Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Søke lån, hjelp meg

xrays

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på søke boliglån, men så lurer jeg på at om for å få mest mulig lån, burde jeg da overføre en kapital som jeg har til en konto på en annens navn for å få så mye lån som mulig i perioden som jeg søker lån. Bankene er jo visst nok mer restriktive med å gi ut lån for å unngå økning i boligprisene. Ser det er 4000 boliger ute i Oslo til salgs, som er en dobling av var for mer enn 2 år siden.

Tenker at det er greit å ha litt kapital. Kapitalen er noe jeg fikk pga en erstatningssak, noe som er oppgitt til skattekontoret, men ikke synlig i skatteoppgjøret annet enn at det står oppgitt egenkapital. Kontaktet en bank og personen der ga meg for lite lån og nevte noe om egenkapitalen jeg hadde. 

Jeg kan jo oppgi på forespørsel at jeg måtte pusse opp her (noe jeg faktisk må gjøre egentlig om jeg skal bo her, og det kan bli kostbart pga mye utbedringer som kreves, som da ikke ble holdt skjult da jeg kjøpte og som førte til dette erstatningskravet)

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på søke boliglån, men så lurer jeg på at om for å få mest mulig lån, burde jeg da overføre en kapital som jeg har til en konto på en annens navn for å få så mye lån som mulig i perioden som jeg søker lån.

Ble litt målløs, men du får ikke mer lån jo mer blakk du gir uttrykk for å være, tvert imot. 

Lenke til kommentar

Dersom rådgiveren nevnte egenkapitalen som negativ, var det nok fordi den var for liten og ikke fordi den var for stor.

Bankene gir lån basert på betalingsevne(lønn) og risiko(egenkapital, bolig, gjeldsgrad). Jo mer egenkapital og lønn du har, jo mer får du låne.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom rådgiveren nevnte egenkapitalen som negativ, var det nok fordi den var for liten og ikke fordi den var for stor.

Bankene gir lån basert på betalingsevne(lønn) og risiko(egenkapital, bolig, gjeldsgrad). Jo mer egenkapital og lønn du har, jo mer får du låne.

Løn i alle fall. Med mindre du har veldig store mengder kapital så ser eg ikkje korleis det skal bety noko for kva dei vil gje i lån. Det er betalingsevne som betyr noko, og der er det inntekt som avgjer. I tillegg sjølvsagt eventuelle andre lån ein har (studie, bil, forbruk osv).

Til TS: Det er ikkje noko poeng i å flytte kapital til andre, du får ikkje meir i lån av den grunn. Bankane vil i dei fleste tilfelle gje maks 5 gonger inntekt i lån, men dei kan fråvike dette i 10% av tilfella. Kor mykje dei vil gje er òg avhengig av lønnsnivået ditt. Har du 200 000 så får du kanskje ikkje meir enn 2-3 gonger inntekt, mens med 700 000 kan du gjerne få 5 gonger.

Om du ikkje vil putte all kapitalen i bustaden må du ikkje kjøpe dyrare enn at du kan dekke beløpet med litt EK og resten i lån, og då har igjen litt kapital på konto.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De godtar nok ikke selvangivelsen som bevis på at du har egenkapital, for alt de vet så er de pengene borte for lenge siden..

Men hva var det banken egentlig klagde på?

Anbefaller deg å ta kontakt med banken igjen og tenke over hva som faktisk blir sagt.

Lenke til kommentar

Bevis for Ek stod på selvangivelsen.

Kan være at den bank mannen var Gjerrig eller noe, jeg vet ikke Takk for alle svar.

Selvangivelsen viser nettoverdier per 31.12. Det er ikke sikkert verdiene består av ting banken kan bruke som egenkapital, og det er ikke sikkert verdiene eksisterer på lånetidspunktet.
Lenke til kommentar

Du er sikker på at det ikke har med lønn å gjøre? Det er svært få som får låne mer enn 5x brutto årsinntekt i boliglån. Tjener du 500.000 i året får du generelt maks låne 2.500.000,- 

Fikk en god  mindre mye  lån enn 5x og har fast fulltidsjobb, men haster ikke med bolig akkurat nå, så har ikke hørt flere steder en 1 sted om lån.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan få husbanklån?

Det er ikke noe som heter Husbanklån, dvs det jo det er det men der er til de som bygger hus, men mange tror at startlån er husbanklån, i følge hva husbanken fortalte meg. At mange har et startlån, men at de tror de har husbanklån.

Et startlån er for de som ikke får lån noen andre  steder som er via nav/kommunen/stat.

Korriger meg om jeg sitter på feil info her på noen punkter :)

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Fikk en god  mindre mye  lån enn 5x og har fast fulltidsjobb, men haster ikke med bolig akkurat nå, så har ikke hørt flere steder en 1 sted om lån.

Det er selvsagt minus all annet gjeld, forbrukslån, kredittkort, studielån. Det er også krav om 15% egenkapital av boligens verdi.

Så om du kun har 250 000 i egenkapital vil du fremdeles ikke få et lån større enn 1,4 mill fordi du ikke har egenkapital for mer.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt minus all annet gjeld, forbrukslån, kredittkort, studielån. Det er også krav om 15% egenkapital av boligens verdi.

Så om du kun har 250 000 i egenkapital vil du fremdeles ikke få et lån større enn 1,4 mill fordi du ikke har egenkapital for mer.

Han fyren jeg snakket med blingsa nok, sikkert ung og nyansatt  - kanskje full også haha - så jeg avbrøt uansett noe videre samtale med han. 

Lenke til kommentar

Han fyren jeg snakket med blingsa nok, sikkert ung og nyansatt  - kanskje full også haha - så jeg avbrøt uansett noe videre samtale med han.

Har du annen gjeld da? Hvor mye oppga du at du kunne bruke i egenkapital? Hvor mye tjener du og hvor lenge har du hatt den lønningen?

Og hva antydet han at dette ville gi deg i lån?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg opplevde med en bank, obos banken, noe unormalt nemlig at jeg måtte bekrefte via bank id på mobil at de fikk innsyn i saker nemlig alle som hadde betalt ut lønn til meg i årsskiftet, evt tilgjengelige kommentarer fra arbeidsgiver og flere ting til og med hbir lenge jeg har et ansatt stod oppført at de også fikk tilgang til noe jeg ikke visste eksisterte på altinn osv. Aldri opplevd sånn før når jeg søker om boliglån. Trodde det var lønnslipp og selvangivelse som gjaldt samt likning for de 3 siste år som de etterspør.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig rart at du kommer hit på forumet og spør om råd uten at du engang har fått med deg hvorfor du ikke fikk så mye du hadde håpet på og også snakker ned den personen som prøvde å forklare deg hvorfor du ikke fikk det av dem. Kanskje du burde sende en mail til lånerådgiveren du pratet med og be hen forklare det skriftlig?

Jeg har et råd jeg gir alle som spør, og det er å spørre alle bankene du kan, og helst via personlig mail eller oppmøte. Jeg var selv i en situasjon hvor de fleste online formsøknadene fortalte meg at jeg knapt kunne få noen hundre tusen i lån. Jeg sendte en god forklaring på min og mins families økonomi, fremtidige økonomi og en masse vedlegg som vanligvis kreves og endte opp med flere tilbud allikevel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...