Gå til innhold

Eksplosjonen på hydrogenstasjonen i Sandvika slo ut på jordskjelvmålere


Anbefalte innlegg

- snip -

2 tenåringer ble drept i 2016 pga en slik brann som slo ut det elektriske etter en krasj. Dette ble filmet av utenforstående, og de kunne ikke gjøre annet enn å se på, fordi brannen var for varm til å få dem ut. De sto faktisk og så på to gutter som fortvilet prøvde å komme seg ut av bilen som sto i full li-ion brann. 

 

Når brannvesenet kom, så var dem døde. 

 

Har du bare god fantasi, eller har du en kilde?

 

En slik hendelse kunne ikke blitt dysset ned, med en hemmelig video som kun du har sett.

 

Noen har faktisk prøvd å lage en oversikt over branner i elbiler:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle_fire_incidents

 

Det nærmeste jeg fant var en sak fra 2019 der en bevisstløs fører satt innesperret i en brennende Tesla med låste dører:

https://www.autoblog.com/2019/02/25/fatal-tesla-model-s-crash-fire/?fbclid=IwAR12LHsPB5YqJsKR0jUG0Rk7bPClzo_Vidl8cCYEAnRFBVjM3McRR3U3fsY

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte kanskje han forsøkte å henvise til denne: "On May 8, 2018, an 18-year-old lost control of his Tesla Model S while driving 116 mph in a 30 mph zone and hit the curb, a wall, the curb and a light pole causing the battery pack to ignite;[84] the car was reportedly modified to be limited to a top speed of 85 mph. The driver and passenger died in the crash and subsequent fire."

 

Men han bommet med et par år, de var trolig bevisstløse etter å ha krasjet i 185 km/t, og det var ikke filmet, så vidt jeg vet.

 

Eventuelt var det kanskje denne, der også to døde, men ikke tenåringer. Der var det snakk om 2,1 i promille og høy fart: https://www.teslarati.com/lawsuit-alleges-tesla-death-not-happened-another-car/

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kjent at fossilbiler tar fyr ca ti ganger oftere enn elbiler. Akkurat hva som tar fyr har jeg aldri sett noen analyse av, men for meg virker ikke det så veldig relevant. Risikoen er mye høyere uansett.

Ja, jeg spurte etter kilder og årsak. Som sagt, av de tilfellene jeg kjenner til, så er det ikke det faktum at det er en fossilbil som har gjort at den har startet å brenne. Det er det elektriske som har vært årsaken. 

Lenke til kommentar

Vanskelig for meg å vite om det er hukommelsen eller sansene det står på, men her har du tre tilfeller:

 

https://www.nordlys.no/brann/nordreisa/bilbrann/bilbrann-i-nordreisa/s/5-34-1127922

https://www.nordlys.no/tromso/bil/brann/rykker-ut-til-bilbrann-i-tromso/s/5-34-1140247

https://www.nordlys.no/nyheter/tromso/brann/bilbrann-pa-tromsoya-politi-og-brannvesen-har-rykket-ut/s/5-34-1129466

 

Alle fra lokalavisa i Tromsø siste 30 dager. Jeg orket bare ikke å liste opp måned etter måned bakover eller begynne å samle inn et større verk fra landets aviser. Den siste linken der rammet faktisk en kollega av en bekjent. Han sa bilen hadde stått der i flere dager.

Hva er det som går igjen ved disse tilfellene? 

 

Har det faktum at det var en fossilbil noe å si for brannene? Som sagt, det er det elektriske som stort sett forårsaker slike branner i disse bilene. 

Lenke til kommentar

Uff nå husker jeg ikke navnet på dokumentaren, men så en for noen år siden som forklarte hvorfor brus boksen var en så genial oppfinnelse. Dens sylindriske form gjør den enkel i produksjon, og lage firkanta ting krever forsterkninger i hjørner etc. Da de fleste tenker hvorfor ikke bare ha firkanta brus bokser. Får du jo utnyttet plassen 100%. Kule boks gir mindre volum og mer bortkastet tomrom mellom kulene etc. En sylinder får man brukt ca 91% av plassen. Bare 9% mindre en en kubeoid. Og med tanke på og enkel sylinder er i produksjon, så blir det den formen

 

De kom med haug med matematikk som også forklarte hvorfor hvorfor de fikk mest volum for penga med en slik form. Og hvordan det var mest kost effektivt. etc

 

Så med tanke på at de skal gjøre disse så billig så mulig, så tror jeg sylinder formen kommer til og fortsette i en god stund

 

 

Jeg skjønner hva du mener og en sylindrisk batteri celle har sine klare fordeler kontra feks pose-celle. Men her må man se det store bildet. I en bil er hver celle bare en liten del av batteripakken. Hver celle trenger ikke være "sterk som en tanks" fordi det allerede ligger krav og føringer fra myndighetene på hvordan battericellen skal pakkes og sikres. 

 

Sylinderformen er veldig grei mtp sikkerhet. Men det er også en relativt tung skapelse. En pose-celle kan holde samme energien i en lettere innpakning. Pose-cellen alene er svært utsatt for punktering og dermed plasmakule, men som en del av en batteripakke kan posecellene ligge godt beskyttet og være trygg samtidig som de bidrar til lavere totalvekt på batteripakken uten at det går utover kapasitet etc. Merk at jeg her bare brukte pose-celler som et eksempel. Poenget er at når mange nok forskere jobber aktivt med dette med batterikjemi, pakking av energi etc så vil det nok komme nye produkter på markedet etterhvert.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som går igjen ved disse tilfellene? 

 

Har det faktum at det var en fossilbil noe å si for brannene? Som sagt, det er det elektriske som stort sett forårsaker slike branner i disse bilene. 

Det som går igjen er at de var parkerte fossilbiler. Jeg har ikke analysert årsakene og brannforløpet i detalj og har heller ingen mulighet til det. Jeg leser bare nettavisa, men du har åpenbart mer inngående kunnskaper om disse brannene enn meg siden du klarer å sannsynliggjøre en årsak. Ellers har du rett i at det er et faktum at alle disse var fossilbiler. Så der har vi det. Parkerte fossilbiler som tar fyr. 3 stk på en måned bare i lokalavisa mi. Og du kan altså ikke huske å ha sett, lest eller hørt om noen sånne tilfeller før. Kanskje det hverken står på hukomelsen eller sansene, men viljen til å ta det inn over seg?

 

Her er en 4 år gammel artikkel om bilbrannstatistikk. Der står det at det brenner i snitt ca 700 biler i året i Norge, derav 2 elbiler. Du må gjerne hjelpe til med å finne nyere tall.

 

Edit: I 2017 testet DSB brann i to elbiler. Les oppsummeringen her. Den fulle rapporten er linket der for de ekstra nysgjerrige.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som går igjen er at de var parkerte fossilbiler. Jeg har ikke analysert årsakene og brannforløpet i detalj og har heller ingen mulighet til det. Jeg leser bare nettavisa, men du har åpenbart mer inngående kunnskaper om disse brannene enn meg siden du klarer å sannsynliggjøre en årsak. Ellers har du rett i at det er et faktum at alle disse var fossilbiler. Så der har vi det. Parkerte fossilbiler som tar fyr. 3 stk på en måned bare i lokalavisa mi. Og du kan altså ikke huske å ha sett, lest eller hørt om noen sånne tilfeller før. Kanskje det hverken står på hukomelsen eller sansene, men viljen til å ta det inn over seg?

 

Her er en 4 år gammel artikkel om bilbrannstatistikk. Der står det at det brenner i snitt ca 700 biler i året i Norge, derav 2 elbiler. Du må gjerne hjelpe til med å finne nyere tall.

 

Edit: I 2017 testet DSB brann i to elbiler. Les oppsummeringen her. Den fulle rapporten er linket der for de ekstra nysgjerrige.

I det originale innlegget jeg skrev, så ville jeg ha tall på fossile biler som starter å brenne pga bilen i seg selv har en forbrenningsmotor, en tank og ja rett og slett komponenter som nettopp gjør den til en fossil bil. 

 

Om brannene har startet pga de elektroniske komponentene på bilen, så hadde det vell ikke spilt noen rolle om den var kjørt på damp, eller diesel? 

Lenke til kommentar

Elbiler har også lysanlegg, stereoanlegg og en hel rekke andre elektriske komponenter som ikke har noe med framdriftsystemet å gjøre. Likevel er det et faktum at fossilbiler brenner oftere (justert for antall biler). Kanskje de har gjennomgående mer brannfarlig stereoanlegg en elbilene? Eller hva tror du? Jeg aner ikke så jeg påpeker bare at statistikken sier fossilbiler brenner oftere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om brannene har startet pga de elektroniske komponentene på bilen, så hadde det vell ikke spilt noen rolle om den var kjørt på damp, eller diesel?

Vanskelig å si. Elbiler og fossilbiler har til dels annerledes strømopplegg. Eksempelvis har fossilbiler dynamo, mens elbiler har DC/DC omformer. Og fossilbilene har startmotor, mens elbilene har elektrisk AC. Og fossilbiler har ofte startplugger.

 

Andre forskjeller er at fossilbilene inneholder mer lettantennelige ting som en gnist kan antenne - olje, bensin og slikt. Fossilbilene blir også varmere i drift, noe som kan påvirke ledningsisolasjon og diverse annet. Fossilbilene har gjerne større 12V batteri, og drar større strømmer til startmotor. Fossilbiler er til større grad laget av mekaniske ingeniører, mens elbilene er til større grad laget av elektroingeniører - det kan spille inn.

 

Realiteten er at fossilbiler brenner oftere. Det kan være pga forskjellene i strømopplegget, eller det kan være pga fossildrivlinjen ol. For fossilbilistene som må stå og se på at bilen brenner opp, så spiller det nok ikke veldig stor rolle akkurat hvorfor den brenner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...