AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Er det mulig å plutselig utvikle allergi? Har vært student i en annen by det siste året, og de få gangene jeg har vært hjemme har jeg merket at det har klødd litt i øynene. Men når jeg nå kom hjem til sommerferie har jeg merket det skikkelig godt. Det klør i øynene, renner fra nesen og jeg føler meg trøtt og litt "borte" i hodet. Det eneste som jeg kommer på er forskjellige fra der jeg har bodd og hjemme er at vi har hund hjemme. Men har jo bodd med den hunden i 6 år før jeg flyttet ut så det er jo merkelig at jeg plutselig skal bli allergisk mot den? Anonymous poster hash: 57042...00b Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Er det mulig å plutselig utvikle allergi? Har vært student i en annen by det siste året, og de få gangene jeg har vært hjemme har jeg merket at det har klødd litt i øynene. Men når jeg nå kom hjem til sommerferie har jeg merket det skikkelig godt. Det klør i øynene, renner fra nesen og jeg føler meg trøtt og litt "borte" i hodet. Det eneste som jeg kommer på er forskjellige fra der jeg har bodd og hjemme er at vi har hund hjemme. Men har jo bodd med den hunden i 6 år før jeg flyttet ut så det er jo merkelig at jeg plutselig skal bli allergisk mot den? Anonymous poster hash: 57042...00b Ja, det ikke bare mulig - men ganske vanlig. Man får enten en "akutt overload" av et eller annet stoff eller påvirkningen akkumuleres over tid. På et eller annet tidspunkt bestemmer kroppen seg for at det stoffet / de stoffene der ikke er bra - og reagerer. Jeg hadde aldri hatt problemer med bjerkepollen, flyttet til Oslo der jeg fikk en kraftig reaksjon den andre sommeren. Hadde problemer hver sommer der, men etter at jeg flyttet derfra er problemet blitt redusert til en årlig bagatell. Jeg tror selv at det var kombinasjonen mellom partikkelforurensing i luften og pollen som ga smellene. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Allergi er på sterk fram-mars generelt. Kroppen har en viss evne til å håndtere dette men begeret renner over tidligere og tidligere nå slik at det er nærmest en epidemi som rammer yngre og yngre tidligere og tidligere. Du må finne ut av hva som trigger dette. Kanskje verdt å følge med på pollen-varsel og se etter sammenheng der. Inneklima er også verdt å se på om det er noen endringer. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Allergi er på sterk fram-mars generelt. Kroppen har en viss evne til å håndtere dette men begeret renner over tidligere og tidligere nå slik at det er nærmest en epidemi som rammer yngre og yngre tidligere og tidligere. Du må finne ut av hva som trigger dette. Kanskje verdt å følge med på pollen-varsel og se etter sammenheng der. Inneklima er også verdt å se på om det er noen endringer. Frukt og grønnsaker er kjempesunt. I motsetning til alle sprøytemidlene man får på kjøpet og som det helst ikke snakkes om. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Glyfosfat og GMO er ganske underkommuniserte risikoelementer. Før det fungerte som sprøytemiddel ble det brukt som en mineral-kelator. Ikke bare tømmer det jordsmonnet for mineraler og gir plantene hovedbestanddelen av NKP-kunstgjødsel, men gir også ganske negative virkninger i kroppen. Generelt sies det at de positive sidene ved frukt og grønt vil overgå evt sprøyemiddel-rester. Norge er ganske strenge på hva som godtas både på importerte varer og hva som er lovlig bruk internt i Norge. Det er også lister over hva som er mest sprøytet: https://www.downtoearth.org/environment/organic-vs-conventional-farming/dirty-dozen-most-heavily-sprayed-foods Jo tynnere skall og mindre beskyttelse, jo mer blir det gjerne sprøytet. Men som sagt, så lenge en unngår GMO så er det fremdeles anbefalt p.g.a de positive effektene. Langt mer bioakkumulering av uønskede miljøgifter høyere opp i næringskjeden som folk spiser uten særlig bekymring. 1 Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) Ble pluttselig allergisk mot pollen i en alder av 28. Så ja, det er fullt mulig. Trodde jeg var alvorlig syk xD Endret 16. juni 2019 av MrLuni Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Pollenalergi er definitivt et godt eksempel på noe som bare kommer. Fikk det plutselig og det traff meg ganske hardt. Men det er dog ikke så ille som første gang nå etter mange år, som om kroppen takler det bedre (eller så er det mindre pollen etter at jeg flyttet inn i en by). Må kjøpe store mengder Cetirizin hver sommer da Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 https://www.dagbladet.no/nyheter/forbudt-insektmiddel-funnet-i-mat-over-hele-europa/71182049 5 om dagen..... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Glyfosfat og GMO er ganske underkommuniserte risikoelementer. Før det fungerte som sprøytemiddel ble det brukt som en mineral-kelator. Ikke bare tømmer det jordsmonnet for mineraler og gir plantene hovedbestanddelen av NKP-kunstgjødsel, men gir også ganske negative virkninger i kroppen. Generelt sies det at de positive sidene ved frukt og grønt vil overgå evt sprøyemiddel-rester. Norge er ganske strenge på hva som godtas både på importerte varer og hva som er lovlig bruk internt i Norge. Det er også lister over hva som er mest sprøytet: https://www.downtoearth.org/environment/organic-vs-conventional-farming/dirty-dozen-most-heavily-sprayed-foods Jo tynnere skall og mindre beskyttelse, jo mer blir det gjerne sprøytet. Men som sagt, så lenge en unngår GMO så er det fremdeles anbefalt p.g.a de positive effektene. Langt mer bioakkumulering av uønskede miljøgifter høyere opp i næringskjeden som folk spiser uten særlig bekymring. GMO er skadelig? Det er et like godt argument som at miljøforandringer er menneskapt eller ikke menneskeskapt... Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Glyfosfat og GMO er ganske underkommuniserte risikoelementer. Før det fungerte som sprøytemiddel ble det brukt som en mineral-kelator. Ikke bare tømmer det jordsmonnet for mineraler og gir plantene hovedbestanddelen av NKP-kunstgjødsel, men gir også ganske negative virkninger i kroppen. Generelt sies det at de positive sidene ved frukt og grønt vil overgå evt sprøyemiddel-rester. Norge er ganske strenge på hva som godtas både på importerte varer og hva som er lovlig bruk internt i Norge. Det er også lister over hva som er mest sprøytet: https://www.downtoearth.org/environment/organic-vs-conventional-farming/dirty-dozen-most-heavily-sprayed-foods Jo tynnere skall og mindre beskyttelse, jo mer blir det gjerne sprøytet. Men som sagt, så lenge en unngår GMO så er det fremdeles anbefalt p.g.a de positive effektene. Langt mer bioakkumulering av uønskede miljøgifter høyere opp i næringskjeden som folk spiser uten særlig bekymring. Det du skriver der, vet vi faktisk ikke. Det er verken bekreftet eller avkreftet at sprøytemiddel er dårlig. Det er heller ikke kunnskap nok hvor mye vi får i oss fra fruktene. GMO er vel bevist for lenge siden ikke er farlig overhode, det er f.eks. en plante med gener som gir planten en fordel til vekst i naturen, på samme måte som du og jeg har forskjellige gener. Til TS: Bestill time hos legen din for allergiutredning, og svarer får du nok der. Behandling også. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det er verken bekreftet eller avkreftet at sprøytemiddel er dårlig. Det er heller ikke kunnskap nok hvor mye vi får i oss fra fruktene. Dersom sprøytemidler var sunt hadde Tine solgt det sammen med resten av sin juicekolleksjon i kjøledisken. Mangler det kunnskap er det et offentlig ansvar å fremskaffe den kunnskap som er nødvendig. Ved bruk av forskermiljø helt uten tilknytning og bindinger til gartner/fruktdyrker/salgsledd/sprøytemiddelindustri. Melk er sunt. Spesielt for kalver. 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Fikk plutselig allergi mot et eller annet når jeg fylte 18 selv. Mistenker gress. Så ja ? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Etter mye testing av alt annet (astma etc), så fikk jeg selv påvist gress- og støvallergi i en alder av 24, og jeg kan ikke nekte for at jeg og naivt tenkte "kan man virkelig få allergi i godt voksen alder?".. For min del var jeg såpass heldig at en tablett Cetirizin daglig forhindrer det meste av den irriterende hosten, men dynamisk sportsskyting inne i et kommunalt bomberom (med ikke spesielt god lufting) måtte jeg legge fra meg.. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Etter mye testing av alt annet (astma etc), så fikk jeg selv påvist gress- og støvallergi i en alder av 24, og jeg kan ikke nekte for at jeg og naivt tenkte "kan man virkelig få allergi i godt voksen alder?".. For min del var jeg såpass heldig at en tablett Cetirizin daglig forhindrer det meste av den irriterende hosten, men dynamisk sportsskyting inne i et kommunalt bomberom (med ikke spesielt god lufting) måtte jeg legge fra meg..Tromsø? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Dersom sprøytemidler var sunt hadde Tine solgt det sammen med resten av sin juicekolleksjon i kjøledisken. Mangler det kunnskap er det et offentlig ansvar å fremskaffe den kunnskap som er nødvendig. Ved bruk av forskermiljø helt uten tilknytning og bindinger til gartner/fruktdyrker/salgsledd/sprøytemiddelindustri. Melk er sunt. Spesielt for kalver. Noen skal betale for kunnskapen og forskningen. Det er svært kostbart og ingen betaler den prisen. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Noen skal betale for kunnskapen og forskningen. Det er svært kostbart og ingen betaler den prisen. Det er også svært kostbart når forskningen har bias pga tilknytningen til næringsliv etc. Kanskje på tide at akademia fokuserer forskningen sin - at midlene går til forskning som har betydning utover å bidra til mastersyke og p.hd'er uten betydning. Jeg ser for meg ting av større betydning enn kunavn.... Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 Bergen Da er du ikke allergisk. Du er vasstrukket ;o) Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. juni 2019 Del Skrevet 21. juni 2019 BergenOpplevde akkurat det samme i Tromsø. Si... Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 Da er du ikke allergisk. Du er vasstrukket ;o) Vel, når jeg glemmer Cetirizinen på ferie, både innenlands og utenlands, så kommer hosten (og slimklysene) uansett, men før jeg ble diagnostisert så lurte jeg faktisk på om det var mulig å være allergisk imot vann, for hosten var verst i dusjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå