Gå til innhold

Jobb på ikea?

Anbefalte innlegg

Tenkte rett å slett å høre om andre har erfaringer med Ikea?

En god bekjent drøftet at Ikea virkelig var et godt sted å jobbe.

Lønna etter 2 år i butikk var på 520k årlig.. etter 4 år og delvis innkjøpsansvarlig på en avdeling var lønna på 620k....Uansett innkjøpsansvarlig eller ei..Så er 520k årlig veldig godt betalt vil nå jeg si når det ikke krever en utdanning for å jobbe der.

Pensjonsordningen var etter han å huske 5%,

Betalt "studietid" som gjaldt internt når man ville ha en høyere stilling osv.

Dette hørtes da da veldig flott ut syntes jeg, men stusset jo litt på alle de gode vilkårene som ble nevnt.

Skal jo sies at dette er en person som står på..Møter opp på jobb og gjør jobben sin med et smil hver dag. Men får nesten inntrykk av at de fleste på Ikea er sånn ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres nesten litt for godt ut til å være sant. 

Var det jeg fikk på følelsen også, men til gjengjeld så har hørt fra andre som ikke har jobbet der like lenge at startlønna var rundt 400k merket.. Og det i seg selv er jo ganske utrolig.

Tviler på at dette er for 1950 timer på dagtid.

Er nok noen "kveldsvakter" inne i bildet også ja.  Uten at jeg "gravde" mye i dette da vi bare pratet smått om jobb og annet så har vedkommende 3 barn og er fotballtrener.. Så vil tippe at det faktisk ikke er så altfor mange lørdager eller kvelder det jobbes, men helt klart noen må det være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På IKEA er det så sykt mange som søker.

Det er vanlige søkere, de i arbeidspraksis og de som prøver å få arbeidspraksis der, sommerjobbs søkere, vikarer og mer.

De får alltid mer enn 1000 søknader og det de gjør (som mange andre gjør) er å dele ca halvparten av bunken og kaster den ene i bosset, så deler de den bunken igjen på halvparten og sånn fortsetter de til det er mindre enn 50 igjen.

Arbeidsgivere vil ikke ansette uheldige folk. Havner du i boss bunken, da er du jo en uheldig person.

Men egentlig er jeg ikke enig i det. Selvom noen havner i boss bunken, så kan jo personen fortsatt være en heldig person når det kommer til jobbingen.

Lenke til kommentar

... De får alltid mer enn 1000 søknader og det de gjør (som mange andre gjør) er å dele ca halvparten av bunken og kaster den ene i bosset, så deler de den bunken igjen på halvparten og sånn fortsetter de til det er mindre enn 50 igjen.... 

Dette er ganske enkelt sludder, og en gjennomlesing av https://www.h-a.no/nyheter/ikea-har-startet-aa-plukke-ut-nye-ansatte vil bekrefte. 

Ikea lykkes mer enn gjennomsnittlig godt med det som er enhver seriøs bedrifts-/personalleders mål, nemlig å finne personene med de kvalitetene som beskrives i en av US-forfatteren Hubbards noveller (les på https://www.eyesonsales.com/uploads/pdf/a_message_to_garcia.pdf)- skrevet for 120 år siden og like akutell i dag. På en måte er IKEA her i utmerket selskap, for ikke helt få bedrifter opplever dette i starten, problemet er å videreføre det samme når bedriften vokser. Her er IKEA temmelig unik både i Norge og en del andre land,. Som bedriftleder selv (og hvor jeg også vil påstå vi lykkes med dette, men selvsagt i småskala hva gjelder antall ansatte sammenlignet med IKEA (Norge)). har jeg gjort meg noen tanker og undersøkelser i saken. IKEA gjør det alle gode arbeidsplasser bør gjøre, men forbausende få faktisk gjør (særlig når de blir flere ansatte enn man kan telle på fingre og tær), de a) forlanger resultater av ansatte og b) belønner dem som oppfyller a). Her er det lav grunnlønn, men belønningssystem som er solid og stadig blir mer spisset (mens mange bedrifter helst går motsatt vei, fordi spissingen “er umulig” siden den både lukter av hardt arbeid for sjefene og kan medføre at ansatte “på golvet” har bedre ideer i saken enn de har selv). IKEA har sin helt egen kultur, systematisk bygget av Ivar Kamprad og familie og så og si eltet, moset og gnidd inn i enhver nær medarbeider til toppledelsen med instruks om å tilsette en del lokal kultur i hvert land så langt den er tjenlig for målet, så elte, mose og gni videre nedover. IKEA har alltid hatt stram kurs mot nøye fastsatte mål, men også “dele”-kultur mht resultateene som da oppnås. Jeg er ikke i tvil om at familien har visst å sørge for sin del av resultatet, men kulturen er også at ALLE deler gode resultater i IKEA, helt ned til vaskehjelpen når også hennes innsats har vært med på å sørge for dem (og nåde dem som ikke marsjerer rett kurs mot mål som er satt!) I IKEA er ingen prestisje mht hvem  som har sørget for resultatene, de som gjør det belønnes etter samme tabell. 

Kombinerer man ansatte med høy grad av “Garcia-menn” (se novellen)  samt stadig mer spissing mot flere av dem og ledere med klare mål + tilnærmet fraværende hierakitenking + fokus på ALLE kostnader (ut fra tankene “bekker små blir stor å (elv)” og “passer du på skillingen, passer daleren på seg selv”. så får  man før eller siden - oftest før - gode resultater. Deler man så også på en måte som oppleves rimelig av alle, så går bare ferden mot (i gjennomsnitt) stadig bedre resultater. I tillegg: Unngår man kulturen jeg vil påstå særlig byråkratier har straks noe går galt, “finn en syndebukk og redd din egen rygg”, så får man også færre tilbakeslag og færre gode som forlater skuten når det røyner på. 

Bottom line: Man KAN tjene godt på IKEA, dersom man selv er verdifull for firmaet (ansatte ved sengeavdelingen ved en av IKEA Danmarks avdelinger opplevde f eks for noen år siden en januarlønn på 223,9 % av grunnlønn pga strålende innsats og resultater)  Mulighetene (og belønningen for å bruke dem og lykkes) er da så mange at en del ledere med A4-tenking ville fått lettere sjokk. Er man gjennsomsnittvare som gjør hva man blir betalt for og er mer opptatt av “hva kan jeg nyte” enn “hva kan jeg yte” tjener man ikke spesielt godt - og man lever også farligere enn mange andre steder, for her måles i det stille - både av med-ansatte og ledere - veldig grundig hva akkurat du  leverer av verd for både fellesskap og firma. 

Ellers skal man også notere seg hva avisartikkelen jeg referte til i starten nevner: IKEA vil ha fleksible ansatte. Pukker man på sin rett og arbeidsavtale har man raskt fortalt man IKKE er noen "Garcia" 
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Alltid" var å ta litt hardt i. Men IKEA er en av de mest ettertraktede plassene å jobbe for de som vil jobbe i butikk eller annet som IKEA har stillinger for.

Alt fra studenter, eldre folk enn de, navere, studenter som skal på utplassering osv søker der.

De må faktisk av og til si nei til gratis arbeidskraft via utplasseringer og navere.

Det er i så fall sånn på IKEA her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er du vanlig ansatt paa ikea saa far du garantert ikke fulltidsstilling. Bare deltidsatillinger hos dem.. bare lederstillinger er fulltidsstillinger. Javla mokkaselselskap dem har begynt aa strammer inn paa alt mulig for aa spare penger...

Lenke til kommentar

Det der kan ikke være normal "på gulvet" lønn.

Digresjon - var med et vennepar på IKEA for en del år siden på sommeren, han i grå bukse og rød t-skjorte - samme som uniformen til IKEA ansatte den gangen.

Heldigvis er han av det hjelpsomme slaget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...