Gå til innhold

Frist for å legge inn karakter på vitnemål?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok opp to fag fra vgs som ble bedre enn de gamle høsten 2018 og ønsker å bruke de på nytt vitnemål. Skal etter planen ta opp flere fag om ca. 1-2 år, og lurer på om jeg kan vente med å legge inn 2018-karakterene til jeg er ferdig med å forbedre de neste fagene jeg skal ta. Eller må jeg be om nytt vitnemål for fagene jeg har tatt i 2018 nå? Har tatt eksamen i samme fylke som jeg gikk på skole i, vil resultatene mine som skolen har slettes etter en tid (huket ikke av for kompetansebevis fra Privatistweb)?

Takknemlig for svar! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan det være ulik praksis.

Mitt umiddelbare råd er derfor at du bestiller nye vitnemål etter kvart semester der du har fått tilføyningar.

Det kan skje ting som du ikkje har kontroll over, datasystem kan kræsje, skulen kan brenne ned, eller kanskje du rett og slett ikkje består eksamenen til neste år og derfor gløymer å bestille nytt vitnemål og aldri får dei nye karakterane ned på papiret.

Forøvrig så er vell vanlegaste ordninga at du berre betaler avgift for å få trykt opp ny kopi eller oversatt versjon av vitnemål/karakterutskrift. Det er vell ikkje vanleg å måtte betale for karakterutskrift når du har bestått nye fag?

Eg kan derfor ikkje forstå kvifor du vil vente til neste år med å få ei karakterutskrift/vitnemål som er oppdatert.

Lenke til kommentar

Her kan det være ulik praksis.

Mitt umiddelbare råd er derfor at du bestiller nye vitnemål etter kvart semester der du har fått tilføyningar.

Det kan skje ting som du ikkje har kontroll over, datasystem kan kræsje, skulen kan brenne ned, eller kanskje du rett og slett ikkje består eksamenen til neste år og derfor gløymer å bestille nytt vitnemål og aldri får dei nye karakterane ned på papiret.

Forøvrig så er vell vanlegaste ordninga at du berre betaler avgift for å få trykt opp ny kopi eller oversatt versjon av vitnemål/karakterutskrift. Det er vell ikkje vanleg å måtte betale for karakterutskrift når du har bestått nye fag?

Eg kan derfor ikkje forstå kvifor du vil vente til neste år med å få ei karakterutskrift/vitnemål som er oppdatert.

Har ikke betalt noe hittil :) Kan jo hende jeg må betale for nytt vitnemål denne gangen siden disse fagene er forbedringer. Det er uansett ikke noe problem med kostnadene knyttet til dette :) Vil vente med å legge inn fagene siden jeg vet at jeg uansett skal ta opp flere fag, så slipper det å bli hundre runder med nytt vitnemål bare fordi jeg har forbedret noen fag. Er jo bare for at skolen skal slippe å legge inn nye karakterer hele tiden :) 

Lenke til kommentar

Ser uansett ikkje grunnen til å skulle spare skulen for litt arbeid.

Sett opp mot den andre sida av saka som er at eit eller anna kan gå gale slik at eksamensresultata dine blir sletta før du får dei offisielt oppført på karakterutskrifta, så tek du ein stor risiko for å spare skulen for minimalt med arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...