Gå til innhold

Vil en Google Pixel 3 (G013B) fra Japan kunne brukes i Norge?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i Japan, og nå nylig tok mobilen min kvelden. I den forbindelse trenger jeg en ny telefon ganske raskt. Skal hjem i starten av August, så mobilen må kunne brukes i Norge også.

Har sett på Google Pixel 3, men vet ikke om den japanske versjonen er brukbar i Norge. På Googles japanske nettside informeres det om at mobilen vil støtte:

 

- GSM/EDGE: Quad-band (850, 900, 1800, 1900 MHz)

- WCDMA: W1/W2/W4/W5/W6/W8/W19

- FDD-LTE: BANDS: 1/2/3/4/5/7/8/12/13/17/18/19/20/21/25/26/28/29/30/66
- TD-LTE: BANDS: 38/40/41/42/48

- SUPPORT UP TO CAT 16 (1 Gbps DL / 75 Mbps UL), 5x DL CA, 4x4 MIMO, 256-QAM DL, 64-QAM UL
 

Det den mangler fra UK-versjonen er:
 

- UMTS/HSPA+/HSDPA: Bands 1/2/4/5/8

- CDMA EVDO Rev A: BC0/BC1/BC10

- LAA

Googles japanske nettside for Pixel 3: https://store.google.com/jp/product/pixel_3_specs
Googles engelske nettside for Pixel 3: https://store.google.com/gb/product/pixel_3_specs?hl=en-GB

 

Jeg er ganske ny på emnet, så jeg har ikke klart å forsikre meg om at den japanske modellen kan brukes i Norge. Er det noen på dette forumet som kan hjelpe meg?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Den kan fint brukes i Norge. Det er stort sett bare Softbank og Au brandede telefoner fra Japan som kan få trøbbel med frekvenser i Norge. Docomo-telefoner vil også kunne brukes helt fint så lenge de er opplåst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det er derimot ikke telefonens feil, men at Telenor og Telia kun gir VoLTE støtte til telefoner du har kjøpt fra dem. Men verdt å tenke på dersom VoLTE er viktig for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den vil neppe støtte 4G-tale, og du må forvente lang oppkoplingstid når du skal ringe.

Har forstått det slik. Vil den måtte bruke 2G-nettet siden 3G-nettet vil forsvinne i Norge?

 

Gjelder VoLTE og VoWiFi for apper som 'messenger' og 'WhatsApp'? Kan jeg ringe over 4G-nettet med disse appene? 

Lenke til kommentar

Den kan fint brukes i Norge. Det er stort sett bare Softbank og Au brandede telefoner fra Japan som kan få trøbbel med frekvenser i Norge. Docomo-telefoner vil også kunne brukes helt fint så lenge de er opplåst.

Herlig! Takk for raskt svar!

Lenke til kommentar

Har forstått det slik. Vil den måtte bruke 2G-nettet siden 3G-nettet vil forsvinne i Norge?

 

Gjelder VoLTE og VoWiFi for apper som 'messenger' og 'WhatsApp'? Kan jeg ringe over 4G-nettet med disse appene? 

Jepps. Ved tale hopper den til 3G (så lenge nettet er operativt), og til 2G etter dette. 2G vil bestå til 2025.

Lenke til kommentar

Ja Pixel 3 vil fungere, men som andre er inne på her så vil den ikke støtte 4G-tale. 

Jeg fant ut etter å ha eid Pixel 3 selv, at det betydde mye. Telefonsamtaler kunne droppe i blant annet pga switchingen den måtte gjøre mellom 3G, 2G og 4G. 

3G legges ned i 2019, så ja du ender opp med kun å ringe på 2G, eller over 4G i apper som Whatsapp osv. 

 

Fantastisk telefon, men overall mer happy med min P30 kun pga 4G-tale. 

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Jeg har vært i kontakt med Telia tidligere i dag, og i den forbindelse har jeg et oppfølginsspørsmål:

Telia's tekniske team fortalte meg at japanske telefoner kan trenge å aktiveres med et japansk Sim-kort før de fungerer på frekvenser i Norge. Er det noen som har erfaringer på dette?

Jeg har allerede et japansk Sim-kort, men dette er noe jeg vil sette i mobilen etter å ha kjøpt den Sim-free (er dette nok for å aktivere telefonen?). Planlegger å bruke mitt OneCall Sim-kort når jeg kommer tilbake igjen til Norge

Endret av ansoq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Tusen takk for alle svar! Jeg har vært i kontakt med Telia tidligere i dag, og i den forbindelse har jeg et oppfølginsspørsmål:

 

Telia's tekniske team fortalte meg at japanske telefoner kan trenge å aktiveres med et japansk Sim-kort før de fungerer på frekvenser i Norge. Er det noen som har erfaringer på dette?

 

Jeg har allerede et japansk Sim-kort, men dette er noe jeg vil sette i mobilen etter å ha kjøpt den Sim-free (er dette nok for å aktivere telefonen?). Planlegger å bruke mitt OneCall Sim-kort når jeg kommer tilbake igjen til Norge

 

Har selv kjøpt flere nye telefoner i Japan, av merkene Sharp, Freetel og Vaio og de krevde ikke noe aktivering med japansk simkort.

 

Telias tekniske team referer kanskje til Samsungtelefoner kjøpt i Sør Korea som må aktiveres der med Koreansk simkort. For mange er Japan og Korea det samme vet du.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Har selv kjøpt flere nye telefoner i Japan, av merkene Sharp, Freetel og Vaio og de krevde ikke noe aktivering med japansk simkort.

 

Telias tekniske team referer kanskje til Samsungtelefoner kjøpt i Sør Korea som må aktiveres der med Koreansk simkort. For mange er Japan og Korea det samme vet du.

Hahah, helt sant det.

 

Fant en tråd på japan-guide sitt forum hvor de omtalte Samsung-telefoner med regionsperre. Disse telefonene måtte aktiveres med japansk SIM. Mest sannsynlig dette Telia refererte til.

 

Føler meg ganske trygg på kjøp av telefon i Japan nå. Takk!

Endret av ansoq
Lenke til kommentar

Det er derimot ikke telefonens feil, men at Telenor og Telia kun gir VoLTE støtte til telefoner du har kjøpt fra dem. Men verdt å tenke på dersom VoLTE er viktig for deg.

Det er ikke slik det fungerer, du kan fint kjøpe en Samsung S10 i Korea og få volte (og vowifi der det støttes) på Telenor, Telia *og* ice i Norge. Her er det faktisk Google som ikke har tatt seg bryet til å inkludere nettverksinnstillinger til norske operatører.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...