Gå til innhold

Forskere har klart å lage flydrivstoff av plastavfall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og, hva koster det ?.

Hva koster oppsamlingen av råstoffet ?, hva koster transporten ?.

Hva koster dette miljøet ?.

Dere oppe i Norge synes å tro at dette er totalt uinteresant der dere sitter i de subsidierte teslabilene deres og gnir dere i hendene av rein og skjær godhet.

Akkurat de er jo miljømessig lønnsome allerede når de har kjørt 6-7 hundre tusen kilometer.

Men, bevares, det ser fint ut på den lokale miljøstatistikken...og, det er jo det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koster? Dette kan du gjøre hjemme i egen garasje. Muligens det ikke blir like rent som ved bruk av katalystor som beskrevet. Du finner jo garasjepyrolyse utført i asiatiske garasjekonstruksjoner. Men du finner også folk som bare smelter det ned, altså ikke skikkelig pyrolyse. Så en gang en youtube av en som laget en flaske på hva jeg tror var ekte pyrolyse og hev på motorsykkelen og kjørte avgårde uten noen videre rensing av sluttproduktet sitt.

 

De gjør ikke den forskningen der uten de er trygge på at det kan bli big businuess. Så jeg tror du skal slutte å bekymre deg for kostnadssiden av det hele.

 

Råstoffet du produserer kunne sikkert fint vært solgt til et raffineri som har det med å få de forskjellige fraksjonene ut på stell.

 

Jeg tør vedde på at dette vil bli et avfallsgull uten sidestykke. Spesiellt om politikerne legger ned all oljeproduksjon og får spredd de nedleggelsesvisjonen til andre land i verden.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord vil dette fjerne plastsøppel og gjøre det om til CO2 søppel i atmosfæren istedet?

 

For all del.. bra at man blir kvitt plastsøppel. Men da dette vil brennes av i fly og slippes ut som C02 så er jo miljøgevinsten mer eller mindre status quo.

 

Uansett så er det ihvertfall et ekstra ben å stå på i forhold til metoder for å bli kvitt plastavfallet. Så får man jobbe med karbonfangst for å bli kvitt karbonutslippene etter at plastikk-jet-fuel'en er brent av i en flyturbin.

Lenke til kommentar

Med andre ord vil dette fjerne plastsøppel og gjøre det om til CO2 søppel i atmosfæren istedet?

 

For all del.. bra at man blir kvitt plastsøppel. Men da dette vil brennes av i fly og slippes ut som C02 så er jo miljøgevinsten mer eller mindre status quo.

 

Uansett så er det ihvertfall et ekstra ben å stå på i forhold til metoder for å bli kvitt plastavfallet. Så får man jobbe med karbonfangst for å bli kvitt karbonutslippene etter at plastikk-jet-fuel'en er brent av i en flyturbin.

Tenk på det på denne måten:

Hvis du har et tonn med råolje, så blir kanskje 10% borte i raffinering, 30% blir plast mens resten blir drivstoff. Hvis vi klarer å samle inn 80% av plasten etter bruk og gjøre det om til drivstoff så vil 24% av råolja først bli plast, før det blir drivstoff. Da unngår vi 80% av mikroplasten som ender i naturen mens vi kan redusere mengden råolje som trengs til drivstoff.

 

Med tallene jeg har brukt(WAG) reduserer vi mikroplast med 80% og CO2-utslipp med 24%-ish.

Lenke til kommentar

LDPE er slett ikke stabilt ved de temperaturer man bruker her, og brytes raskt ned både med og uten katalysator . Dette er vel kjent . Poenget her synes å være at man klarer å styre produktstrømmen på en reproduserbar måte. Sammensetningen av råstoffet vil helt sikkert påvirke produktsammensetningen, så man kan i prinsippet velge om man vil sortere før eller etter nedbrytningsprosessen.

Dette er en av mange måter å kjemisk gjenbruke plast på. Energiforbruk og CO2 utslipp i hele prosessen vil avgjøre om den er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...