qualbeen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Selvkjørende biler er villedende ja. (Med mindre den faktisk er autonom.) Helt enig med deg der. En elbil slipper ut null utslipp ved bruk. (Og når den ikke er i bruk, for den saks skyld). Ser ikke helt problemet med å omtale teknologi som ikke har utslipp som nullutslipp? Sikter du til utslipp under produksjonen? Tviler på at folk flest tror at produksjonen ikke kan ha utslipp? Men samlet utslipp alle de år du eiere en elbil, er faktisk 0! 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Mye enklere med å skattelegge CO2 utslipp i tillegg til mva. 1000 kroner per gram for alt over 0 gram. Dyrere biler vil betale mer mva, mens mer forurensende biler vil betale mer for utslipp. Jeg trodde ikke du ville sette ned bilavgiftene.. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Jeg trodde ikke du ville sette ned bilavgiftene..Dette er ikke direkte gunstig for fossilbilene. En bil med f.eks utslipp på 94 gram CO2 per km og som veier 1,4 tonn vil da ha 108.000 kroner i engangsavgift (billigste Toyota Prius, opp fra ca 32.000 kr i dag). Mens en Model X ville ha ca 25.000 kroner i engangsavgift. Men det var var ikke veldig nøyaktige tall jeg brukte. Mulig de bør være høyere. Endret 17. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Vil ikke dette bremse elbilens fremdrift kontra mitt forslag? I mitt forslag så vil det alltid være gode elbiler å kjøpe, fremfor at man straffes for vekten i batteriene. Forskjellen er altså at med mitt forslag, så tvinger man frem mindre biler først. Når markedet er mettet, så øker man nivået av lettelser, slik at neste "størrelse" elbil får de samme fordelene som de mindre fikk årene i forveien. Altså alle som har behov fra 10 kWh batteri til 100 kWh batteripakker får altså lettelser slik at man faktisk får byttet ut bilparken, men de som trenger størst batteri må vente lengst - hvis de ikke ønsker å betale en premium på pakken. Kan hende at det ville dempe det litt i en periode. Men realiteten er at vi må over til en modell der elbiler også betaler avgifter. Jeg tenker at dette tvinger seg frem i perioden 2020-2025 en gang. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Kan hende at det ville dempe det litt i en periode. Men realiteten er at vi må over til en modell der elbiler også betaler avgifter. Jeg tenker at dette tvinger seg frem i perioden 2020-2025 en gang. Det vil elbilene gjøre med et forslag som jeg har kommet med et eksempel på også. Rike folk gidder ikke vente i kø i lange baner, så noen store biler vil da bli solgt utenfor subsidierings-perioden deres. Forskjellen er at man subsidierer de bilene vi faktisk trenger i mye større grad enn idag, mens de bilene vi ikke trenger ikke får noen i en mellomperiode. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Dette er ikke direkte gunstig for fossilbilene. En bil med f.eks utslipp på 94 gram CO2 per km og som veier 1,4 tonn vil da ha 108.000 kroner i engangsavgift (billigste Toyota Prius, opp fra ca 32.000 kr i dag). Mens en Model X ville ha ca 25.000 kroner i engangsavgift. Men det var var ikke veldig nøyaktige tall jeg brukte. Mulig de bør være høyere. Altså, hvem i all verden ønsker å kjøre en Prius? Bilen min ville fått vesentlig lavere avgifter med ditt forslag, helt på sin plass egentlig. 1995kg, 214g CO2/km, 13,6mg NOx/km, 450kW bensinmotor. Pris i overkant av millionen før mva og avgifter. Endret 17. juni 2019 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå