Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bot på 10 000kr for å ikke rekke jobb - Urimelig?

Zeelot

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som vaskehjelp på oljebransjen i  Nordsjøen.

Glemte pass og måtte ta et helikopter dage etterpå, dette gir meg et gebyr på 10 000kr.

Historien er som følger:

Jeg oppdaget på flyplassen at jeg ikke hadde passet.  

Vanligvis ville det ordnet seg med nødpass, men siden jeg har amerikansk pass funket det ikke.

Jeg gjorde alt i min makt for å prøve å rekke neste fly, fikk huseier til å dra hjem til meg å ta bilde av passet osv.

Men det endte med at jeg måtte få det passet tilsendt å vente  til neste dag.

Da jeg pratet med arbeidsgiver/koordinator sa hun at vi må ha et vaskepersonell igjen på plattformen som får overtidsbetalt og at kostnadene på 10 000kr ligger på meg.

Jeg skal få et brev i løpet av vakten min som jeg skal svare på.

Jeg synes kravet er urimelig og vet ikke helt hvordan vanlig praksis er rundt dette.
Det står ingenting i kontrakten.

Jeg er også ubekvem over å nevne at kravet er urimelig da jeg kanskje ikke får tildelt vakter fremover fordi jeg setter meg opp mot ledelsen.

Noen tips og råd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem ellers skal betale for din feil? Kjipt og dyrt. Men ikke uhørt at folk som ikke har rukket skipet hos oss må vente i havn på hotell på egen regning.

De mister lønn når ikke ikke jobber samt omkostningene av og ligge på hotell, mat osv. Blir veldig dyrt. Få som gjør det flere enn 1 gang.

Gebyret er vel kronene det koster firma og få plass på så kort varsel, og de følte vel ikke for og betale. Noe som er forståelig.

De må jo uansett ut med penger til det menneske som må stå overtid + ekstratjeneste

• Liker 3
Lenke til kommentar

Gebyret er vel kronene det koster firma og få plass på så kort varsel, og de følte vel ikke for og betale. Noe som er forståelig.

De må jo uansett ut med penger til det menneske som må stå overtid + ekstratjeneste

Dette er et sånn "rett og rimelig"-svar, men som juridisk sett ikke er verdt noe.

Om TS skal punge ut bør det være fordi det står svart på hvitt en eller annen plass.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er nok å regne som ugyldig fravær, det er ditt ansvar at du ikke har med deg nødvendige dokumenter, som pass, når arbeidet krever det.

Du vil først og fremst ikke ha krav på lønn, ettersom det ikke er gyldig fravær, slik for eksempel sykdom ville vært, men Arbeidsmiljøloven § 14-15 sier også at 

Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt :
....
e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling...

Det er heller ikke uvanlig at arbeidsavtaler har klausuler om erstatning for stedfortreder ved fravær som ikke er gyldig.

Nå er ikke jeg jurist, men ved å ikke møte som avtalt har du påført arbeidsgiver tap ved at andre må stå overtid for å gjøre din jobb.

Arbeidsgiver måtte jo uansett betalt deg lønn, så jeg ville tippe de kun har rett til å kreve de ytterligere kostnadene ved overtid, eventuelt om det var andre kostnader, dette er jo en plattform, med helikopter osv. så det kan jo fort bli dyrere enn andre jobber når arbeidstaker ikke stiller som avtalt.

Jeg tipper at offshore er en særdeles god og ettertraktet jobb for en renholder, så jeg ville nok vurdert å bare betalt, og ikke gjort det igjen, men det får du selv avgjøre.
Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som Olaf siterer, arbeidsgiver må vise til grov uaktsomheit for å kunne trekke dette beløpet. I tillegg må arbeidstakaren samtykke, utan samtykke må arbeidsgiver reise sak for å få fastsett ansvaret rettsleg.

Det er ikkje gitt at det å gløyme passet er grovt uaktsomt.

Og med tanke på dei forsøka du gjorde for å korrigere konsekvensen av å gløyme passet, så skal det nok litt til å vinne fram med at du var grovt uaktsom.

Hadde du blitt sjuk så hadde du ikkje fått eit slikt krav, sjølv om at arbeidsgiver hadde hatt dei same ekstrakostnadane.

Jussen er forholdsvis klar, spørsmålet er om det er mest lønnsomt for deg å akseptere eller ikkje. Ettersom du skriv at du er vaskehjelp så har du kanskje stilling som tilkallingsvakt eller liknande? Då vil du kunne oppleve å ikkje få fleire vakter eller liknande motreaksjonar.

Ikkje la deg lure til å godta kva som helst, men du skal heller ikkje krangle deg ut av jobben.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke den første som må stå til ansvar for arbeidsgivers utlegg pga ugyldig fravær.

Mann aksepterer selvfølgelig ikke et "gebyr", men får dokumentert utgifter over hva det koster å ha det i jobb. (Siden det sikkert er dyrt å skaffe folk offshore kontra på land så er det nok ikke "mye" i den forstand).

En eneste ting som får meg til å lure litt:

Jeg regner med at de bruker billig utenlandsk arbeidskraft til oppgaver som krever relativt lav kompetanse. Kan man da argumentere tilbake med at arbeidsgiver bør være forberedt på at dette er en risiko man tar ved sosial dumping slik at arbeidsgiver burde vært klar over at dette er en reel fare han burde tatt høyde for når han bruker arbeidere uten norske pass?

Jeg bare lurer, siden denne situasjonen er litt forskjellig fra de situasjonene jeg selv har observert hvor folk gir f i å møte eller slutter på dagen og tror det blir en god slutt for seg selv. Kan det her tolkes til å være "litt" selvforskyldt av arbeidsgiver?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

Jeg jobber som vaskehjelp på oljebransjen i  Nordsjøen.

Glemte pass og måtte ta et helikopter dage etterpå, dette gir meg et gebyr på 10 000kr.

Skaff deg en advokat er mitt beste råd til deg TS. Det finnes advokater som tar slike saker som dette pro bono. 

Ville også tatt kontakt med en fagforening og hørt med dem. Du skal IKKE og jeg gjentar IKKE betale før det er rettslig lagt opp til det, og da er du dømt til å betale. 

Hvorvidt du gjorde en feil eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Arbeidsmiljøloven skal beskytte mot slike tilfeller som dette. 

Det er en grunn for at arbeidsgivere har forsikringer, det er for slike saker som dette. 

Husk også å fagorganiser deg neste gang du jobber i noe som helst. Arbeidsgivere vil prøve alt de kan for å snyte deg for penger om de ser muligheten til det om de er useriøse og dette her er rett og slett useriøst. 

Husk at du aldri skal skrive under på noe før du har lest igjennom og forstått hva du godtar. Her i Norge kan du ikke fraskrive deg rettighetene dine uavhengig av kontrakt (med mindre det er visse omstendigheter, dette kan jeg for lite med til å svare konkret på). 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Dette er vel bare synsing og fastslåing av hvordan det "må" være basert på egen mening og ikke faktiske lover, regler og/eller muligheter?

Når man poster på et juss-forum så bør man vel legge listen litt høyere enn på andre forum før en bastant konkluderer at ens personlige mening må være den ene store sannheten?

Så ikke det var på juss forum før nå, så noe kom opp i feeden og klikket på det. Om du vil unngå ikke advokater her ville jeg unngått og lagt det i feed.

Jeg ville antagelig aldri ha postet om jeg viste det var i juss, grunnet mine manglende kunnskaper når det gjelder juss.

Men det går da inn under sunn fornuft hos meg. Når man koster noen penger, så må man som regel betale for det. Spesielt når det er "Jeg er et surrehue" som er grunnen. Om ikke er du veldig heldig.

Er lov og være uheldig eller syk, men det er noe helt annet.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erstatningsansvar for arbeidstaker som påfører arbeidsgiver skade reguleres av skadeserstatningsloven § 2-3 nr. 1 jf. nr. 3:

§ 2-3.(lemping av arbeidstakers ansvar.)

1. Den som er blitt ansvarlig for arbeidstaker etter § 2-1, kan kreve dekning av ham for så vidt det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig.​

[...]

3. Regelen i nr. 1 gjelder tilsvarende dersom arbeidsgiver gjør krav gjeldende mot arbeidstaker som i hans tjeneste har påført ham skade.​

Utgangspunktet er altså at en arbeidsgiver kan bare kreve erstatning av arbeidstaker "for så vidt det finnes rimelig". Loven nevner noen momenter som skal vurderes, men i utgangspunktet er alt innafor.

For ethvert erstatningskrav er utgangspunktet økonomisk tap for arbeidsgiver, og dette er merkostnader. Det vil f.eks. si at for overtidsarbeidet er det overtidstillegget, ikke selve grunnlønna, som er utgangspunkt.

Jeg vil ikke tro du slipper unna alt ansvar her. Du bør be om en utregning av hvordan de kommer frem til dette beløpet.

Et annet spørsmål er oppgjørsmåte, om de kan trekke deg i lønn eller om de må få dom eller nedbetalingsavtale. Lønnstrekk krever grov uaktsomhet. Det mener jeg ikke du har utvist.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med Krikkert her.

Dersom dette er første gangen det skjer, synes jeg også arbeidsgiver utviser lite trivelig håndtering. Det er fullt mulig å gjøre slike glemme-feil, enten det er glemte nøkler, adgangskort eller dokumenter, og da er det ganske vanlig at arbeidsgiver ser gjennom fingrene på det. Når det gjelder beløpet, så høres det egentlig ganske rimelig ut (er 12-timers arbeidsdag offshore, folkens, pluss et helikoptersete som stod tomt), men som sagt synes jeg det er lite raust av arbeidsgiver å reagere slik.

En annen ting er om 10000,- er verdt å krangle på seg ledelsen for, det må nesten du avgjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men det skal ikkje være lov å være uheldig å forsove seg eller gløyme passet?

Lov jo, men lærepengen koster.

Forsov meg til et fly engang jeg, ble veldig dyrt. Men var ikke slik at jeg ville ha noen andre til og betale for min feil. 

Måtte jeg punge ut for en billett på kort tid, noe som kostet 4 ganger det jeg betalte for den første billetten. 

Har sett folk som forsover seg 1 gang i uke så si, da er det rutinesvikt, livsstil, eller bare latskap. Noe som er en personlig utfordring og ikke samfunnet sin utfordring mener jeg. 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes ikke arbeidsgiver opptrer på en god måte her, men mulighet for at det juridisk er riktig. Dette skaper ikke økt motivasjon og trivsel på jobb så jeg ville nok vasket mye saktere, og neste gang det skjer så kan man vurdere å være syk og heller ta ut egenmelding noen dager.

Lenke til kommentar

Synes ikke arbeidsgiver opptrer på en god måte her, men mulighet for at det juridisk er riktig. Dette skaper ikke økt motivasjon og trivsel på jobb så jeg ville nok vasket mye saktere, og neste gang det skjer så kan man vurdere å være syk og heller ta ut egenmelding noen dager.

Så sabotering av arbeidsplass er innenfor etter din mening?

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/arbeidstakers-opptreden-paa-jobb/

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...