Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Den produserer nok varme til å sette bygninger i flammer, ja til og med smelte aluminum. Så jeg ser ikke helt at denne argumentasjonen holder?Jo mindre intens brann, jo lengre tid tar en brann for å tygge seg gjennom f.eks to lag med gips. Med mer tid kan man kanskje få slukket brannen før bygningen brenner ned. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Jo mindre intens brann, jo lengre tid tar en brann for å tygge seg gjennom f.eks to lag med gips. Med mer tid kan man kanskje få slukket brannen før bygningen brenner ned. Et argument med mange "om", og "men". Så jeg ser fremdeles ikke hvorfor det er et bra argument å bruke, når man uansett snakker om risikoanalysen. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Det er jo planene til å gjøre Hydrogen grønt nettopp for industrien som plutselig gjør den aktuell for annet bruk også. Det er de planene som nå plutselig kan gjøre Hydrogen konkurranse dyktig for transport-industrien. Privatpersoner håndterer da farlige ting hjemme hver dag? Det er risiko-analysen som du må se på. Vi har jo hatt branner som har utslettet hele bykvartaler tidligere, uten at vi sluttet å bruke strøm, eller "farlige" ting i og rundt bygninger. Den produserer nok varme til å sette bygninger i flammer, ja til og med smelte aluminum. Så jeg ser ikke helt at denne argumentasjonen holder? Elbilbatterier inneholder da like mye en ny type risiko som andre nye typer risiko, kontra fossile typer risiko? Aluminium smelter ved svært lav temperatur, med en hårføner og en kulegrill kan jeg smelte aluminium og. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Aluminium smelter ved svært lav temperatur, med en hårføner og en kulegrill kan jeg smelte aluminium og. Det kan du med stål også. Spørs jo bare hvor tynt det er. 600 grader er nok for å antenne litt av hvert. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Det kan du med stål også. Spørs jo bare hvor tynt det er. 600 grader er nok for å antenne litt av hvert. Stål er vanskelig, måtte innom 2 design før jeg klarte og smelte det. 1370 grader er veldig vanskelig og komme opp til kontra 600. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Stål er vanskelig, måtte innom 2 design før jeg klarte og smelte det. 1370 grader er veldig vanskelig og komme opp til kontra 600. Helt klart, men spørsmålet er jo om en lithium-ion brann kan klare å sette fyr på ting rundt seg, og dermed utgjør en viss form for risiko. Ser man på bil-branner rundt dette, så har jo flere av de brannene fjernet halve toppsiden av bilene det har vært fyr i. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Helt klart, men spørsmålet er jo om en lithium-ion brann kan klare å sette fyr på ting rundt seg, og dermed utgjør en viss form for risiko. Ser man på bil-branner rundt dette, så har jo flere av de brannene fjernet halve toppsiden av bilene det har vært fyr i.Det er ganske vanlig for elbiler å være laget av aluminium. Aluminium ikke bare smelter, men tar fyr på ganske lav temperatur. Har altså ingenting med batterier å gjøre. Endret 14. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Det er ganske vanlig for elbiler å være laget av aluminium. Aluminium ikke bare smelter, men tar fyr på ganske lav temperatur. Har altså ingenting med batterier å gjøre. 600 grader flammer i timesvis er ikke nok til å sette fyr på et hus? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 600 grader flammer i timesvis er ikke nok til å sette fyr på et hus?Det kan det være. Men det er som sagt mindre intenst enn en fossillbilbrann. En mer intens brann har større sannsynlighet for å spre seg. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Det kan det være. Men det er som sagt mindre intenst enn en fossillbilbrann. En mer intens brann har større sannsynlighet for å spre seg. En risikoanalyse rundt brann fra en elbil har absolutt ingenting med en fossilbrann å gjøre. En brann blir ikke bedre fordi noe annet brenner med flere grader? Du dør like mye i en 600 graders brann, som i en 1200 graders brann. Endret 14. juni 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Helt klart, men spørsmålet er jo om en lithium-ion brann kan klare å sette fyr på ting rundt seg, og dermed utgjør en viss form for risiko. Ser man på bil-branner rundt dette, så har jo flere av de brannene fjernet halve toppsiden av bilene det har vært fyr i. Alt er risiko. Personlig er jeg en utenom normalen el bruker. Alt fra 9 laptopper, radio styrt bil jeg kjører på mye høyere strøm enn den er laget for etc. Jeg har mishandlet lithium batterier så vanvittig. Og eneste gang jeg fikk en reaksjon fra dem er når jeg kjørte kniven inn i gammelt mobil batteri for og observere reaksjonen. Det ble varmt, par puff. Svimerke på størrelse med 50 øring og litt drittlukt. Bensin biler brenner hele tiden, enkelte Ferrari og Lamborhini modeller har vel sett branner på nesten tosifra % av enkelte modeller. Dine argumenter er så si bare "Ja men viss om" Brenner lithium i full fyr mer voldelig, japp. Grunnet den har sin egen oksygen kilde. Men igjen, du kan ikke bli dekket av batteri under en kræsj som med bensin. Koselig og være dekket i bensin når bilen tar fyr. Min far har hatt 1 kollisjon i sitt liv, bilen tok fyr selv om det ikke var en front kollisjon. Traff en bil i siden ved ca 70km/t Det er farlig og leve. Men en som har jobbet på en hydrogen fabrikk (ammoniakk fabrikk) i mange år. Så vil jeg heller sitte på et batteri enn en hydrogen tank. Jeg har snakket med karen som holdt Norges rekord i mest forbrent og overlevd i mange år. Han ble grillet av fabrikk nr 1 som eksploderte. Han andre karen var ikke like heldig, de fant bare en haug med blod. Senere fant de jakken hans, den inneholdt all huden hans. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 En risikoanalyse rundt brann fra en elbil har absolutt ingenting med en fossilbrann å gjøre. En brann blir ikke bedre fordi noe annet brenner med flere grader? Du dør like mye i en 600 graders brann, som i en 1200 graders brann.Enig. Men fordi elbil har mindre risiko enn fossilbil er det ikke noe problem å tillate elbiler ovaralt man tillater fossilbiler. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Enig. Men fordi elbil har mindre risiko enn fossilbil er det ikke noe problem å tillate elbiler ovaralt man tillater fossilbiler. Har virkelig en stillestående elbil mindre risiko enn en fossilbil? Jeg kan aldri huske å ha sett/lest/hørt fossilbiler selvantenne og ta fyr før? De tilfellene jeg har sett, så har det omhandlet elektrisitet og kortslutning og ikke hva vi ellers mener når man prater om fossile komponenter i en bil? Du har sikkert rett om du mener det, og mediene har jo mer fokus på nyere teknologi som har feil. Men et statistisk bevis på det hadde jo vært greit å sett. Endret 14. juni 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Alt er risiko. Personlig er jeg en utenom normalen el bruker. Alt fra 9 laptopper, radio styrt bil jeg kjører på mye høyere strøm enn den er laget for etc. Jeg har mishandlet lithium batterier så vanvittig. Og eneste gang jeg fikk en reaksjon fra dem er når jeg kjørte kniven inn i gammelt mobil batteri for og observere reaksjonen. Det ble varmt, par puff. Svimerke på størrelse med 50 øring og litt drittlukt. Jeg er som deg. Lager egne droner, RC fly, bil og båt og har håndtert både A123 batterier, li-ion og li-po batterier. Både li-ion og li-po batterier har jeg sett selvantenne pga varme. Begge gangene i en RC-bil faktisk. Men da kjørte jeg sikkert som deg, litt i overkant mye risiko med 22.2v celler. Jeg har også punktert cellene 2 ganger ved at en drone styrtet, og en bil ble kastet rundt og tok fyr. Det å se 22.2v celler brenne er litt mer kaotisk enn et lite mobilbatteri. Så dette omhandler veldig mye tilfeldigheter. ionene i et batteri går ikke samme veien i en fastbestemt "rute" fra den ene siden til den andre, så det er helt tilfeldig, og har du uflaks, så tar de den samme veien og skaper varme flekker på batteriene. Dette har du sikkert målt selv med sånn temperatur-laser, eller sett gjennom IR-sensor på mobil telefon? Hvis ikke så kan jeg jo anbefale det. Batteriene er aldri jevnt like varme. Dine argumenter er så si bare "Ja men viss om" Hehe, jeg vil påstå det går begge veier her akkurat nå. Brenner lithium i full fyr mer voldelig, japp. Grunnet den har sin egen oksygen kilde. Men igjen, du kan ikke bli dekket av batteri under en kræsj som med bensin. Koselig og være dekket i bensin når bilen tar fyr. Men det er da like alvorlig for det? 2 tenåringer ble drept i 2016 pga en slik brann som slo ut det elektriske etter en krasj. Dette ble filmet av utenforstående, og de kunne ikke gjøre annet enn å se på, fordi brannen var for varm til å få dem ut. De sto faktisk og så på to gutter som fortvilet prøvde å komme seg ut av bilen som sto i full li-ion brann. Når brannvesenet kom, så var dem døde. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 2 tenåringer ble drept i 2016 pga en slik brann som slo ut det elektriske etter en krasj. Dette ble filmet av utenforstående, og de kunne ikke gjøre annet enn å se på, fordi brannen var for varm til å få dem ut. De sto faktisk og så på to gutter som fortvilet prøvde å komme seg ut av bilen som sto i full li-ion brann.Kilde? Normalt sett har man manuelle dørhåndtak på innsiden, i tillegg til elektrisk åpning. F.eks har alle Teslaene det. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Har virkelig en stillestående elbil mindre risiko enn en fossilbil? Jeg kan aldri huske å ha sett/lest/hørt fossilbiler selvantenne og ta fyr før? De tilfellene jeg har sett, så har det omhandlet elektrisitet og kortslutning og ikke hva vi ellers mener når man prater om fossile komponenter i en bil?Det er kjent at fossilbiler tar fyr ca ti ganger oftere enn elbiler. Akkurat hva som tar fyr har jeg aldri sett noen analyse av, men for meg virker ikke det så veldig relevant. Risikoen er mye høyere uansett. Endret 14. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Jeg kan aldri huske å ha sett/lest/hørt fossilbiler selvantenne og ta fyr før?Vanskelig for meg å vite om det er hukommelsen eller sansene det står på, men her har du tre tilfeller: https://www.nordlys.no/brann/nordreisa/bilbrann/bilbrann-i-nordreisa/s/5-34-1127922 https://www.nordlys.no/tromso/bil/brann/rykker-ut-til-bilbrann-i-tromso/s/5-34-1140247 https://www.nordlys.no/nyheter/tromso/brann/bilbrann-pa-tromsoya-politi-og-brannvesen-har-rykket-ut/s/5-34-1129466 Alle fra lokalavisa i Tromsø siste 30 dager. Jeg orket bare ikke å liste opp måned etter måned bakover eller begynne å samle inn et større verk fra landets aviser. Den siste linken der rammet faktisk en kollega av en bekjent. Han sa bilen hadde stått der i flere dager. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Det er kjent at fossilbiler tar fyr ca ti ganger oftere enn elbiler. Akkurat hva som tar fyr har jeg aldri sett noen analyse av, men for meg virker ikke det så veldig relevant. Risikoen er mye høyere uansett. Når biler tar fyr er det som regel det elektriske som begynner å brenne. Om el biler er noe bedre enn andre har jeg ikke veldig stor tro på. Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Når biler tar fyr er det som regel det elektriske som begynner å brenne. Om el biler er noe bedre enn andre har jeg ikke veldig stor tro på. Så du har ikke veldig stor tro på fakta og statistikk? 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Så du har ikke veldig stor tro på fakta og statistikk? Jeg har ikke sett statistikken. Er det globalt? Er det biler med samme alder og kjørelengde ? Er forsikringssvindel med i statestikken osv osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå