Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker og unormal muskelvekst?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har siden jeg var ferdig med puberteten vært klar over at jeg har gode gener for å manipulere kroppen min til hvordan jeg ønsker den skal se ut, på svært kort tid.

Har ingen problemer med å gå ned eller opp 20 kg på 5-6 mnd og diverse. Nå har jeg satt meg et mål om å komme i samme form som det Henry Cavill var i man of steel, i forbindelse med en kortfilm-rolle jeg har fått tilbud om. Er ingen erfaren skuespiller, men har smått begynt.

Har drevet på i 2 måneder, og fått kommentarer fra legen min om at jeg vokser raskere enn han trodde var mulig. Det jeg nå ser er at jeg har fått strekkmerker ved festet mellom biceps og skulder. Dette er ikke noe som plager meg noe spesielt, da de ikke er særlig store, men jeg lurer på om noen er klar over hva dette kan skyldes? Min far og bestefar konkurrerte i styreløft og bodybuilding da de var yngre. Kan dette ha noe å si på hvorfor kroppen min er som den er?

Legen min var usikker, og tilbød seg å eventuelt forhøre seg med spesialist. Jeg bruker for øvrig INGEN kosttilskudd, og får all næring gjennom vanlig mat. Jeg spiser dog ekstreme mengder mat nå når jeg er på vei opp i kilo. Har ingen andre helseplager utenom.

Tanker?

Anonymous poster hash: 3fd3b...17e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke anklage deg for bruk av greier, men innad i bodybuilder-miljøet, så virker det stort sett veldig vanlig å få litt strekkmerker om du vokser fort. Dette er bare noe jeg personlig har sett på disse gutta når jeg i gymmen. Ikke noe farlig med det, jeg har strekkmerker på magen pga en periode med øl og pizza f.eks. (Hadde en hard vinter her for en stund tilbake) :p 

"Sånn ere bare". De blekner og blir mindre synlig over tid, du får ta det som et battle scar og ikke bry deg noe om det. Det er vel noen som mener at tilskudd av kollagen kan hjelpe litt, men veit ikke om det er dokumentert

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har fått nøyaktig samme strekkmerker etter jeg tok en "vektløfter klasse" et år jeg bodde i USA når jeg var 17.

De blakner ja som bshagen sier, men om du får farge så får ikke de det, og det vil gjøre med mer synlig, ikke mindre.

De har like synlig idag, som de var når jeg flyttet tilbake til Norge for snart 10 år siden, men nå har jeg heller aldri prøvd å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

...jeg har fått strekkmerker ved festet mellom biceps og skulder. ...jeg lurer på om noen er klar over hva dette kan skyldes? Min far og bestefar konkurrerte i styreløft og bodybuilding da de var yngre. Kan dette ha noe å si på hvorfor kroppen min er som den er?.

Strekkmerker i hud = merker av strekt hud. Altså fordi huden er mindre elastisk enn det er behov for og således overstrekkes fibrene i huden. Skaden er varig og hudfibrene gjenvinner ikke sin elastisitet. Det finnes ingen dokumentert behandling som forebygger eller helbreder skade. Som nevnt vil det blekne med tiden. Sol vil ha noe positiv effekt. Men alt ettersom du blir eldre, vil det fremtre mer tydelig.

Hva din far eller bestefar har gjort i sin ungdom har overhode ikke noe å si, annet enn at man kan tenke at de, som du har "atletiske gener".

Lenke til kommentar

Overhodet er vel litt voldsomt å si, det skjer mye spennende forskning innenfor epigenetikken. Ikke at det er Lamarckisme. 

Abels tårn:

https://radio.nrk.no/podkast/abels_taarn/nrkno-poddkast-25557-137559-27042018111600

SNL: Barbara McClintock (1902–1992) forsket på mais, og var den første som viste at genetisk identiske celler kunne ha forskjellig utseende som følge av varierende genuttrykk, og at disse forskjellene var arvelige og reversible.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett i det. Jeg burde ha skrevet; "Hvordan din far eller bestefar trente i sin ungdom, vil ikke utgjøre signifikante forskjeller for din fysikk".

ACXHUALLY......

Det debatteres at gentranskripsjon faktisk TAR hensyn til slike ting. Muskelminne antas å videreføres via gener. Enda bare en hypotese men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...