Gå til innhold

83.000 har E. coli i drikkevannet – sjekk din kommune her [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utifra Satelitt bilder ( Google Maps ) så kan man se at disse to kildene ligger utenfor Oslo, så det er fult mulig at noen har begynt å spredt E.Coli i drikkevannet vårt.

Om dette stemmer vil langt flere tilfeller dukke opp i de neste dagene / ukene og det kan bli stygge tall framover.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tips;

Artikler som omtaler på helse og sikkerhet burde vel holdes unna betalingsmuren ellers fremstår nettstedet fort både urimelig grådige og ganske så usolidariske.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tips;

Artikler som omtaler på helse og sikkerhet burde vel holdes unna betalingsmuren ellers fremstår nettstedet fort både urimelig grådige og ganske så usolidariske.

Trenger ikke det, de er jo ikke journalister, og av den grunn gjør de heller ikke hva journalister gjør.

Lenke til kommentar

Utifra Satelitt bilder ( Google Maps ) så kan man se at disse to kildene ligger utenfor Oslo, så det er fult mulig at noen har begynt å spredt E.Coli i grunnvannet vårt.

Om dette stemmer vil langt flere tilfeller dukke opp i de neste dagene / ukene og det kan bli stygge tall framover.

Er det noe som tyder på at dette året er noe anerledes enn f.eks 2018.

Har du E.coli i grunnvannet har du sannsynligvis ikke grunnvann i det hele tatt. 

Dette er snakk om åpne vannklider, ikke grunnvann. Det er ikke uvanlig at åpne vannkilder har E. coli da vannet er tilgjengelig for dyreliv.

Lenke til kommentar

Tips;

Hei, TU.no har en miks av artikler – men generelt går vi i retning av at stadig flere saker er forbeholdt abonnenter. I så måte gjør vi det samme som de fleste andre i Medie-Norge, ettersom vi må finansiere journalistikken (tilbudet på nett er for eksempel ikke inkludert i medlemsfordelene til Tekna- eller Nito-medlemmer) på en stabil måte. Fordi innholdet i denne artikkelen kanskje kan ha stor allmenn interesse, deler vi den åpent i sosiale medier nå. Forutsetningen er imidlertid at du går inn via disse kanalene. Du finner oversikten over TUs innlegg på Facebook, for eksempel, via denne linken: https://www.facebook.com/pg/tekniskukeblad

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... går vi i retning av at stadig flere saker er forbeholdt abonnenter. I så måte gjør vi det samme som de fleste andre i Medie-Norge, ettersom vi må finansiere journalistikken...

Det å sikre inntekter er jo forståelig, men innholdet i hver enkelt artikkel bør kunne vurderes. Kan en artikkel gi opplysninger som hindrer noen i å skade seg eller unngå sykdom bør en ikke kreve betaling for innholdet. Det vil fort virke urimelig grådig.

Fordi innholdet i denne artikkelen kanskje kan ha stor allmenn interesse, deler vi den åpent i sosiale medier nå. Forutsetningen er imidlertid at du går inn via disse kanalene. Du finner oversikten over TUs innlegg på Facebook, for eksempel, via denne linken: https://www.facebook.com/pg/tekniskukeblad

Sikkert fint for de som benytter denslags kanaler. Selv foretrekker jeg å være kunde, ikke produkt, så det blir smått med "sosiale" medier på meg.

Dog undrer jeg litt på hvordan dere rettferdiggjør at en artikkel (dvs. samme tekst) frigis i noen kanaler, samtidig som det forlanges betaling i andre. I værste fall kan slikt bli oppfattet som forsøk på svindel.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Er det noe som tyder på at dette året er noe anerledes enn f.eks 2018.

Har du E.coli i grunnvannet har du sannsynligvis ikke grunnvann i det hele tatt. 

Dette er snakk om åpne vannklider, ikke grunnvann. Det er ikke uvanlig at åpne vannkilder har E. coli da vannet er tilgjengelig for dyreliv.

Har en tendens til å veksle på en del ord, mente drikkevann i posten ovenfor og det er fint du påpeker dette, ofte legger jeg ikke merke til det pga hvor hjernesvulsten/skaden befinner seg.

I alle fall har jeg tro på at det er mulig å spre smitte til drikkevannet og at dette kan bli gjort av grupper som ISIS for å hevne seg, å ta livet av et dyr eller finne en effektiv måte å forurense vannet med bakterier som E.Coli kan være svært problematisk hvis vannet ikke har en god renseprosess før den når forbrukerne.

Vanskelig å si for meg hvor sannsynlig det er og trolig er det nok helt andre grunner til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...I alle fall har jeg tro på at det er mulig å spre smitte til drikkevannet og at dette kan bli gjort av grupper som ISIS for å hevne seg, å ta livet av et dyr eller finne en effektiv måte å forurense vannet med bakterier som E.Coli kan være svært problematisk hvis vannet ikke har en god renseprosess før den når forbrukerne. ...

Det går med mye mer vann enn hva som drikkes (hagevanning, klesvask, toaletter etc.) så det er ikke helt enkelt å få til bakteriell forgiftning.

Bakteriesmitte må tilføres drikkevann jevnlig over lengre tid, det holder ikke å helle i "ei bøtte" smitte. Da får du et par sjuke om du har flaks, resten av smitten blir skylt bort.

Så det må i tilfelle lages en anordning som tilfører smitte jevnlig, over lang tid. Så du trenger ganske stor tank med smittestoff som må kobles til etter alle renseanlegg.

Imidlertid finnes konsentretre syntetisk fremstilte kjemikaler, som gir f.eks. miltbrann ellert kopper, hvor det trengs bare bitte litt. En liter er nok til å forurense en normal drikkevannskilde tilknyttet en småby. Gifta vil passere det aller meste av renseanlegg...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har en tendens til å veksle på en del ord, mente drikkevann i posten ovenfor og det er fint du påpeker dette, ofte legger jeg ikke merke til det pga hvor hjernesvulsten/skaden befinner seg.

I alle fall har jeg tro på at det er mulig å spre smitte til drikkevannet og at dette kan bli gjort av grupper som ISIS for å hevne seg, å ta livet av et dyr eller finne en effektiv måte å forurense vannet med bakterier som E.Coli kan være svært problematisk hvis vannet ikke har en god renseprosess før den når forbrukerne.

Vanskelig å si for meg hvor sannsynlig det er og trolig er det nok helt andre grunner til det.

E. Coli trives dårlig i vann og brukes bare som en indikator på at det kan finnes andre patogene mikroorganismer og parasitter i vannet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli

a5515d2a858eec1e1413e859ab7f8f56.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...