Gå til innhold

Biltyv skutt og drept!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm biltyver tenker nok 2 ganger før de nærmer seg

bonde biler igjen(dårlig utrykk)

men vi gamere burde være fornøyd, sosial ministeren har ikke

skyldt på gta3 enda :D

Politikere skylder på det de vet lite om, bare se på Carl i Hagen

og innvandrere

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som fløy ut av huset med halge for og stoppe tyver... Han skøt, naturligvis ikke mot tyvene, men i lufta. Jammen fikk de farta opp ja :D

Har ikke nølt et sekund med å gjøre det samme selv. Varselskudd er utrolig effektive. Ikke kan det sies og være straffbart heller, da det ikke kan bevises hva hensikten med skuddet var :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen snakka noe om at han fortjente og dø tidligere i posten.

Noen som lever fortjener å dø, og noen som er døde fortjener p leve. Kan du gi dem det?

Trur det var sån det lyder. Husker ikke helt ordrett, og jeg har ike boka for min hånd nå.

Lenke til kommentar
Det lønner seg nesten å være kriminell her i Norge, man får utbyttet av ranet og blir man tatt(sjeldent med det slappe politiet i norge) så må man i fengsel og få lønn og gratis skole...

Oh my gawd, frykter du ikke moderaturene?

SKJELV!, JA "SKJELV!" SIER JEG DEG SANNELIG I SANNHET, FOR GUDS ALLMEKTIGE HÅND PEKER OVER DEG PÅ VREDENS DAG, HVOR ALLE MENNESKER SKAL... blah.

Politikk-prat har blitt forbudt nå, og skjerper vi oss ikke tar forumstyret og maler opp hele serveren og senker den i norskerenna.

Lenke til kommentar
Ikke bang om dette er selvforsvar. I beste tilfelle er dette uaktsomt drap. Selv om jeg, og dette er min mening, ville tiltalt sønnen for overlagt drap. Ingen vet hvor han egentlig siktet.

Og la meg klargjøre noe. Selvforsvar hadde det vært hvis sønnen skjøt bilen på vei =mot= faren... ikke etter. I det bilen passerte faren er det enten hevn eller et forsøk på å stanse tyven for å komme unna.

Selvforsvar er forsvar av eget eller andres liv og helse, ikke eiendeler. Etter bilen hadde passert faren var det ikke lengre snakk om noen trussel eller fare for deres del, men snarere et en kamp for å få tilbake bilen.

JoachimR, jeg finner det vanskelig å tro at du selv tror på det du skriver. :p

Du sier du ville tiltalt sønnen for overlagt drap. Dette finner jeg litt merkelig.

La oss se litt på dette. Vi har følgende former for drap:

Uaktsomt drap: Gjerningsmannen mente ikke å drepe offeret. Altså var handlingen som forårsaket døden et uhell.

Sannsynlighetsforsett: Egentlig ikke en egen form for drap, men anvendes dersom gjerningsmannen kunne, eller burde kunne anta at hans handling med mer enn femti prosents sjanse kunne forårsake døden.

Forsettelig drap: Her handlet gjerningsmannen med forsett. Han visste at han med sin handling ville drepe offeret. Et drap gjort med vilje med andre ord. Det klassiske forsettelige drapet blir begått i sinne. Gjerningsmannen ser rødt.

Overlagt drap: Dette drapet blir ikke bare gjort med vilje, men var også planlagt. For at et drap skal kunne kalles overlagt, må gjerningsmannen ha hatt tid til å tenke seg om og ombestemme seg. Et overlagt drap er ingen impulshandling begått i raseri.

Så er spørsmålet hva slags drap vi her har med å gjøre. At det ikke var noen vitner tilstede som så hva som egentlig skjedde, gjør dette til en svært vanskelig sak. Jeg har selv kommet fram til følgende logiske muligheter:

1. Hvis det stemmer at sønnen skjøt fordi han fryktet for sin fars liv, og at faren faktisk stod i fare for å bli drept, kan nødverge-paragrafen anvendes. Sønnen kan da bli frifunnet.

2. Skjøt sønnen mot bilen i raseri uten at det var fare for farens liv, vil det være snakk om et uaktsomt drap. Forutsetningen er at sønnen prøvde å treffe bilen, og traff mannen inne i bilen ved et uhell. Det spørs om dette ikke vil vippe over på sannsynlighetsforsettet. Man må kunne anta at skudd avfyrt mot en bil på avtand vil kunne forårsake døden for føreren med mer enn femti prosents sjanse.

3. Dersom sønnen siktet på biltyven da han fyrte av våpenet, og ikke selve bilen, er dette med stor sannsynlighet et forsettelig drap. Sønnen ble svært sint og skjøt mot biltyven i raseri. Han så rødt. Drapet var i såfall en impulshandling. Forsettelig drap har en strafferamme på minimums 6 års fengsel.

4. Hvis sønnen planla drapet av biltyven kan dette muligens kalles et overlagt drap, men dette finner jeg svært tvilsomt. Det skal være noe tid mellom tidspunktet da en person bestemmer seg for å drepe og tidspunktet da personen utfører handlingen. Ikke nødvendigvis timer og dager, men noe tid skal det være. Jeg tviler på at far og sønn satt og ventet på at biltyven skulle dukke opp for så å ta livet av han. Det ville jeg finne svært merkelig. Dessuten er det naturlig å tenke seg at sønnen reagerte med raseri når familiens bil ble stjålet, noe som igjen utløste drapet.

Området hvor drapet fant sted er hardt belastet, og beboerne har flere ganger opplevd tyverier, hærverk o.l. Jeg tror sønnen i dette tilfellet rett og slett ble forbannet og derfor skjøt mot biltyven som forøvrig var en av verstingene i det kriminelle miljøet i aust-agder.

For sønnens del ville det nok vært bedre å la biltyven dra og få igjen penger av forsikringsselskapet. (De aller fleste har i det minste en delkasko, noe som dekker tyveri.) Ved å drepe biltyven har han skapt seg en god del problemer:

*Det kriminelle miljøet biltyven kom fra kan finne på å hevne drapet.

*Han kan risikere å få en lang fengselsstraff

*For mange vil det å drepe et menneske føre til psykiske problemer. Selv om man er enda så tøff og tror man kan klare seg gjennom alt, tror jeg situasjonen blir ganske annerledes når man har tatt livet av en annen person, uansett hvor "slem" han/hun var.

Et samfunn der drap på andre mennesker godtas, enten det er snakk om henrettelser eller "vill vest selvforvar," blir et hardt og kalt samfunn. Menneskets verdi vil synke og flere drap blir resultatet. "Når myndighetene dreper folk som har begått forbrytelser, hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det samme?"

Lenke til kommentar
*masse politikk*

Notat til selv:

1. start først en tråd om noe helt perifert til politikk eller religion,

2. drei den så over til å handle om religion / politikk,

3. se hvor lenge det tar før den blir stengt

4. gjenta x ganger

5. se hvor lang tid det tar før forumstyret finner det å være mindre arbeid å aktivere p&r istedenfor å fotfølge hver post i ot.

PS! I tilfelle det er uklart: dette er ikke seriøst ment fra min side.

Lenke til kommentar

p&r lever i beste velgående ser jeg ;)

Ontopic: Jeg har FULL forståelse for at biltyven ble skutt, og sånn går det når politiet lar skurker gå fri.

Politiet har gjort en feil, bølla skulle ha sittet i fengsel.

Bølla skulle ikke ha stjålet.

Offeret skulle ha skutt i dekket.

Alle gjorde feil, alle bør gå fri. Regner med at mister skurk får gratis offentlig begravelse, det burde holde lenge!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...