Ellen Viseth Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Ruter parkerer hydrogenbussene og stenger fylleanlegget Lenke til kommentar
Populært innlegg Xaphoon Skrevet 13. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2019 Så elbusser kan leveres til en lavere pris enn hydrogenbusser OG har lavere utgifter til drift og vedlikehold...? Nei så overraskende... 21 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 (endret) Mange mennesker som sild i tønne i et lukket volum på ca 3x3*12m, tett integrert med hydrogentanker, hydrogenslanger og hydrogenventiler. Så betryggende! Virkelig noe jeg vil dra med hele familien inn i...</ironi> Endret 13. juni 2019 av Simen1 8 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 (endret) Tankene er sikkert på taket. Tror det er rimelig trygt å sitte inni om det skulle ta fyr på taket først, og tankene er godt beskyttet mot skader med mindre de kjører i en bru, men det er sikkert spennende å være ved siden om det skulle ta fyr.Eks. Se fra 1 minutt når gassen tar fyr. Dette er såkalt naturgass, og dette er den såkalte kontrollerte brenningen som skal unngå eksplosjon: Endret 13. juni 2019 av Lynxman Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 (endret) <irony>Så fint for oss.</irony> https://www.dagbladet.no/nyheter/her-lades-elbussen-av-et-dieselaggregat---trodde-ikke-mine-egne-oyne/71151923 Der hvor opplæring på elbuss må skje samtidig med klargjøring av strømtilførsel på bussanlegg kan det være at operatøren unntaksvis må bruke aggregat i en kort periode. Endret 13. juni 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
missi Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Tankene er sikkert på taket. Tror det er rimelig trygt å sitte inni om det skulle ta fyr på taket først, og tankene er godt beskyttet mot skader med mindre de kjører i en bru, men det er sikkert spennende å være ved siden om det skulle ta fyr. Eks. Se fra 1 minutt når gassen tar fyr. Dette er såkalt naturgass, og dette er den såkalte kontrollerte brenningen som skal unngå eksplosjon: https://youtu.be/CX8RUR-WgAY Det er en tabbe å tro at naturgass og hydrogn oppfører seg likt. Naturgass er en liten søt kattunge mens hydrogen er en uberegnelig halvsykopat av en sibirsk tiger. 6 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Tankene er sikkert på taket. Tror det er rimelig trygt å sitte inni om det skulle ta fyr på taket først, og tankene er godt beskyttet mot skader med mindre de kjører i en bru, men det er sikkert spennende å være ved siden om det skulle ta fyr. Eks. Se fra 1 minutt når gassen tar fyr. Dette er såkalt naturgass, og dette er den såkalte kontrollerte brenningen som skal unngå eksplosjon: Litt fart i den som exploderte i Stockholm også: https://www.expressen.se/gt/tva-brandman-skadades-nar-gasbuss-exploderade-2016/ 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Mange mennesker som sild i tønne i et lukket volum på ca 3x3*12m, tett integrert med hydrogentanker, hydrogenslanger og hydrogenventiler. Så betryggende! Virkelig noe jeg vil dra med hele familien inn i... </ironi> Mener du at batterier ikke kan brenne? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Mange mennesker som sild i tønne i et lukket volum på ca 3x3*12m, tett integrert med hydrogentanker, hydrogenslanger og hydrogenventiler. Så betryggende! Virkelig noe jeg vil dra med hele familien inn i... </ironi> Vell, skal ulykken være ute, så dør jeg heller i en eksplosjon, enn å brenne inne. Ref. 2016. Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Hydrogenbusser bruker ca 7 ganger mer energi pr kjørte kilometer sammenlignet med batterielektriske biler. Disse fem har mer eller mindre sammenhengende slitt med tekniske utfordringer og i perioder ble de fulgt av en tom diesel buss fordi driftssikkerheten var svært dårlig. Samtlige havarerte for en stund siden grunnet en oljelekkasje i en kompressor. Når samtlige fylte fra samme anlegg havarerte fuelcellene. Kostet millioner å skifte dem. Sjåførene var og er sikkert møkka lei hele prosjektet. Det lages batterielektriske busser i store volumer og er kommersielt tilgjengelig som uttestet og fungerende alternativer til dieselbusser. https://www.tu.no/artikler/elektriske-busser-gir-malbar-reduksjon-i-oljeettersporselen/435641 6 Lenke til kommentar
missi Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Vell, skal ulykken være ute, så dør jeg heller i en eksplosjon, enn å brenne inne. Ref. 2016. Jeg velger heller det som det et minst sjangs for skal ha et uhell til å begynne med. Da taper hydrogen så det synger. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Tankene er sikkert på taket. Tror det er rimelig trygt å sitte inni om det skulle ta fyr på taket først, og tankene er godt beskyttet mot skader med mindre de kjører i en bru, men det er sikkert spennende å være ved siden om det skulle ta fyr. Eks. Se fra 1 minutt når gassen tar fyr. Dette er såkalt naturgass, og dette er den såkalte kontrollerte brenningen som skal unngå eksplosjon: Det der må vel nesten kunne kalles kremasjon? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Det der må vel nesten kunne kalles kremasjon? Kjedelig. Det kom aldri noe eksplosjon. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Det der må vel nesten kunne kalles kremasjon?Kjedelig. Det kom aldri noe eksplosjon. Syns du ikke det var dramatisk nok med en ti meter flammekaster? Dette er når sikkerhetsystemet funger som det skal. Fantastisk oppfinnelse, gassbusser. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Tankene er sikkert på taket. Tror det er rimelig trygt å sitte inni om det skulle ta fyr på taket først, og tankene er godt beskyttet mot skader med mindre de kjører i en bru, men det er sikkert spennende å være ved siden om det skulle ta fyr. Eks. Se fra 1 minutt når gassen tar fyr. Dette er såkalt naturgass, og dette er den såkalte kontrollerte brenningen som skal unngå eksplosjon: Den brannen ser ganske uskyldig ut sammenlignet med en detonasjon. Mener du at batterier ikke kan brenne?Nei, men de detonerer ikke. Brannvesenet har jo arrangert brannøvelser på flere elbiler bare her i Norge. Kunne de ikke øvd seg på en av de nå ganske overflødige hydrogenbilene også? Gjerne med scenariet hydrogenlekkasje i en garasjeanlegg etterfulgt av gnist. Og minst like gjerne på betryggende avstand. 8 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Syns du ikke det var dramatisk nok med en ti meter flammekaster? Dette er når sikkerhetsystemet funger som det skal. Fantastisk oppfinnelse, gassbusser. Har du sett en flammekaster? Man spruter bensin og tenner fyr på strålen. Har man en gasstank og setter fyr på denne må man kunne forvente at gassen brenner opp? Akkurat det så jeg på video. Gass som brant med relativt lite sot, i forhold til resten av bussen. Hadde du satt fyr på en 11kilos propan beholder hadde det sett rimelig likt ut. Det brenner rundt strålen. Begynner det å brenne i en gassferjer som har Lng vil det samme skje. Forskjellen er vel at gassen går ut oppover langt over der passasjerer er. Metangass har også den fordelen at når det blir for mye inni et rom så tenner den ikke. Hydrogen tenner ekstremt lett og i alle slagst blandingsforhold og gjerne helt av seg selv om trykk er høyt. Trykket blir gjerne 10 ganger høyere enn om rommet var fullt med metan eller propangass. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 En rapport som ble linket i en av de andre trådene her viste at hydrogen "brenner" med en hastighet på 1500-4000 meter per sekund avhengig av blandingsforhold, temperatur osv. Det er mange ganger lydens hastighet og nettopp årsaken til at det bygget seg opp en vanvittig destruktiv trykkbølge. Blir det 10% hydrogen i en parkeringskjeller under en boligblokk og det antenner, så kan blokka "lette" eller de nederste huldekkene knuse. Som sagt: Brannvesnet har arrangert brannøvelser på elbiler. De burde gjort det samme med en full hydrogenbil med lekkasje i et lukket garasjeanlegg. 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Som sagt: Brannvesnet har arrangert brannøvelser på elbiler. De burde gjort det samme med en full hydrogenbil med lekkasje i et lukket garasjeanlegg. Litt sunn fornuft har dei vel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 En rapport som ble linket i en av de andre trådene her viste at hydrogen "brenner" med en hastighet på 1500-4000 meter per sekund avhengig av blandingsforhold, temperatur osv. Det er mange ganger lydens hastighet og nettopp årsaken til at det bygget seg opp en vanvittig destruktiv trykkbølge. Blir det 10% hydrogen i en parkeringskjeller under en boligblokk og det antenner, så kan blokka "lette" eller de nederste huldekkene knuse. Som sagt: Brannvesnet har arrangert brannøvelser på elbiler. De burde gjort det samme med en full hydrogenbil med lekkasje i et lukket garasjeanlegg. Med tanke på hvor flyktig hydrogen er, er du da klar over hvilken enorm lekkasje som skal til, for å fylle en parkering-kjeller til den farlige grensen på 4% hydrogen? 1 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Med tanke på hvor flyktig hydrogen er, er du da klar over hvilken enorm lekkasje som skal til, for å fylle en parkering-kjeller til den farlige grensen på 4% hydrogen? Ja, hydrogen er en veldig flyktig og lett gass, og den går rett til værs. Den vil samle seg opp under taket ved tennkilder som lys, bare fordi den er flyktig betyr ikke at den tar døren ut av kjelleren. 5kg med hydrogen er mer enn du tror, da er hydrogenet komprimert ganske mange ganger atmosfæretrykket, slipper du det ut i fri luft er det et volum på rundt 60 m3. 9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå