Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Hei! Hva er egentlig normal lønnsutvikling som nyansatt eller nyutdannet? Jeg skjønner at man ikke kan forvente enorme økninger i all evighet og at lønnsutviklingen etterhvert flater ut, men jeg var tidligere av den tro at man kunne forvente litt mer enn noen få prosent i året i starten av sin karriere. I hvert fall om man gjorde en god jobb. I mitt nåværende firma blir lønn justert i henhold til lønnstatistikk for bransjen og det virker å være den avgjørende faktor til syvende og sist. Innser at jeg kanskje har hatt for høye forventninger. En annen ting. Hvis man utdanner seg i voksen alder. Er det slik at man uansett starter fra bunn og ikke får noe tillegg for ansiennitet? Ikke engang hvis det er noenlunde relevant erfaring? Med andre ord tjener en nyutdannet 40/20-åring det samme? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Det kommer an på hvilken bransje det gjelder, og hvilken sektor. Det gjelder både spørsmålet om forventet lønnsutvikling, og om forskjeller i lønn etter alder. En 40-åring helt uten relevant erfaring vil antageligvis ikke få vesentlig mer i lønn enn en 20-åring i samme situasjon. Men det er jo sjeldent 40-åringer er nyutdannet, men helt uten relevant erfaring. Ved "noenlunde relevant erfaring" kan du nok forvente noe høyere lønn enn andre nyutdannete, i alle fall om du tar "riktig" jobb. Jeg er utdannet jurist og jobber som advokat. Jeg har studiekamerater som knapt har beveget seg i lønn (annet enn alminnelig lønnsøkning) siden eksamen i 2016, mens andre har økt lønna med 50% eller mer. For advokatfullmektiger/advokater er lønnsøkning betydelig over inflasjonen forventet de første årene, i alle fall når man får bevilling. For saksbehandlere i det offentlige går det saktere. Jobbytte kan ofte være en effektiv måte å sikre et betydelig lønnshopp. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Takk for svar, Herr Brun! Som du sier er naturligvis både bransje og sektor viktig. Det burde jeg nevnt. Forøvrig er jeg ingeniør. Jeg gjør nok derfor kanskje en feil når jeg sammenligner med kamerater som har bakgrunn innen økonomi. Vedr. ansiennitet, så hadde vi en betydelig eldre student i klassen. Jeg vet at han faktisk fikk omtrent 100K mer enn oss andre i startlønn. Han hadde heller ikke relevant erfaring. Men fikk tydeligvis litt lønn for ansiennitet allikevel. Som du er inne på er nok dessverre jobbytte noe som må til for å få opp lønnen. Synd å måtte gjøre det hvis man ellers trives på en arbeidsplass. Det kommer an på hvilken bransje det gjelder, og hvilken sektor. Det gjelder både spørsmålet om forventet lønnsutvikling, og om forskjeller i lønn etter alder.En 40-åring helt uten relevant erfaring vil antageligvis ikke få vesentlig mer i lønn enn en 20-åring i samme situasjon. Men det er jo sjeldent 40-åringer er nyutdannet, men helt uten relevant erfaring. Ved "noenlunde relevant erfaring" kan du nok forvente noe høyere lønn enn andre nyutdannete, i alle fall om du tar "riktig" jobb.Jeg er utdannet jurist og jobber som advokat. Jeg har studiekamerater som knapt har beveget seg i lønn (annet enn alminnelig lønnsøkning) siden eksamen i 2016, mens andre har økt lønna med 50% eller mer. For advokatfullmektiger/advokater er lønnsøkning betydelig over inflasjonen forventet de første årene, i alle fall når man får bevilling. For saksbehandlere i det offentlige går det saktere. Jobbytte kan ofte være en effektiv måte å sikre et betydelig lønnshopp. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Du bør få et tillegg utover det som gis til frontfagene Sjekk NITOs kalkulator her https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/ Nyansatt er ca. 500 000 i privat sektor og etter 4 år 580 000. Det vil si at du må øke 80 000 mer enn resten (altså en generelt lønnsoppgjør som har vært på ca. 3 prosent i det siste årene) Eksempel på et ca. Rett lønnsoppgjør for deg: 500 000 NOK * 1.03 = 515 000 NOK (justering genrell lønnsøkning) 515 000 NOK + 80000/4 (eget alders og kvalifikasjonstillegg)= 535 000 NOK Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 14. juli 2019 Del Skrevet 14. juli 2019 Ingeniør betyr vel egentlig ingenting? Alle er vel ingeniører idag uavhengig av om verktøyet er en mopp eller ansys. Jeg regner med at man får betalt etter kompetanse. En ung nyutdannet vil ha lav kompetanse mens en eldre med relevant arbeidserfaring vil ha betydelig høyere kompetanse i samme stilling. F.eks en mekaniker, platearbeider eller sveiser som tar maskiningeniør i voksen alder vil ha betydelig høyere kompetanse enn en maskiningeniør fra videregående og den eldre vil da ha mye mer å forhandle med. Har man ikke relevant arbeidserfaring som studiene bygger på så stiller man antagelig mer likt uavhengig av alder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå