Harald Brombach (digi.no) Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Canadisk by lurt trill rundt – betalte millioner til svindlere Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Det er sjelden man ser så sofistikerte tilfeller av nettsvindel med falske dokumenter Det er en mail fra bring/posten som har dukket opp nå som er ganske utspekulert, flere med firma som har fått den. Først linje er at det er prøvd og levere en pakke, så at du må hente pakken på nærmeste postkontor, så ønsker de at du laster ned hentelappen, og har du ikke et godt virusprogram når du forsøker og laste ned "hentelappen" blir maskinen din kryptert. Endret 14. juni 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
jyggo Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Det er sjelden man ser så sofistikerte tilfeller av nettsvindel med falske dokumenter Det er en mail fra bring/posten som har dukket opp nå som er ganske utspekulert, flere med firma som har fått den.Først linje er at det er prøvd og levere en pakke, så at du må hente pakken på nærmeste postkontor, så ønsker de at du laster ned hentelappen, og har du ikke et godt virusprogram når du forsøker og laste ned "hentelappen" blir maskinen din kryptert. Nå blir riktignok ikke filer på maskinen kryptert før du har kjørt fila du laster ned, og de som er litt våkne vil kanskje legge merke til at det ikke er snakk om en PDF, slik man jo kan forvente når man blir bedt om å laste ned et dokument. I de tilfellene jeg har sett, har det alltid vært snakk om en JavaScript- eller en VBScript-fil inni en ZIP, inni en annen ZIP. Det burde virkelig få varsellampene til å blinke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Nå blir riktignok ikke filer på maskinen kryptert før du har kjørt fila du laster ned, og de som er litt våkne vil kanskje legge merke til at det ikke er snakk om en PDF, slik man jo kan forvente når man blir bedt om å laste ned et dokument. I de tilfellene jeg har sett, har det alltid vært snakk om en JavaScript- eller en VBScript-fil inni en ZIP, inni en annen ZIP. Det burde virkelig få varsellampene til å blinke. Er ikke helt sikker på fremgangsmåten siden jeg ikke åpner denne type mail selv Men en som driver et firma og med liten forståelse for dette bare klikket på ikonet som indikerte nedlasting av hentelappen og maskinen begynte og laste ned en fil "nedlastingvindu", men virusprogrammet stoppet nedlastingen. Kan tenke meg at når nedlastingen er ferdig får man beskjed om og åpne filen. Endret 14. juni 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Nå blir riktignok ikke filer på maskinen kryptert før du har kjørt fila du laster ned, og de som er litt våkne vil kanskje legge merke til at det ikke er snakk om en PDF, slik man jo kan forvente når man blir bedt om å laste ned et dokument. I de tilfellene jeg har sett, har det alltid vært snakk om en JavaScript- eller en VBScript-fil inni en ZIP, inni en annen ZIP. Det burde virkelig få varsellampene til å blinke. Du er ikke oppdatert. https://www.player.one/new-ransomware-installers-can-infect-computers-without-users-clicking-anything-say-522756 Maersk historien: https://www.wired.com/story/notpetya-cyberattack-ukraine-russia-code-crashed-the-world/ Endret 14. juni 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
jyggo Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Nå blir riktignok ikke filer på maskinen kryptert før du har kjørt fila du laster ned, og de som er litt våkne vil kanskje legge merke til at det ikke er snakk om en PDF, slik man jo kan forvente når man blir bedt om å laste ned et dokument. I de tilfellene jeg har sett, har det alltid vært snakk om en JavaScript- eller en VBScript-fil inni en ZIP, inni en annen ZIP. Det burde virkelig få varsellampene til å blinke.Er ikke helt sikker på fremgangsmåten siden jeg ikke åpner denne type mail selv Men en som driver et firma og med liten forståelse for dette bare klikket på ikonet som indikerte nedlasting av hentelappen og maskinen begynte og laste ned en fil "nedlastingvindu", men virusprogrammet stoppet nedlastingen. Kan tenke meg at når nedlastingen er ferdig får man beskjed om og åpne filen. Ja enkelte åpner nok opp det de laster ned nærmest automatisk, kanskje også bare fortsetter å klikke til noe skjer. Da er man nok veldig utsatt for disse metodene. Nå blir riktignok ikke filer på maskinen kryptert før du har kjørt fila du laster ned, og de som er litt våkne vil kanskje legge merke til at det ikke er snakk om en PDF, slik man jo kan forvente når man blir bedt om å laste ned et dokument. I de tilfellene jeg har sett, har det alltid vært snakk om en JavaScript- eller en VBScript-fil inni en ZIP, inni en annen ZIP. Det burde virkelig få varsellampene til å blinke.Du er ikke oppdatert. https://www.player.one/new-ransomware-installers-can-infect-computers-without-users-clicking-anything-say-522756 Maersk historien: https://www.wired.com/story/notpetya-cyberattack-ukraine-russia-code-crashed-the-world/ Jeg er godt kjent denne metoden og notpetya-saken. Men i forbindelse med malspam er ikke det så veldig relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå