Gå til innhold

[Løst] Formel for å slå opp verdi i Excel

Anbefalte innlegg

Jeg har to kolonner i Excel, C og D. Den ene inneholder en EAN-kode og den andre kolonnen antall. Når man skriver inn en EAN-kode i feks celle G2 skal den søke etter matchende koder i kolonne D og hente ut antallet som står i kolonne C men jeg får av en eller annen grunn #I/T-feil eller feil tall selv om alle verdiene er fylt inn. Jeg har prøvd med SLÅ.OPP og FINN.RAD men hva er riktig å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

FINN.RAD / VLOOKUP finner av en eller annen grunn ikke verdier til venstre for søkefeltet -det har stått på ønskelista i utallige år. I stedet må man bruke den omtalte INDEX-MATCH-metoden. På norsk blir dette

=INDEKS(C1:C250;SAMMENLIGNE(G2;D1:D250;0))

Pakk den inn i en HVISFEIL for vennligere meldinger ved manglende treff.

Beste hilsen Harald

• Liker 1
Lenke til kommentar

FINN.RAD / VLOOKUP finner av en eller annen grunn ikke verdier til venstre for søkefeltet -det har stått på ønskelista i utallige år. 

Ok, da var det ikke rart jeg ikke skjønte noe som helst av tallverdiene som ble hentet inn. Formelen din hjalp. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til før jeg er ferdig.

Er det mulig å endre antallet i cellene i kolonne C "on the fly" (med en gang det er scannet / skrevet inn ny EAN-kode)? Jeg har formelen under basert på formelen til Harald Staff men er det mulig å finne ut hvilken celle i kolonne C som skal oppdateres?

=SUMMER(INDEKS($C$3:$C$37;SAMMENLIGNE(G2;$D$3:$D$37;0))+1)

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Jeg strever litt med å forstå denne oppgaven. Vi hentet en verdi i forrige formel. Søkeområdet kan du godt sette til C2:C50000 med en gang, og det virker fortsatt og lenge. Men du trenger nummeret på neste ledige rad, til noe? Jeg tror ANTALLA kan brukes hvis det ikke er hull i lista.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg har lagt ved regnearket som referanse slik at det kanskje blir lettere å forklare. I cellene I2 og I3 er skal regnearket regne ut den nye lagerbeholdningen basert på om man tar inn eller ut en toner. Det beste hadde vært om den nye verdien kunne blitt skrevet inn i riktig celle igjen med en gang men da må man kanskje ta i bruk VBA?

BestilleTonerScan.zip

Lenke til kommentar

Aha, nå skjønner jeg hvor du vil.

Du er på VBA allerede med de knappene, så se om dette funker for deg:

Sub TonerInn()
Dim Skriverad As Long
Dim Strekkode As Variant
Strekkode = InputBox("Scan eller skriv inn strekkoden", "Strekkode", "<skriv inn her>")
Skriverad = TonerRad(Strekkode)
If Skriverad > 0 Then Cells(Skriverad, 3).Value = Cells(Skriverad, 3).Value + 1
End Sub

Sub TonerUt()
Dim Skriverad As Long
Dim Strekkode As Variant
Strekkode = InputBox("Scan eller skriv inn strekkoden", "Strekkode", "<skriv inn her>")
Skriverad = TonerRad(Strekkode)
If Cells(Skriverad, 3).Value > 0 And Skriverad > 0 Then _
    Cells(Skriverad, 3).Value = Cells(Skriverad, 3).Value - 1
End Sub

Function TonerRad(Strekkode As Variant) As Long
Dim Funn As Range
Set Funn = Columns("D:D").Find(What:=Strekkode, LookAt:=xlWhole)
If Not Funn Is Nothing Then TonerRad = Funn.Row
End Function

Hvis så må vi finne en måte å håndtere ugyldige eller mangelfulle strekkoder. Den tid den sorg.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Aha, nå skjønner jeg hvor du vil.

Du er på VBA allerede med de knappene, så se om dette funker for deg:

Hvis så må vi finne en måte å håndtere ugyldige eller mangelfulle strekkoder. Den tid den sorg.

Beste hilsen Harald

en ting jeg har lært når man hjelper med Excel-ting på forumet er at det er greit med eksempelfiler for å vise hvor man vil. Det ser ut som koden din gjør trikset. Takk for hjelp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...