Gå til innhold

Etterforskning av eksplosjon i Sandvika kan ta måneder

Anbefalte innlegg

siden anlegget overlevde og er målt til å være operativt, så hadde du kanskje turt å dra dit å fylle nå om du fikk lov (og ikke anlegget allerede var tømt)?

Nei, selvfølgelig ikke? Sa jeg det? 

De må selvsagt destruere hele greia, og lage den på nytt om de skal det. 

vi har vel litt forskjellig definisjon på overlevd og operativ. Jeg er med på at tankene som ikke eksploderte har "overlevd", men å si at stasjonen "overlevde" blir feil. Den eksploderte, brant og gikk i stykker, selv om ikke alt eksploderte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi har vel litt forskjellig definisjon på overlevd og operativ. Jeg er med på at tankene som ikke eksploderte har "overlevd", men å si at stasjonen "overlevde" blir feil. Den eksploderte, brant og gikk i stykker, selv om ikke alt eksploderte.

Jeg pratet om "helsen" til den resterende stasjonen. Det er vell bare bra at resten av stasjonen klarte seg gjennom en slik eksplosjon og brann? 

Selv om stasjonen teoretisk sett kunne vært operativ, så er det jo en selvfølge at den ikke blir brukt etter en slik hendelse. 

Lenke til kommentar

Det må ha vert en liten del av hydrogenet som har eksplodert. Hadde hele hydrogen mengden smelt av hadde man nok ikke funnet særlig med rester etter stasjonen. Vi får håpe at slike stasjoner bygges langt fra der folk oppholder seg.

Autonome biler kan vel kjøre å fylle gass selv?

Lenke til kommentar

Og en kg tørr bjørkeved ca 4,5 kWh

Det er dette som mange ser ut til å streve litt med, mengden energi har ingen betydning for om og med hvor stor kraft stoffer eksploderer. Det har heller ingenting med hvor lett det detonerer. Det er hastigheten på reaksjonen og hvor lett den startes som er greia.

Det er her hydrogen skiller seg ut også fra andre gasser

• Den eksplodere med den største kraften
  • Ingen andre er i nærheten av å ha et så stort eksplosjonsområde ( prosentandelen i luft hvor den eksploderer, utenfor dette området bare brenner den eller ingenting skjer) Eksplosjonsområdet til hydrogen er på sinnssyke 4 til 75 prosent
  •  Energien som trengs for å starte reaksjonen er ekstremt liten.

Eksperter og "eksperter" som forsøker å skjule dette eller tar en stråmannsargumentasjon hvor de f eks forsøker å sidestille brann i diesel med eksplosjon i hydrogen påtar seg et enormt stort ansvar, da de i praksis kan påvirke sånn at sikkerhets vurderingene blir for dårlige i forhold til gassens egenskaper.

Endret av Kalle K
  • Liker 7
Lenke til kommentar

En kilo tnt inneholder 1,25kwh

En kilo hydrogen 33kwh

En kilo hydrogen er vel ca 25kg tnt.

Ikke helt ufarlig

Du misforstår. Jeg spurte ikke om energiinnholdet, men sprengkraften. For eksempel inneholder kremfløte 3 ganger mer energi enn TNT uten at det er mye sprengkraft i det.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du misforstår. Jeg spurte ikke om energiinnholdet, men sprengkraften. For eksempel inneholder kremfløte 3 ganger mer energi enn TNT uten at det er mye sprengkraft i det.

Det er energiinnhold man sammenligner når man sammenligner sprengstoff.Hvor mye energi som blir frigitt PR tidsenhet (KW)varierer. Her er nok hydrogen i en klasse for seg. Flammehastighet er ekstremt høy.

Dobler man mengde øker ikke hastighet el bare energien som blir frigitt som øker.

Sprengkraft har jeg ikke men har med hvor høy trykkbølge som settes opp. Dette vil være avhengig av flere faktorer. Mener jeg la ut en link om dette.

Lenke til kommentar

Vel ved energitetthet over det TNT har er det meste ganske så ustabilt. Inkludert hydrogen.

Sprengkraft er veldig variabelt og varierer fra gang til gang. Obsruksjoner etc. Men hydrogen er ingen høy eksplosiv, relativt lav hastighet på 3500-4000 m/s.

Men den er så energi rik, samt LEL og UEL er så bredt spekter at det er god odds for at alt eller mye eksploderer. Feks med propan så kan man ofte være heldig at bare noe av gassen er innenfor grensene. Og resten bare brenner opp i en ikke eksplosiv blanding. Hydrogen vil reagere, derfor får du meste av energien på kort tid.

Er jo ganske standard og bruke TNT som referanse :p Husk at en eksplosjon er energi som skal bli frigitt på veldig kort tid, så energi innholdet er som regel sprengkraft. Noe man ofte ser når de sammenligner atombomber med antall millioner tonn tnt. Da er det energi innholdet de snakker om. Men har du lik energi mengde TNT som Hydrogen så vil TNT gi høyere trykk aka sprengkraft grunnet hastigheten på eksplosjonen.

Lenke til kommentar

Fant denne: http://conference.ing.unipi.it/ichs2005/Papers/120039.pdf

I et eksperiment med et telt på 31 kubikkmeter og 28,7% hydrogen, så utgjorde det 19,5 kg TNT ekvivalent.

Det er altså ca 8,9 kubikkmeter hydrogen som veier 0,74 kg. Utifra dette utgjør 1 kg hydrogen = 26 kg TNT ekvivalent. En hydrogenbil med 5 kg hydrogen utgjør da 131 kg TNT ekvivalent. En hydrogenfyllestasjon med 1000 kg utgjør 26 tonn TNT ekvivalent (eller 0,026 kT.)

Det man bør notere seg er at dette er ved ganske ideell miks av hydrogen/luft. Reelt sett vil blandingsforholdet i en gassky variere sterkt, og store deler av en gassky vil være utenfor optimalt blandingsforhold. Da vil det bare brenne, ikke detonere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...