Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Og hva er lærdommen? Det jeg sitter igjen med etter å ha lest artikkelen, er at dette var en politisk avgjørelse. I den grad det hadde noe med Linux å gjøre, gjaldt det organisatorisk rot snarere enn svakheter i Linux. Jeg tror så gjerne at det kan være problemer med Linux, særlig i store organisasjoner som trenger å utveksle data med andre som bruker Windows, men det var ikke det som ble tatt opp i artikkelen. Denne artikkelen var ikke mye reklame for Microsoft. Linux er svak på sentralisert styring. Manglende katalog f.eks. Nederst linje forteller hvorfor de bytter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Jeg skulle kanskje vært mer presis. Jeg tenker naturligvis ikke på forskere generelt her i verden, men teknologiorienterte forskningsmiljøer, noe CERN er. Det er ikke en hvilken som helst institusjon vi snakker om. Jeg ville også tro at miljøet ved Cern klarer seg bedre på datamaskin siden, enn ellers, men jeg må bare påpeke at innenfor mange utdanninger, så er ikke databruk på læreplanen. Det er rett og slett ingen opplæring å få på bruk av datamaskin. Det er de som er privat interessert i databruk som er flink til dette. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 (endret) Så lenge du ikke har bakgrunn fra å tukle med maskiner selv eller har utdanning innenfor data, så er forskere særdeles dårlige på data og må ha hjelp til det meste. Fikk spørsmål fra en forsker en gang om Internett i Argentina var det samme Internettet som vi hadde i Norge. Hen jobbet som post doc på et institutt for samfunnsmedisin. Jeg kan også komme med en anekdote om en IT-driftfyr som hadde så dårlig på forståelse av forskning og vitenskap at han trodde anekdotiske bevis hadde en verdi. Endret 15. juni 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 CERN byttet fra kommersiell programvare til open source for kretskortdesign. Altså fra Eagle (eller Altium, husker ikke) til KiCad som takket være kodebidrag fra ansatte på CERN har blitt enormt bra og nå stjeler vanvittig mange brukere som før brukte de svindyre programmene fra Eagle/Altium. (Jeg bruker KiCad en del selv og har fulgt med på utviklingen) Utviklingen til KiCad har vært helt utrolig. Det skulle ikke forundre meg om KiCad vil innta mer proffe aktører innen de neste 10 årene. 7 Lenke til kommentar
missi Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Linux er svak på sentralisert styring. Manglende katalog f.eks. Nederst linje forteller hvorfor de bytter. Manglende katalog?!? Kan du virkelig så lite? Ta en tur innom freeIPA og etterpå kan du lese om hvordan AD er LDAP, DNS og Kerberos. Alt fra den frie verden. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Jeg kan også komme med en anekdote om en IT-driftfyr som hadde så dårlig på forståelse av forskning og vitenskap at han trodde anekdotiske bevis hadde en verdi. Bevis er kun gyldige i en rettssal under en rettssak. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Der kan jeg med sikkerhet si at du ikke kjenner Microsoft rett. Microsoft har hatt et stort fokus på open source i lang tid (og senest i fjor kjøpte opp den største open source lagringstjenesten i verden; GitHub). De har også snakket om å gjøre selveste Windows open source, men har ikke lyktes i å løse utfordringen som den tapte inntekten fra windows-lisensen vil gi dem.GitHub er ikke fri programvare. Det er du som ikke kjenner Simen1 rett. Ikke vet du forskjellen på fri programvare og freeware heller. 3 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Kjenner jeg Microsoft rett så vil de heller gi bort programvaren sin gratis enn at åpen kildekode overtar. For da blir det neppe noen vei tilbake. Der kan jeg med sikkerhet si at du ikke kjenner Microsoft rett. Microsoft har hatt et stort fokus på open source i lang tid (og senest i fjor kjøpte opp den største open source lagringstjenesten i verden; GitHub). De har også snakket om å gjøre selveste Windows open source, men har ikke lyktes i å løse utfordringen som den tapte inntekten fra windows-lisensen vil gi dem. Og like sikkert kan du legge til grunn at Simen1 kjenner meget godt til Microsoft sin forretningsmodell. Han kjenner tydeligvis ikke nok til det, for det er eksempler fra både Norge og utlandet hvor byer har forlatt Microsoft til fordel for Linux. Så har de funnet ut etter noen år at det ikke fungerte så bra og kommet haltende tilbake til Microsoft. Lykke til, Cern! 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Der kan jeg med sikkerhet si at du ikke kjenner Microsoft rett. Microsoft har hatt et stort fokus på open source i lang tid (og senest i fjor kjøpte opp den største open source lagringstjenesten i verden; GitHub). De har også snakket om å gjøre selveste Windows open source, men har ikke lyktes i å løse utfordringen som den tapte inntekten fra windows-lisensen vil gi dem. Har du egentlig tenkt igjennom hvorfor MS kjøpte GitHub? For å fremme eller kontrollere open-source? Forøvrig ingen ting i veien for å ta beltalt for opensource-produkter, men om man åpner for at alle kan gjøre det med Windows, ville nok MS' inntekter gå ned ja. På den annen side kunne sikkert Windows da blitt et helt fantastisk OS om MS fikk konkurranse på sin egen banehalvdel ... Ikke godt å si hvilken vei de velger å gå, men det er jo skjedd store endringer etter at Nadella erstattet Ballmer. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Linux er svak på sentralisert styring. Manglende katalog f.eks. Nederst linje forteller hvorfor de bytter. AD er jo bygget opp av teknologi fra Unix-verdenen så jeg vet ikke helt ... men MS har sikkert ikke backportet alt de har utviklet oppå kerberos&CO akkurat. Uansett, i følge din egen kilde så var jo ikke det problemet, men isteden oppdateringsproblematikk, noe Windows virkelig suger på. Dog har man fått mange verktøy som kan hjelpe til å distribuere suge-oppdateringer i Windows. Det har man gode muligheter til med Linux også, så det er bare nok et eksempel på at det var organiseringen og ikke teknologien som var problemet. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 CERN byttet fra kommersiell programvare til open source for kretskortdesign. Altså fra Eagle (eller Altium, husker ikke) til KiCad som takket være kodebidrag fra ansatte på CERN har blitt enormt bra og nå stjeler vanvittig mange brukere som før brukte de svindyre programmene fra Eagle/Altium. (Jeg bruker KiCad en del selv og har fulgt med på utviklingen) Kicad har blitt veldig bra siden CERN tok initiativ, men er desverre fortsatt milevis unna Altium. Jeg håper virkelig utviklingen fortsetter for Kicad. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Det kan se ut som om enkelte ikke er klar over hvor omfattende CERNs engasjement rundt itprosjekter er. Kompetansen rundt Linux og OpenSource er solid. Men det er klart: Det er fullt mulig å skape vanskeligheter eller inntrykk av sådanne dersom store kommersielle aktører ønsker det. Om en rangerer skrivebordsoperativsystemer må man minst ned på 5.plass før man påtreffer noe som ikke er *nixbasert ... 5 Lenke til kommentar
Mats Magnem Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Kjenner jeg Microsoft rett så vil de heller gi bort programvaren sin gratis enn at åpen kildekode overtar. For da blir det neppe noen vei tilbake. Der kan jeg med sikkerhet si at du ikke kjenner Microsoft rett. Microsoft har hatt et stort fokus på open source i lang tid (og senest i fjor kjøpte opp den største open source lagringstjenesten i verden; GitHub). De har også snakket om å gjøre selveste Windows open source, men har ikke lyktes i å løse utfordringen som den tapte inntekten fra windows-lisensen vil gi dem. Her må jeg nesten si meg enig. Fra å være veldig "velg oss" så har Microsoft virkelig snudd de siste årene til å oppfordre til open source. Det merkes både på forumer, på education-videoer og budskap generelt. De åpner seg for både iOS og Linux. Veldig mye av det de utvikler selv er nettopp open-source. Lisensene er de fortsatt harde på, det er kjipt. Og i dette tilfellet strategisk merkelig og dumt. Lenke til kommentar
missi Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Her må jeg nesten si meg enig. Fra å være veldig "velg oss" så har Microsoft virkelig snudd de siste årene til å oppfordre til open source. Det merkes både på forumer, på education-videoer og budskap generelt. De åpner seg for både iOS og Linux. Veldig mye av det de utvikler selv er nettopp open-source. Lisensene er de fortsatt harde på, det er kjipt. Og i dette tilfellet strategisk merkelig og dumt. Microsoft har ett mål, å kontrollere din tilgang til dine egne data. Microsoft er ikke, og har aldri vært, spesielt glade i frihet. 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Kicad har blitt veldig bra siden CERN tok initiativ, men er desverre fortsatt milevis unna Altium. Jeg håper virkelig utviklingen fortsetter for Kicad. Det er noen steg opp ja, men jeg mener at det kun er produsenter som designer svært avanserte kretskort som *må* bruke Altium over KiCad Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 AD er jo bygget opp av teknologi fra Unix-verdenen så jeg vet ikke helt ... men MS har sikkert ikke backportet alt de har utviklet oppå kerberos&CO akkurat. Uansett, i følge din egen kilde så var jo ikke det problemet, men isteden oppdateringsproblematikk, noe Windows virkelig suger på. Dog har man fått mange verktøy som kan hjelpe til å distribuere suge-oppdateringer i Windows. Det har man gode muligheter til med Linux også, så det er bare nok et eksempel på at det var organiseringen og ikke teknologien som var problemet. CERN bruker CMF (Computer Management Framework) som gir ut viktige patcher når det er nødvendig (for eksempel for Spectre og Meltdown). Fungerer veldig bra, tar lite ressurser og tar hensyn til arbeidstider. Det fungerer i tospann med Windows Update. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 Det er noen steg opp ja, men jeg mener at det kun er produsenter som designer svært avanserte kretskort som *må* bruke Altium over KiCad Hos CERN så er det mindre miljøer som bruker KiCad ja, men for større prosjekter så er det fortsatt Altium som gjelder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) AD er jo bygget opp av teknologi fra Unix-verdenen så jeg vet ikke helt ... men MS har sikkert ikke backportet alt de har utviklet oppå kerberos&CO akkurat. Uansett, i følge din egen kilde så var jo ikke det problemet, men isteden oppdateringsproblematikk, noe Windows virkelig suger på. Dog har man fått mange verktøy som kan hjelpe til å distribuere suge-oppdateringer i Windows. Det har man gode muligheter til med Linux også, så det er bare nok et eksempel på at det var organiseringen og ikke teknologien som var problemet. Jepp Windows suger på oppdatering via WSUS eller SCCM.[/sarkasme] uess what. Kom med noen som gjør det bedre, enklere og mer sentralisert enn WSUS eller SCCM. Alt tilgjengelig i GUI, så selv en totalt tufs kan drifte det uansett horisontal skalering på parken. Det skjermbildet jeg la ved beskriver årsaken til at de forlater LiMux og går tilbake til Microsoft. Endret 16. juni 2019 av Slettet-t8fn5F 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 (endret) Det skjermbildet jeg la ved beskriver årsaken til at de forlater LiMux og går tilbake til Microsoft. Jepp, nemlig dårlig organisering/drifting. Distribuerer de Windows-oppdateringer på samme måte, blir resultatet likedan. Da hjelper det ikke med verktøyene Microsoft har kommet med. Spesielt ikke om man setter en totalt tufs til å administrere det, da hjelper nok selv ikke et gui, er jeg redd, da kan ikke engang Linux med Sattelite, Landscape, Ansible etc. redde dagen. Microsoft klarer åpenbart fortsatt å inbille enkelte at et gui redder dagen, men sånn er det jo ikke. Endret 16. juni 2019 av quantum 2 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 CERN bruker CMF (Computer Management Framework) som gir ut viktige patcher når det er nødvendig (for eksempel for Spectre og Meltdown). Fungerer veldig bra, tar lite ressurser og tar hensyn til arbeidstider. Det fungerer i tospann med Windows Update. Riktig, det var vel omtrentlig det jeg skrev ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå