Redaksjonen. Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Ingeniører mener Tyskland trenger hydrogenbiler: – Det er for mye fokus på elbil Lenke til kommentar
missi Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Hvorfor trenger vi rullende bomber over alt? 8 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Behov for mer forskning.... er ordene som brukes når konsern eller hele industrisegmenter velger å trenere utviklingen. Hydrogensamfunnet ble spådd en strålende og rask utvikling, på 60 tallet, noe som akselererte under oljekrisen på 70 tallet, og som stoppet brått da petroleumsindustrien panikkjøpte hydrogen og batteriteknologi for å legge dette brakk. Industrien kommer til å gå på hydrogensparebluss, enten til politikerne virkelig ser "miljølyset" eller flere "Tesla-aktige" paradigmeskifter popper opp med produkter innen hydrogensegmentet som folk flest faktisk kan ønske å kjøre rundt i. Hydrogenfremdrift, må vel sies å være den mest saktegående utviklingen vi har opplevd, da De Rivas sin hydrogenmotor dukket opp før verdens første damplokomotiv, og omtrent samtidig med "Spinning Jenny" og presten Sterling! The de Rivaz engine was a pioneering reciprocating engine designed and developed from 1804 by the Franco-Swiss inventor Isaac de Rivaz. Ref. Wikipedia: The engine has a claim to be the world's first internal combustion engine and contained some features of modern engines including spark ignition and the use of hydrogen gas as a fuel. https://en.wikipedia.org/wiki/De_Rivaz_engine 7 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Nå har det vært en periode med overflod av elektrisitet og da er det fornuftig og lagre den energien, så det er nok grunnen for at hydrogen er interessant siden det ikke finnes noen aktuelle løsninger på lagring av store mengder elektrisitet ennå. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Nå har det vært en periode med overflod av elektrisitet og da er det fornuftig og lagre den energien, så det er nok grunnen for at hydrogen er interessant siden det ikke finnes noen aktuelle løsninger på lagring av store mengder elektrisitet ennå. Det gjør det vel, det kalles pumpekraftverk. Riktignok bare brukbart er man allerede har magasinvannkraft, men strøm kan jo fraktes over større avstander da. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Det gjør det vel, det kalles pumpekraftverk. Riktignok bare brukbart er man allerede har magasinvannkraft, men strøm kan jo fraktes over større avstander da. Hvor langt må da strømmen fraktes for og få fylt opp et pumpekraftverk pr. i dag ? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Hvor langt må da strømmen fraktes for og få fylt opp et pumpekraftverk pr. i dag ? I Tyskland sendes vindkraft i nord ned til fjellene i syd for å pumpe opp kraften man ikke bruker når det blåser om nettene. Altså over kraftnettet. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 I Tyskland sendes vindkraft i nord ned til fjellene i syd for å pumpe opp kraften man ikke bruker når det blåser om nettene. Altså over kraftnettet. Uten og sjekke opp, nå har prisene på strøm i tyskland vært under 10 øre/kw og da regner jeg med at de har fylt opp det de kan fylle opp med energilagring, og de må dumpe prisene for å bli kvitt strømmen. Enkelte energiselskaper med vindmøller har faktisk betalt istedenfor og tjene penger i helga som var. Hadde det da ikke vært lurt og lagre energi på flere alternativer så de kan selge den energien senere til en høyere pris ? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 12. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 12. juni 2019 Selvfølgelig. Når tyskerne ser at de sliter så inne grønnjævelig med å lage gode elbiler så må dem flytte fokuset for at det skal bli litt mindre ubehagelig. Vis nå at dere kan eller finn noe annet å gjøre. 11 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Nå har det vært en periode med overflod av elektrisitet og da er det fornuftig og lagre den energien, så det er nok grunnen for at hydrogen er interessant siden det ikke finnes noen aktuelle løsninger på lagring av store mengder elektrisitet ennå. Hadde man ikke i sin tid store planer om å lagre store mengder overskuddsenergi som smeltet salt? (Molten salt energy storage)? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Nedtellingen til Tyske bilprodusenter begynner å konk begynner nå. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Hvor langt må da strømmen fraktes for og få fylt opp et pumpekraftverk pr. i dag ?Som du spør skal du får svar. Hvor langt er et tau? 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Nå har det vært en periode med overflod av elektrisitet og da er det fornuftig og lagre den energien, så det er nok grunnen for at hydrogen er interessant siden det ikke finnes noen aktuelle løsninger på lagring av store mengder elektrisitet ennå. Batteripakker. Gjerne i form av den rullende varianten. Elbil eller hva de kalles. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Som du spør skal du får svar. Hvor langt er et tau? Like langt som en tilsvarende strikk. 1 Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Det gjør det vel, det kalles pumpekraftverk. Riktignok bare brukbart er man allerede har magasinvannkraft, men strøm kan jo fraktes over større avstander da.Hvor langt må da strømmen fraktes for og få fylt opp et pumpekraftverk pr. i dag ? Det kan gjerne føre til mindre frakt av strøm. I de områder det finnes pumpekraftverk finnes det vanligvis også konvensjonelle kraftverk som overfører strøm til forbrukere i andre landsdeler. Ved overskudd på kraft trenger man ikke overføre denne kraften til forbrukerne, den kan brukes lokalt til å pumpe vann opp i magasinene. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Som du spør skal du får svar. Hvor langt er et tau? Fra ene enden til den andre enden. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Det kan gjerne føre til mindre frakt av strøm. I de områder det finnes pumpekraftverk finnes det vanligvis også konvensjonelle kraftverk som overfører strøm til forbrukere i andre landsdeler. Ved overskudd på kraft trenger man ikke overføre denne kraften til forbrukerne, den kan brukes lokalt til å pumpe vann opp i magasinene. Så lenge strømmer er på under 10 øre/kw er det et overskudd av strøm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Batteripakker. Gjerne i form av den rullende varianten. Elbil eller hva de kalles. Med andre ord så får man bare ladet når det er et overskudd av strøm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Enten eller altså? 100% på eller 1000% av. Ingen nyanser i mellom.. 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Da vet vi i hvert fall at Tyskland har overflod av strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå