Odd R. Valmot Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Askøy-beboere kjøper egne anlegg: Slik kan du rense vannet selv Lenke til kommentar
xRun Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) Sitat:"I praksis en lampe som lyser inn i varmen og som lynraskt bryter med DNA i mikroorganismene."Korreksjon:"I praksis en lampe som lyser inn i vannet og som lynraskt bryter ned DNA i mikroorganismene."Dette innlegget kan gjerne slettes. Endret 16. juni 2019 av xRun Lenke til kommentar
Odd R. Valmot Skrevet 16. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2019 Sitat: "I praksis en lampe som lyser inn i varmen og som lynraskt bryter med DNA i mikroorganismene." Korreksjon: "I praksis en lampe som lyser inn i vannet og som lynraskt bryter ned DNA i mikroorganismene." Dette innlegget kan gjerne slettes. Bra med litt ekstern korrektur av og til når det går fort. Det er rettet. Takker. Odd R. 2 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Dessverre litt mye små skrivefeil i artikkelen... Mine erfaringer med slike småanlegg er dessverre dårlige. Vi bor i Asker og vannet er stort sett bra, bortsett fra mye humus. Vi fikk installert et anlegg tilsvarende det som vises i artikkelen, fra en tysk kvalitetsprodusent. Vannet ble absolutt mye bedre. Men partikkelfilteret førte til opplevelse av merkbart lavere vanntrykk i huset (sannsynligvis var det kapasiteten som ble redusert). Skifte av filter introduserer et svakt punkt i husets «vannsikkerhet» siden dette skal skiftes såpass ofte og skal skrus av og på med en viss kraft for å bli tett (vanligvis med et spesialverktøy). Etter noen år sprakk partikkelfilterbeholderen pga strukturfeil. Heldigvis var jeg hjemme og våknet av at det suste i rørene og fikk stengt hovedkrana, men det ble likevel vann i store deler av kjelleren. Etter det ble anlegget demontert. I dag finnes det systemer som kan stenge av vannet lynraskt i slike tilfeller og jeg anbefaler alle å montere det sammen med slike renseanlegg (egentlig i alle hus!). 5 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Enig i at artikkelen er mangelful. F.eks begrensninger på liter/minuttet for at UVen skal fungere, eller reduksjon av trykk. Og hvilken problemer løsningen medbringer på kort og lang sikt. 4 Lenke til kommentar
bernie_nor Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Eltilsynet hadde nok hatt litt å si om dette anlegget. Ingen vits i rent drikkevann om det medfører en kraftig økning i faren for brann. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Hva f*** skal man med noe sånt?! Grunnen til at jeg spør er at man bor visst i verdens rikeste land der disse kommunene tar inn mye penger i skatt allerede. Så hva, da alle disse pengene er brukt opp på sykkelveier ingen bruker og alt annet svada, da vannet ikke lengre er trygt så skal man selv sørge for filtrering? Får man dette refundert i sin helhet med tilbakebetalte skatter? Jeg antar svaret er "nei". Dette er noe total tull og hele den greien med farlig vann en skandale. 4 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Vannrensingsanlegg til flere titalls tusen kroner? Check. Bruke elektriker og installere anlegget forsvarlig? Nææh, det blir for dyrt. Ta en titt på det elektriske i artikkelbildet.. ) 9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) Når man først bruker ordet frekvens (i artikkelen høyfrekvent), så hvorfor ikke fortsette som helheten blir lettere å forstå. Lavere bølgelenge => høyere frekvenst. UV lys ligger OVER den frekvensen som vi oppfatter som lys. Det som ligger under den frekvensen kalles infrarødt lys. For øvrig er det kommunens ansvar å sikre drikkevannet. Gjør de ikke det, bør man få tilbake vannavgiften. Endret 16. juni 2019 av Slettet-t8fn5F 1 Lenke til kommentar
Fred Lee Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Det er mulig at dette er et bra rør-anlegg, men det elektriske kunne jo vært litt bedre, synes jeg? 8 Lenke til kommentar
missi Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Dette er en fallitterklæring over det norske velferdssamfunnet. Hva er det som skjer med dette landet vårt som tidligere kunne slå seg på brystet over at venn i springen var noe av det best i verden du kunne drikke? Dette er en fallitterklæring over våre politikere og deres prioriteringer siste tiårene. Det er _ingenting_ som er mer viktig enn skikkelig infrastruktur. Det er infrastrukturen som muliggjør resten av velferdssamfunnet. 1 Lenke til kommentar
LJen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Det er mulig at dette er et bra rør-anlegg, men det elektriske kunne jo vært litt bedre, synes jeg? Helt enig!! Fy faen!!!! Som elektriker fikk jeg både fysisk og psykisk angst av det elektriske anlegget. Skjøteledinger i hytt og pine, som igjen er hengt opp slik at det fører vann RETT inn i padden. Det ser i tillegg ut som det er fukt/regn på både rør og filter. Så utendørs? Siden det er ser så lyst ut? Gammeldags vanntett stikkontakt som er monter sidelengs? Jeg hadde ringt etter en elektriker for å surre det noenlunde på plass før El-tilsynet kommer på besøk. Håper både han og Naboen har testet ut jordfeilbryteren i det siste. Og krysser fingrene på at både han, familien og nærmeste naboene har JORDET vann ledningen. Ellers er neste nyhet om sykehus besøk. Greit med rent vann, men å dø i dusjen er ikke min anbefaling. 7 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 > Mindre kommuner kan ha utfordringer Med flere tusen syke mennesker bør man si at Askøy har problemer; sengeliggende pasienter på sykehus, to døde – utfordringer? 1 Lenke til kommentar
Oddbjørn Pedersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 UV lamper fungerer men vannet må ha et lavt fargetall <10 PtCO for at det skal virke optimalt, Det betyr at vannfasen må være relativt klar og, turbiditeten(antall partikler i vann) bør også være lav <2 FTU. Er dette på plass så kan UV være med på å sikre vannkvaliteten. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Det er mulig at dette er et bra rør-anlegg, men det elektriske kunne jo vært litt bedre, synes jeg? Du må jo skjønne at når det er snakk om vann, så vil man ikke ha jord inn via the elektriske. Derfor istedet for å bruke jord, så bruker man luft istedet! Mye bedre løsning! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå