bas Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Da var min gamle Mondeo stasjonsvogn også selvladende, for den ladet også batteriet fra motoren, og når jeg kjørte nedoverbakke eller reduserte farten inn mot et kryss så kuttet den drivstofftilførselen og bilens kontrollsystemer, styring osv ble drevet fra batteriet. Sånn sett kjørte jeg noen prosent elektrisk med den også, men så aldri at Ford forsøkte å bløffe med slik tåkelegging som Toyota gjør. Ikke-ladbar hybrid er den vanlige beskrivelsen på disse tidlige hybridene. Ikke-ladbare hybridbiler, som RJohannesen sier. Vanlige fossilbiler lader 12V batteriet uten å kobles til stikkontakt, pantograf eller offentlig ladestasjon. Det er like unødvendig og misvisende å kalle disse selvladende. Kan være delvis enig i argumentasjonen, men bilen er defintivt selvladende, den er i hvert fall ikke ikke-ladbar som i mine øye er like misvisende selv om jeg er fullt klar over at det er gjerne er det de kalles. Setter for min del strek for semantikkdiskusjonen Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Når en sammenligna hybrid og plug-in hybrid ser dei heilt like ut, men plug-in kan laddast med straum. Dei fleste biler vil komme i nærheita av ei stikkontakt i løpet av levetida si og dermed vil muligheita til å ladde berre vere ein fordel. Kva er fordelen med å ikkje kunne ladde? 3 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) Når Toyota kommer med dette batteriet til sommer OL i Tokyo til neste sommer og leverer sin første skikkelige elbil i 2022 er både hybrid og fossilbil forhistorisk teknologi og Toyota kommer til å oppleve verdens største salgs-boom med milevis av kø med mennesker som vil kjøpe ny Toyota med det nye batteriet. Det er det ingen som helst slags tvil om. Et godt tips er at Toyota bør booste salgsapparatet sitt ekstra før lanseringen,fordi salget kommer til å ta helt av,det er min spådom. https://www.dinside.no/motor/super-batteriet-er-klart-neste-ar/71180027 Endret 16. juni 2019 av ACYBN18O 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 I Noreg sel elbilar betre enn både bensin- og dieselbilar. Hvor stor andel av bilsalget utgjør Norge? Norge kan ikke brukes som så mye som en indikator i denne sammenheng, på toppen av det hele er elbilenes suksess i Norge en direkte følge av subsidier få andre land kan ta seg råd til. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Kan være delvis enig i argumentasjonen, men bilen er defintivt selvladende, den er i hvert fall ikke ikke-ladbar som i mine øye er like misvisende selv om jeg er fullt klar over at det er gjerne er det de kalles. Setter for min del strek for semantikkdiskusjonen Hadde de blitt ladet av solcellepanel på taket kan man kalle dem selvladende, mens eierne av Toyota sine hybrider må kjøre dem til bensinstasjonen og fylle tanken med bensin for at de skal kunne lade. Hvis Tesla hadde markedsført bilene sine som selvladende så ville de fått pepper, selv om de lades både når de bremser, og når ladekabelen er plugget i. 2 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 At verden vil bedras er ikke nytt, men at det gjøres med statsubidier på "blå resep"t er ganske unikt. Her legger vi nordmenn langt fremme. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Hvor stor andel av bilsalget utgjør Norge? Norge kan ikke brukes som så mye som en indikator i denne sammenheng, på toppen av det hele er elbilenes suksess i Norge en direkte følge av subsidier få andre land kan ta seg råd til. Elbiler er ikkje subsidierte, dei er fritatt for avgifter. Andre land tar seg råd til å gi "subsidier" til alle biler. Om dei legg norske avgifter på fossilbilane vil det gi store inntekter 6 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Selvladende hybrid er vel helt greit å kalle det, eller en kan bruke bare ordet hybrid. De er helt klart bedre enn vanlige bensin og dieselbiler når det gjelder utslipp og forbruk. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Elbiler er ikkje subsidierte, dei er fritatt for avgifter. Andre land tar seg råd til å gi "subsidier" til alle biler. Om dei legg norske avgifter på fossilbilane vil det gi store inntekter De er de facto subsidiert. De betaler eksempelvis ikke for bygging og bruk av veier. Selv indirekte subsidier er i realiteten subsidier. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Bra at dere tar det opp! Dette er et klart brudd på Markedsføringslovens §7. Jeg har tatt det opp med Forbrukertilsynet flere ganger, men de svarer ikke engang. Jeg håper TU kan ta det opp med dem. 7 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 De er de facto subsidiert. De betaler eksempelvis ikke for bygging og bruk av veier. Selv indirekte subsidier er i realiteten subsidier. Ditt premiss var at andre land ikkje har råd til å gi elbiler subsidier. Eg viste til at dei gir alle "subsidier", og kan dermed enkelt få auka inntekter og gi incentiv til aukt elbilsalg ved å innføre avgifter på fossile biler 6 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Ditt premiss var at andre land ikkje har råd til å gi elbiler subsidier. Eg viste til at dei gir alle "subsidier", og kan dermed enkelt få auka inntekter og gi incentiv til aukt elbilsalg ved å innføre avgifter på fossile biler Biler er ikke fossile. Ingen biler er forsteinet. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Biler er ikke fossile. Ingen biler er forsteinet. Kall dei ICE-biler da, dersom du liker det begrepet bedre 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) Da blir el biler ece? Endret 16. juni 2019 av Trestein 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Da blir el biler ece? ICE= Internal combustion engine. "Intern forbrenningsmotor", eg liker bedre begrepet fossilbil, då dei går på drivstoff frå fossile kilder. Kva skal ece stå for? 4 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Ladbare hybrider er et fint tillegg til rene elbiler. Snart vil et hundrekilos batteri inneholde 20 kWh, nok til 100 km. Konstruksjonen er enkel med en flat elmotor mellom bensinmotoren (eller diesel) og girkassa, eller en elmotor som driver bakhjulene. En slik bil vil kunne brukes over hele verden og også av dem med spesielle behov som lange reiser og mange som har dårlig tilgang til lading der de bor. Viktig er også at en klarer seg med et mye mindre batteri i en overgangstid der tilgang på batterier vil være det mest kritiske for bred utbredelse av elbiler. Med 10 mils rekkevidde vil en kunne redusere behovet for fossile brensler på i området 80%, det vil si at en har lykkes 80% med målet om å redusere CO2-utslipp! 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 External combustion ?Eeh, nei. En elmotor forbrenner ikke elektroner eller noe annet, hverken inni eller utenfor selve motoren. Elektroner som passerer gjennom lederne lager magnetisme som driver rotoren rundt. External combustion engine kan være en stirlingmotor eller dampturbinmotor der damp produseres i et eksternt kammer ved brenning av gass, olje, kull, ved eller lignende. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Eeh, nei. En elmotor forbrenner ikke elektroner eller noe annet, hverken inni eller utenfor selve motoren. Elektroner som passerer gjennom lederne lager magnetisme som driver rotoren rundt. External combustion engine kan være en stirlingmotor eller dampturbinmotor der damp produseres i et eksternt kammer ved brenning av gass, olje, kull, ved eller lignende. Store deler av verdens elektrisitet kommer fra external combustion eingines. Det var vel det som var poenget. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Kan være delvis enig i argumentasjonen, men bilen er defintivt selvladende, den er i hvert fall ikke ikke-ladbar som i mine øye er like misvisende selv om jeg er fullt klar over at det er gjerne er det de kalles. Setter for min del strek for semantikkdiskusjonen Alle hybrid-biler er i så fall selvladende. Ledning eller ei. Min Nissan Leaf er forøvrig også selvladende! (… Dersom jeg ikke tråkker alt for hardt på bremsen vel og merke – da trer nemlig de tradisjonelle bremseklossene til.) Alle andre elbiler er også selvladende under fartsreduksjon … Så hva er da poenget med begrepet "selvladende"? Hva tilfører begrepet? Vis meg den hybrid-bil som ikke støtter selvlading! Selvfølgelig er dette et tullete begrep, funnet på av kreative sjeler hos/for Toyota, kun for å selge gårsdagens teknologi. En hybrid-bil uten mulighet til å også lade med ledning gir ingen mening. Dersom du dytter et batteri og en el-motor inn i en bil, så må du sørge for at batteriet kan lades både under oppbremsning, via bensinmotor og tilslutt ved ledning. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå