Ellen Viseth Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Lekkasje fra hydrogentank var årsaken til eksplosjonen Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det er ikke sikkert de noensinne finner en tennkilde. Blandinger av hydrogen og luft er kjent for å selvantenne. Man har fortsatt ikke helt klart å skjønne hvordan dette starter. 8 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Det er ikke sikkert de noensinne finner en tennkilde. Blandinger av hydrogen og luft er kjent for å selvantenne. Man har fortsatt ikke helt klart å skjønne hvordan dette starter. Hvis det er sant, så må jo det være det absolutte siste årsaken de kan konkludere med uansett. Har du eksempler på at dette faktisk har skjedd? Har alltid lest at gnist, eller en tenn-kilde må være til stedet, eventuelt friksjon. Men siden denne lekkasjen gikk ut i friluft, så kan man vell nesten utelukke det? Endret 17. juni 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 – Vi kan nå konkludere med at Nels kjerneteknologier ikke var kilde til lekkasjen. Dette lukter ansvarsfraskrivelse lang vei.. Var tanken en del av NELs leveranse eller ikke? Om de produserte tanken selv eller kjøpte den fra underleverandører er vel irrelevant. Det er for tidlig å si om det var en ekstern tennkilde eller om det var en eksplosiv blanding som var årsak til at det tok fyr. Hva? Er dette en motsetning eller bare en klønete formulering? 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Dette lukter ansvarsfraskrivelse lang vei.. Var tanken en del av NELs leveranse eller ikke? Om de produserte tanken selv eller kjøpte den fra underleverandører er vel irrelevant. Tankene og lagringssystemet var laget av Praxair. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Tankene og lagringssystemet var laget av Praxair. For NEL eller for Uno-X eller andre? Hvordan var kontraktsrekkefølgen her? Endret 17. juni 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Når man vet hvordan ting forfaller her til lands mtp vedlikehold og tilsyn er denne teknologien skremmende. Og denne stasjonen er forholdsvis ny. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 For NEL eller for Uno-X eller andre? Hvordan var kontraktsrekkefølgen her? De er alle innenfor et "joint-venture" system, så det aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det er ikke sikkert de noensinne finner en tennkilde. Blandinger av hydrogen og luft er kjent for å selvantenne. Man har fortsatt ikke helt klart å skjønne hvordan dette starter.Hvis det er sant, så må jo det være det absolutte siste årsaken de kan konkludere med uansett. Har du eksempler på at dette faktisk har skjedd? Har alltid lest at gnist, eller en tenn-kilde må være til stedet, eventuelt friksjon. Men siden denne lekkasjen gikk ut i friluft, så kan man vell nesten utelukke det? Det skal berre 0.019 mJ til for å tenne på ei eksplosiv blanding av hydrogen og luft. Det er nesten ingenting i utgangspunktet, men denne kan i tillegg katalyserast av ein skarp metallkant. Det kan vere nok at eit statisk lada pollenkorn møter ein slik metallkant i ei blanding av hydrogen og luft. Saman med somme katalysatorar, spesielt platina, vil ei blanding av hydrogen og luft sjølvantenne. Johann Wolfgang Döbereiner lagde ein lighter basert på dette prinsippet. Det var ei flaske fyld med hydrogen og ein ventil som du kunne opne for å sleppe hydrogen ut mot ein platina-tråd. Då tok gassen fyr, og du kunne tenne på ting. Trur ikkje han vart ein kommersiell suksess, men er eit artig party-triks. Hydrogen som lek ut under høgt trykk kan sjølv-antenne på grunn av den spesielle eigenskapen med hdyrogen at temperaturen stig ved stort trykkfall. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 17. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 17. juni 2019 Ellers så er det skremmende å se hvordan Norsk Hydrogenforum har reagert på eksplosjonen. Avventer Kjørbo-undersøkelsenNHF er lettet over at ingen personer kom direkte til skade i hendelsen på Kjørbo 10. juni. Vi opplever at oppfølgingen av saken er i de beste hender og blir godt ivaretatt. Kristian E. Vik, generalsekretær i Norsk Hydrogenforum. NHF har full tillit til at Uno-X Hydrogen, med bistand fra Nel – i nært samarbeid med myndighetene – vil komme til bunns i saken. Inntil hendelsesforløpet og selve årsaken til hendelsen er klarlagt, er det umulig å ha noen meningsfull kommentar til hva som har skjedd eller hva som eventuelt kunne vært gjort for å hindre dette. I påvente av rapporten fra undersøkelsene som skal skje, vil vi fortsatt fremholde at hydrogen som drivstoff er et minst like sikkert alternativ som bensin, diesel og batteri. Dette skriver også Teknisk Ukeblad i sin kommentar 11. juni om hydrogen og sikkerhet her. NHF vil komme tilbake med en utfyllende kommentar når vi har fakta på bordet. - Det tok to dager fra tiårets største hydrogenulykke på norsk jord til de publiserte noe som helst om saken. - En hel uke etter eksplosjonen har de ikke skrevet noe mer om det. Dette er tydeligvis for delikat og pinlig til å uttale seg om i det hele tatt. En slags fornektende stemning i hydrogen-leiren. - Tittelen beskriver ikke noen ulykke i det tatt, bare "Avventer Kjørbo-undersøkelsen", som om det var underforstått at alle vet hva det er snakk om. - Ordene ulykke, eksplosjon eller brann nevnes ikke i det hele tatt. De kaller det "hendelsen" og "saken". - Det brukes uttrykk som "i de beste hender", "full tillit" og "i nært samarbeid med" for å betrygge og dysse ned alvorligheten. - Bildet er ikke fra ulykken. - NHF uttrykker at de er lettet over at ingen kom direkte til skade, men bryr seg ikke om de to personene som ble sendt til sykehus/legevakt på grunn av indirekte skader fra kollisjonsputer som ble utløst av eksplosjonen. - De påstår det er umulig å ha noen meningsfull kommentar om hva som har skjedd før hendelseforløpet og årsaken er klarlagt. De sier altså at alt som har vært skrevet om eksplosjonen i media og andre steder umulig kan være meningsfylt. For en vanvittig ledlatende og arrogant holdning! - De fabrikkerer en påstand de feilaktig tilegner TU sin kommentar (med link). - De hevder å ikke ha fakta på bordet ennå, som om eksplosjonen bare er en løs påstand. Her skal det fossros, dysses ned, ansvarspulveriseres og legges lokk på så mye som mulig. "Dette kan jo ikke være sant" - og det skal i det stille røykes ut en synder så langt ute i leverandørkjedene som mulig så man kan "renvaske" resten hydrogen-bransjen som verdens snilleste og tryggeste med sukker på og glorie. 23 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Ser ikke noe annerledes her enn ved andre ulykker. https://www.tesla.com/no_NO/blog/tragic-loss?redirect=no Hvis du bruker det samme kritiske synet som du har gjort her Simen1, så finner du nok flere ting du kan kritisere Tesla for, i en slik ulykke. 1. Bruke ulykken for å skryte, samt ren reklame. 2. Unnskylde bort ulykken med "ekstremt uheldig hendelse". 3. Unnskylder seg med at det er en beta tross alt. 4. Litt mot-sigende forklaringer på at "man må ha hendene på rattet til enhver tid", samt at systemet sjekker om du gjør nettopp dette? 5. Bilen skal stoppe, om noen ikke holder i rattet? Det å holde i rattet og falle i søvn er altså mulig? 6. De bruker omtrent hele artikkelen til å skylde på sjåføren. 7. Så roser de han på slutten.. Skal man være politisk korrekt, så kunne de kun holdt seg til at de jobbet med saken, samt punkt nr 7, men sånn er det altså ikke. Endret 17. juni 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Hvis det er sant, så må jo det være det absolutte siste årsaken de kan konkludere med uansett. Har du eksempler på at dette faktisk har skjedd? Har alltid lest at gnist, eller en tenn-kilde må være til stedet, eventuelt friksjon. Men siden denne lekkasjen gikk ut i friluft, så kan man vell nesten utelukke det? Kan eksempelvis lese litt om det her: http://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr615.pdf 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Ellers så er det skremmende å se hvordan Norsk Hydrogenforum har reagert på eksplosjonen. Her skal det fossros, dysses ned, ansvarspulveriseres og legges lokk på så mye som mulig. "Dette kan jo ikke være sant" - og det skal i det stille røykes ut en synder så langt ute i leverandørkjedene som mulig så man kan "renvaske" resten hydrogen-bransjen som verdens snilleste og tryggeste med sukker på og glorie. I Danmark er det verre. Nettstaden brintbiler.dk pleier å ha nye artiklar nesten dagleg om korleis hydrogen er i ferd med å ta fullstendig av, no skjer det snart og frelsa er nær (trass i at talet på hydrogenbilar i Danmark går nedover), men no har det vore heilt stille sidan 6. juni. Burde dei ikkje snart rapportere at alle 8 dei danske hydrogenstasjonane har vore stengde i ei veke? Kanskje ingen har lagt merke til det enno? 6 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Eksplosjonen er å regne som en "blessing in disguise". Folkets oppfatning av denne idiotien er nok entydig nå og hydrogen som drivstoff vil dø ut. Tenke seg til det motsatte: Hydrogen fikk dominant posisjon og elendige tankbiler fra øst-europa med cowboyer på vinterføre, parkert på bilferger osv ville vært overalt. 6 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Vedlikehold? Det bliver interessant at høre om H2 gas sensor og tidlige alarm. Hvordan sådan en station virker er her en info fra Linde som viser det 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg gammalerik Skrevet 17. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Neivel. Seismografen 28km unna leste feil? 12 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Vedlikehold? Det bliver interessant at høre om H2 gas sensor og tidlige alarm. En miks av hydrogen og luft har, så vidt jeg vet, hurtig nok forbrenning til å skape en eksplosjon. Dette selv om gassen ikke er under trykk. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Så klart var det en eksplosjon. Man utløser ikke airbager eller registreres på seismografer uten en eksplosjon. Det er derimot ikke 100% sikkert det var snakk om en *detonasjon*. Det bør en analyse av hvor mye hydrogen som antente og slikt kunne avdekke. 7 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Brannen sett frå seismografen på Ås: 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg ChristianM Skrevet 17. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 17. juni 2019 Det var ingen eksplosjon, ingen tanker eksploderte. Ingen vinduer knustes. Bare hydrogen slap ut og ble antent. Jeg var på sjøen under 1km unna stasjonen da det smalt og jeg kan love deg at det var en eksplosjon og ikke bare en antennelse. Det kom et kjempe smell/drønn... 10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå