Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om dokumentforfalskning egne helsepapirer.

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det lovlig å redigere på et eget 'helsedokument' dersom man gir beskjed om at man har gjort det til de som får det?

Det gjelder spesifikt informasjon tilknyttet en CD med radiologisk undersøkelse. Blitt merket med 'feil' modalitet. Klinikk har misforstått hva slags undersøkelse jeg har tatt pga det. Skal sende ny CD. Tror ikke at sykehuset gidder å rette opp i det og jeg tror at jeg klarer å fikse det selv.

Anonymous poster hash: 6179b...ee5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 361. Dokumentfalsk

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket, b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig.

Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold.

Om det er lov eller ikkje kjem ann på kva du skal bruke dokumentasjonen til.

Korrigering av faktafeil er ikkje dokumentforfalskning.

Eg ville uansett tatt kontakt med sjukehuset for å få feilen retta opp. Sjølv om du har lov til å rette opp sjølv så vil det utvilsomt være enklare for deg i framtida dersom du har dokumentasjon direkte frå sjukehuset med korrekt informasjon, enn at du sjølv gjer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...