Gå til innhold

Galaxy S10e vs iPhone Xs

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon der jobben dekker mobiltelefon opp til et visst beløp. Det beløpet er på ca. 6500 kr. Alt over dette må vi betale selv. Siden vi kun kan velge mellom et lite utvalg telefoner, er de eneste aktuelle telefonene for meg iPhone Xs og Galaxy S10e. Telefoner større enn dette er ikke aktuelt

Hvilken bør jeg velge? Eller bør jeg fortsette å bruke min aldrende iPhone 6?

Selv synes jeg S10e ser best ut, og uten tvil gir mest for pengene. Samtidig jobber jeg som iOS-utvikler, så iPhone er jo kanskje best med tanke på jobben. I tillegg får jeg hele S10e dekket, mens med iPhone Xs må jeg dekke litt over 4000 kr selv.

Pros/cons iPhone:

+ Best byggekvalitet

+ iOS 

- Pris (over 4000 i egenandel)

- Lagringskapasitet (64 gb)

- Ingen headphone-jack

Pros/cons Samsung:

+ Penest design

+ Pris (ingen egenandel)

+ Lagringskapasitet (128 gb + minnekort)

+ Headphone-jack

- Android (ikke brukt dette siden Android 6.0)

- Byggekvalitet

Hva synes folket? Noen som har erfaringer med en (eller begge) av disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig S10 er også smalere enn iPhone XS. Folk må slutte å se på oppgitt skjermstørrelse som en indikator på hvor stor telefonen faktisk er.

Men for trådstarter ser jeg ingen grunn til å velge Samsung, all den tid h*n jobber som iPhone-utvikler.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er oppdateringer. Du som utvikler vil gjerne ha det siste der, men Samsung er jo håpløst treige til å oppdatere telefonene sine. Skulle du hatt Android, så velg heller en med stock. Men igjen, det er iOS du vil ha. Du kan jo se om du finner deg en iPhone X også? Det er ikke mye som skiller X vs Xs

Lenke til kommentar

Går du får s10e så kan du jo fortsatt bruke den gamle iphone til uvikting av apper?

Får vel enda nyeste IOS i noen år og du sparer 4000kr.

Samsungen er litt smalere og en del lettere og om det er av betydning.

Vi har egne utviklertelefoner, så hvorvidt jeg kan bruke telefonen til utvikling/testing er egentlig helt uvesentlig. Min private iPhone 6 er dessverre en av telefonene Apple kutter støtte for til høsten, så fra oktober begynner den å bli gammeldags uansett.

Hadde man sett vekk i fra prisen er det iPhone Xs som er mest interessant, men å betale 4000 kroner for en telefon med mindre minne sitter langt inne. Ytelsesmessig ligger både S10e og Xs veldig likt. Størrelsen er også ganske lik. Har sett på begge telefonene irl og begge er av god størrelse. S10e er penest, mens Xs har høyere opplevd kvalitetsfølelse. Operativsystem er i utgangspunktet ikke så veldig viktig, men har brukt iOS i to år nå, så er det jeg er mest vant til nå for tiden. 

Når det gjelder å kjøpe en iPhone X i stedet for en Xs er ikke dette en mulighet. Telefonen må kjøpes igjennom bedriftens bestillingsportal, og der er ikke X tilgjengelig. Kjøper jeg et annet sted får jeg ikke dekket noe.

Lenke til kommentar

Må nesten si, og ikke ta dette ille opp, men 4000,- for en flunka ny Xs er billig. Det er sjokkerende billig. Du har et luksusproblem om du går i fra en iPhone 6 til en Xs og må ut med 4000,-

Det er jo snakk om jobb tlf.. Relativt vanlig å få dekket hele beløpet. Hadde nok ikke betalt 4k for en jobb tlf selv heller..

Lenke til kommentar

Det er jo snakk om jobb tlf.. Relativt vanlig å få dekket hele beløpet. Hadde nok ikke betalt 4k for en jobb tlf selv heller..

Høres for meg ut som han har en jobbtelefon som han også kan fritt bruke privat. Mange arbeidsgivere gjør dette, du porter til og med over ditt eget nummer, om du vil. Eneste det koster er at du må føre det på selvangivelsen, men det er ikke veldig dyrt. Derfor anser jeg dette som en telefon som skal være like mye for TS selv som for jobb. Så derfer 4000,- for en Xs er realt kupp, det er rett og slett grisebillig :)

Lenke til kommentar

En annen ting er oppdateringer. Du som utvikler vil gjerne ha det siste der, men Samsung er jo håpløst treige til å oppdatere telefonene sine. Skulle du hatt Android, så velg heller en med stock

Du mener OS-oppgraderinger, ikke oppdateringer antar jeg?

Hvilke produsenter med telefoner som selges i Norge har god track record på raske OS-oppgraderinger? (skal vi definere raskt som 1 mnd etter at Google sine enheter har fått "final release image"?). Er det ikke bare Pixel og Essential som kjører stock Google? (må ikke forveksles med stock Android, som i praksis ikke finnes)

Android One enheter mottar trolig ikke oppdateringer direkte fra Google og er heller ikke helt rene "stock Google" enheter, OS-oppgraderingsutrullingen varierer veldig fra modell til modell og fra produsent til produsent slik jeg har oppfattet det.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Mente OS ja, ikke diverse oppdateringer av "generelle ytelsesforbedringer" ifra Samsung, beklager at jeg ikke spesifiserte dette. Her er jo Apple svært gode og skulle jeg hatt Android i dag så hadde jeg gått for en Pixel pga dette, men den er sikkert ikke en valgmulighet for TS 

Grunnen til at jeg satte dette som et punkt er fordi TS er utvikler. Riktignok for iOS, men tipper han/hun hadde irritert seg grønn over at den eventuelle telefonen h*n kjøper ikke får Android Q før "et år" etter release :)

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som han har en jobbtelefon som han også kan fritt bruke privat. Mange arbeidsgivere gjør dette, du porter til og med over ditt eget nummer, om du vil. Eneste det koster er at du må føre det på selvangivelsen, men det er ikke veldig dyrt. Derfor anser jeg dette som en telefon som skal være like mye for TS selv som for jobb. Så derfer 4000,- for en Xs er realt kupp, det er rett og slett grisebillig :)

Ja, og? Det er dette jeg snakker om også. Synst fortsatt det er dyrt å betale 4k for noe man må ha i jobben. Jeg har gått bort fra å skatte for fordelen og har heller egen privat tlf og abo på siden for å slippe å ha tlf ringende til alle døgnets tider, men det er en annen problemstilling :p

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt. Ser ut til at jeg går for Galaxy'en til syvende og sist. Først og fremst fordi jeg slipper egenandel, men også fordi den etter alle solemerker er en bedre telefon. Ca. 4500 kr er kanskje billig for en iPhone Xs, men det er fremdeles dyrt i forhold til å ikke betale noe som helst.

Lenke til kommentar

Du vil nok bli mer fornøyd med Android totalt sett, men det er stort sett en smaksak.

Dersom du utvikler på iOS, så bør du såklart ha Android privat. Da får man inspirasjon på hvordan ting er løst i "Android"-verdenen, som man kan ta med videre til iOS-utviklingen.

Samsung S10e er nok en veldig god telefon :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...