BIGG Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Noen tips og råd? Vanlig praksis i Nordsjøen. Betal og vær glad du fortsatt har jobb. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Så sabotering av arbeidsplass er innenfor etter din mening? https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/arbeidstakers-opptreden-paa-jobb/ Absolutt ikke, men man får hva man betaler for. Man bør ikke utnyttes av arbeidsgivere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Absolutt ikke, men man får hva man betaler for. Man bør ikke utnyttes av arbeidsgivere. Man bør ikke glemme passet Alltid sjekke at en har med alt dagen før man skal dra og sjekke igjen om en har tid før en skal dra Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Man bør ikke glemme passet Alltid sjekke at en har med alt dagen før man skal dra og sjekke igjen om en har tid før en skal dra Det er mye man ikke bør, men vi mennesker er ikke ufeilbarlige. Skjer det gjentatte ganger, så er det en annen sak, men glemme/miste noe/forsove seg én eller et fåtall ganger kan vi alle gjøre uansett hvor ansvarlige vi måtte være. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Tenker at spørsmplet her er hvem som skal ha erstatningsansvaret for at en må bli igjen og jobbe overtid og dermed koste selskapet mer penger. Bot vet jeg ikke om er rett, men du må jo trekkes det de taper av lønnen din i alle fall. Anonymous poster hash: 274bc...5e5 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Er jo latterlig høye lønninger for de ute på nordsjøen, så med høye lønninger stilles det også høye krav. Lenke til kommentar
Zeelot Skrevet 16. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2019 Takk for mange gode råd. Kan også neven at jeg spørr for en venn, da jeg selv er selvstending næringsdrivende og håndterer mange situasjoner i driften min reagerte jeg veldig på denne saken. En eneste ting som får meg til å lure litt:Jeg regner med at de bruker billig utenlandsk arbeidskraft til oppgaver som krever relativt lav kompetanse. Kan man da argumentere tilbake med at arbeidsgiver bør være forberedt på at dette er en risiko man tar ved sosial dumping slik at arbeidsgiver burde vært klar over at dette er en reel fare han burde tatt høyde for når han bruker arbeidere uten norske pass? Dette er et veldig godt poeng. Det er uansett en variabel som burde beregnes i budsjettet til selskapet. Er jo latterlig høye lønninger for de ute på nordsjøen, så med høye lønninger stilles det også høye krav. Hvor har du fått dette fra? Lønningene for vaskepersonell er på 120kr timen dersom vi ser på hele døgnet. 240kr timen per effektive arbeidstime, og med tanke på at du er på en liten lugar langt ute i sjøen uten mulighet til å treffe på venner og familie. Ser vi på nettolønn er det ikke langt unna å pante tom-flasker. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 En eneste ting som får meg til å lure litt: Jeg regner med at de bruker billig utenlandsk arbeidskraft til oppgaver som krever relativt lav kompetanse. Kan man da argumentere tilbake med at arbeidsgiver bør være forberedt på at dette er en risiko man tar ved sosial dumping slik at arbeidsgiver burde vært klar over at dette er en reel fare han burde tatt høyde for når han bruker arbeidere uten norske pass? For å jobbe i nordsjøen er det samme krav til ID ved utreise med helikopter for alle - også norske: Et av følgende identitetsbevis må framvises av passasjerer som skal reise offshore: Pass med optisk variable elementer Førerkort med optisk variable elementer Nasjonalt ID-kort med optisk variable elementer Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 16. juni 2019 Del Skrevet 16. juni 2019 <p> For å jobbe i nordsjøen er det samme krav til ID ved utreise med helikopter for alle - også norske: Et av følgende identitetsbevis må framvises av passasjerer som skal reise offshore: Pass med optisk variable elementer Førerkort med optisk variable elementer Nasjonalt ID-kort med optisk variable elementer Utifra hvordan situasjonen presenteres så ville en nordmann fått nødpass og problemet løst på stedet - noe som tydeligvis ikke var aktuelt for denne personen pga hans nasjonale pass. Jeg reiser så å si aldri og har aldri hatt pass issues så jeg kjenner lite til slike situasjoner. Jeg kjenner derimot godt til hvordan arbeidsmarkedet fungerer mhht sosial dumping og hvis det er tilfellet her hvor arbeidsgiver ansetter utenlandsk arbeidskraft foran norsk for å maksimere profitt så skulle jeg tro at man i en tvist bør ha et godt argument for et kompromiss siden arbeidsgiver burde vært godt kjent med disse rutinene og ha egne rutiner for å veie opp. -hvis det er hva du siktet til. Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 (endret) Det er visse krav til utreise, man maa ha dokumenter, ikke vaere beruset, moete opp paa rett sted til rett tid, ha helseattest osv. Ganske basic. Helikopterseter og overtid koster mye penger, saa vil tro at kostnaden er hoeyere enn 10 000 kr. Kjenner et par som har gaatt paa samme smell, blant annet en som laa og sov paa sofaen hjemme da helikopteret gikk ... Jobbet selv offshore i Norge og utlandet, og bor i utlandet. Maatte alltid ha pass. Med relativt hoeyere loenn enn landbasert industri, settes det ogsaa visse krav. Du har f.eks. ikke egenmelding og "sykt barn"-dager, og en arbeidsplass med mer ubekvemmelig arbeidstid og boforhold, og visse krav mtp. utreise. Naar det er sagt er ikke loennen saa fantastisk som alle skal ha det til, f.eks. tjener jeg det dobbelte innen IT paa land som jeg gjorde innen kjemi offshore. Men sammenligner vi epler og epler, dvs. vaske offshore eller paa en barneskole/kommunen, er dette kompensert i loennen. Det er surt aa faa en regning paa 10 000 kroner, men det er ogsaa surt for den som sitter igjen der ute, og for selskapet som maa faa kabalen til aa gaa opp med nytt helikoptersete neste dag (forskjellige crew som service, operatoer og kontraktoer har forskjellige crewchange og det er ikke gitt at det er ledig plass paa neste helikopter uten videre). Endret 18. juni 2019 av n0mad 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå