Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Da får det være opp til oss forbrukerne da, og stemme med lommebøkene. Kjøp PHEV istedenfor BEV. Så sparer vi milijøet for mer. Absolutt bra å stemme med lommeboken. Kjøp BEV i stedet for PHEV, så viser man for bilindustrien at man faktisk ønsker nullutslippsbiler. Endret 17. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Absolutt bra å stemme med lommeboken. Kjøp BEV i stedet for PHEV, så viser man for bilindustrien at man faktisk ønsker nullutslippsbiler. Det kan man gjøre med en spørreundersøkelse. Så kjøp PHEV istedenfor BEV, og la flere folk få nytte av å kjøre på elektrisk kraft. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Jeg sier ikke at tilgangen på råvarer vil være uproblematisk for all fremtid. Det er derfor f.eks Tesla leker med tanken å starte opp innenfor gruvedrift. Akkurat det tror jeg ingenting på, kapitalsituasjonen til tesla er stresset nok som den er, gruvedrift krever investeringer i tiår før du ser noe som helst av resultater. Så selv om de så skulle gjøre det, vil ikke det endre noe som helst. Vi ser fortsatt på mange tiår før vi kan komme til noen slags balanse hvor vi er i stand til å produsere en stor majoritet av privatbiler som BEV. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Det kan man gjøre med en spørreundersøkelse. Så kjøp PHEV istedenfor BEV, og la flere folk få nytte av å kjøre på elektrisk kraft.Vi kan fortsette dette en stund. La meg heller si: Kjøp kun ladbar bil. Da kommer vi raskere til det punktet der rene fossilbiler blir forbudt, og man kun har valget mellom BEV og PHEV. Så får de som bryr seg om miljøet kjøpe BEV og alle andre kjøpe PHEV. Endret 17. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Da får det være opp til oss forbrukerne da, og stemme med lommebøkene. Forbrukerne stemmer alltid med lommebokenn. Det kan man stole på. Det er på politisk nivå man bestemmer hva den stemmen lander på når man vedtar subsidier. Uten forskjellsbehandling overhode vet vi at forbrukerne velger ICE, men de fleste land har subsidier og avgifter som flytter på dette. Dette er på ingen måte feil etter mitt syn, men man må bestemme på politisk nivå hvordan man utformer disse avgiftene og subsidiene for å maksimere miljøgevinsten. Der er evnen og viljen svak pr. i dag. 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Vi kan fortsette dette en stund. La meg heller si: Kjøp kun ladbar bil. Da kommer vi raskere til det punktet der rene fossilbiler blir forbudt, og man kun har valget mellom BEV og PHEV. Så får de som bryr seg om miljøet kjøpe BEV og alle andre kjøpe PHEV. Dette er en direkte utidig oppførsel fra din side. Du kommer med en temmelig simpel hersketeknikk hvor du stempler de som ikke støtter akkurat din agenda som miljøfientlige. Kutt ut disse tendensiøse utsagnene, gi en beklagelse og kom med seriøs argumentasjon istedet. Endret 17. juni 2019 av sverreb 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Kjøp kun ladbar bil. PHEV er en ladbar bil.. Eventuelt, så subsidierer staten på korrekt måte, slik at man tvinger frem korrekt bruk av batteriressursene uavhengig av om det er PHEV eller BEV. Endret 17. juni 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Toyota vet at de har mistet overtaket de hadde da hybrider var en greie og elbiler ikke hadde tatt av. Hadde de satset på rett hest så kunne de vært ledende i dag.Elbiler har ikke tatt av, en svært liten del av bilsalget er elbiler. Det er forskjell på å ta av og å være flest av. Salget øker og vil ikke slutte å øke på lenge. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Forbrukerne stemmer alltid med lommebokenn. Det kan man stole på. Det er på politisk nivå man bestemmer hva den stemmen lander på når man vedtar subsidier. Uten forskjellsbehandling overhode vet vi at forbrukerne velger ICE, men de fleste land har subsidier og avgifter som flytter på dette. Dette er på ingen måte feil etter mitt syn, men man må bestemme på politisk nivå hvordan man utformer disse avgiftene og subsidiene for å maksimere miljøgevinsten. Der er evnen og viljen svak pr. i dag. Har nevnt dette før, og er enig. Det hadde gitt mer mening å subsidiert for batteriene i en bil istedenfor i kombinasjon med utslipp. 0-10 kWh batterier er 100% gratis. Uavhengig av om det er PHEV eller BEV. 11-20 kWh 90% rabatt. 21-30 kWh 80% rabatt. etc.. Tulle tall, men du tar tegningen. Når markedet er mettet for små BE biler, så flytter man bare taket til neste steg. Dette ville gjort det slik at de rimelige bilene kom ut først, og ble solgt først. De som så absolutt måtte ha 100 kWh batteripakke, måtte enten betale en premium for det, eller vente til at subsidieringen kom til "deres tur" på sikt. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Mye enklere med å skattelegge CO2 utslipp i tillegg til mva. 1000 kroner per gram for alt over 0 gram. Dyrere biler vil betale mer mva, mens mer forurensende biler vil betale mer for utslipp. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Mye enklere med å skattelegge CO2 utslipp i tillegg til mva. 1000 kroner per gram for alt over 0 gram. Dyrere biler vil betale mer mva, mens mer forurensende biler vil betale mer for utslipp. Hvis vi tar med produksjonen av batteriene og bilen i seg selv også så. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) Hvis vi tar med produksjonen av batteriene og bilen i seg selv også så.Kan være med på den. Men det er nok litt vanskelig å implementere. Det er vanskelig å regne ut utslipp i produksjon på en enhetlig måte. En litt forenklet modell ville være å skattlegge bilens vekt. Om man skulle skattelegge dette med utgangspunkt i 1000 kr/gram CO2 som for bilens utslipp, så ville det være omkring 10 kr/kg. Altså 1 tonn = 10.000 kr, 2 tonn = 20.000 kr. Endret 17. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Kan være med på den. Men det er nok litt vanskelig å implementere. Det er vanskelig å regne ut utslipp i produksjon på en enhetlig måte. En litt forenklet modell ville være å skattlegge bilens vekt. Om man skulle skattelegge dette med utgangspunkt i 1000 kr/gram CO2 som for bilens utslipp, så ville det være omkring 10 kr/kg. Altså 1 tonn = 10.000 kr, 2 tonn = 20.000 kr. Vil ikke dette bremse elbilens fremdrift kontra mitt forslag? I mitt forslag så vil det alltid være gode elbiler å kjøpe, fremfor at man straffes for vekten i batteriene. Forskjellen er altså at med mitt forslag, så tvinger man frem mindre biler først. Når markedet er mettet, så øker man nivået av lettelser, slik at neste "størrelse" elbil får de samme fordelene som de mindre fikk årene i forveien. Altså alle som har behov fra 10 kWh batteri til 100 kWh batteripakker får altså lettelser slik at man faktisk får byttet ut bilparken, men de som trenger størst batteri må vente lengst - hvis de ikke ønsker å betale en premium på pakken. 1 Lenke til kommentar
90QOU9OT Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Takk for klar tale om Toyotas svada i markedsføring. Jeg skrev et brev til markedsansvarlig i Toyota Norge for et par år siden da kampanjen startet ("50% elektrisk") og påpekte det samme: du fyrer ikke hytta elektrisk om du lader batteriet fra ditt lille aggregat for så å varme opp med panelovner. Men de ville ikke høre på en ensom svale. 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Om bilen har regenerering kan du kjøpe deg en rulle og drive denne rundt med el motor. Da får du ladet bilen hjemme. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 I Noreg sel elbilar betre enn både bensin- og dieselbilar.Hvor stor andel av bilsalget utgjør Norge?Det veit eg ikkje, men allereie til neste år kan andre land passere den same grensa. Norge kan ikke brukes som så mye som en indikator i denne sammenheng, på toppen av det hele er elbilenes suksess i Norge en direkte følge av subsidier få andre land kan ta seg råd til.Andre land gjev tilsvarande "subsidiar" (avgiftsfritak) til alle bilar, so dei har defintivt råd. Spørsmålet er om det er politisk vilje til å innføre bilavgifter, bompengar osb. Her i landet har dessutan eksosbilar og fått store "subsidiar" dei siste åra. M.a. er effektavgifta fjerna, og staten tek heller inn pengane via bompengar som ein slags flat skatt på køyring. Salsutviklinga i dei fleste andre land er som i Noreg. Dei ligg berre nokre år bak. Om få år er elbilar billigare enn eksosbilar i dei fleste land. I Noreg sank nybilsalet for nokre år sidan. Det var lågt i fleire år, fordi folk heller stiller seg i kø eller sparar lit meir pengar for å kjøpe ein elbil enn å kjøpe ein dinosaur. No ser vi akkurat det same i fleire andre land. M.a. Sverige. 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Selvladende hybridbiler (HEV) er supert. Fordelene er at en slipper å lade, batteriet er lite og tar mindre plass, og forbruk og utslipp er svært lavt. Ser ikke noe grunn til å klage på reklamen fra Toyota som virker å være presis og informativ. Artikkelen i TU er ganske tendensiøs. Det er vel nesten så enkelt at hybrid er løsningen for de som ikke har lademulighet hjemme, mens ladbar hybrid og elbiler er løsningen for de som har lademulighet hjemme. Jobber du i Toyota? ^_^ Argumentet "slipper å lade" er helt bak mål. Det er helt frivillig å plugge i ledningen på en ladbar hybrid. Ingen hybrider har ladeplikt! Det er egentlig ingen forskjell på hybrid med og uten ledning; bilen lader uansett batteri under kjøring, ved oppbremsing, etc. Samme motor, samme batteri, samme teknologi. Forskjellen er bare at Toyota ikke gidder å legge ved en ledning. Og i tillegg prøver de å selge det inn som en fordel!???!? Igjen: det er faktisk ikke slik at plugin-hybrider er avhengig av ledningen. Det er kun et tillegg (for de som ønsker å kjøre 100% elektrisk). Uten å plugge til, vil batteriet lades opp under kjøring -- som på en hvilken som helst annen hybrid. Toyota har lykkes i å villede forbrukere. Folk tror jo faktisk at det er en fordel å ikke ha muligheten til å kunne lade. Gratulerer, godt gjort, Toyota! 4 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Selvladende hybridbiler (HEV) er supert. Fordelene er at en slipper å lade, batteriet er lite og tar mindre plass, og forbruk og utslipp er svært lavt. Ser ikke noe grunn til å klage på reklamen fra Toyota som virker å være presis og informativ. Artikkelen i TU er ganske tendensiøs. Det er vel nesten så enkelt at hybrid er løsningen for de som ikke har lademulighet hjemme, mens ladbar hybrid og elbiler er løsningen for de som har lademulighet hjemme. Slipper å lade? Med elbil slipper du stå med tuten i bilen og fylle. Det tar flere minutter. Å lade tar fem sekunder hver gang. Du ladet batteriet ved å fylle drivstoff. Bensinbil må fylles når du skal bruke den, med mindre du kjører ut kun for å fylle drivstoff, som er enda rarere. Elbil fylles når du ikke bruker den. 3 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Grei oppsummering fra Robert Llewellyn om "self charging hybrids", fra 04:47: 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. juni 2019 Del Skrevet 17. juni 2019 Takk for klar tale om Toyotas svada i markedsføring. Jeg skrev et brev til markedsansvarlig i Toyota Norge for et par år siden da kampanjen startet ("50% elektrisk") og påpekte det samme: du fyrer ikke hytta elektrisk om du lader batteriet fra ditt lille aggregat for så å varme opp med panelovner. Men de ville ikke høre på en ensom svale. Syntes dette er ein bra debatt. Hva med leverandører som kaller biler for nullutslipp eller selvkjørende?. Er dette helt presist eller villedende markedsføring? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå