Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av 2 selvstendige hybler i egen bolig

ITtraktor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du leier ut umøblert, så vurderer skatteetaten uteleieverdien opp mot den delen du bruker selv "som umøblert". De ser helt bort fra bod-temaet.

Har du referanser på dette med møblert/umøblert? Og hvordan kan du si så bastant at utleieverdien av bodene ikke kan medregnes? Det er jo tross alt en del av boligen, men utleieverdien av disse kan selvfølgelig diskuteres. Jeg ønsker ikke synsing, som dere fremstiller som den eneste sannhet. 

Lenke til kommentar

Det er enda et moment som virkelig kan sette en strek regninga for denne leiligheten. Det er en andelsleilighet i et borettslag. Altså kan man maks leie ut i 3 år før man eventuelt må søke om å få leie ut videre. Jeg ringte akkurat megler og spurte hvordan hun stilte deg med tanke på dette. Hun sa da at nåværende eier har leid ut siden han kjøpte, jeg lurte da på hvor lenge siden det var. Det var visst i 2016, med andre ord er man først nå i ferd med å nå denne grensen. Jeg spurte da om hun kunne fremskaffe noe dokumentasjon fra styret på om videre utleie ville bli godkjent. Ble nettopp oppringt og fortalt at man bare måtte forholde seg til reglene for borettslag. Denne leiligheten begynner egentlig å ligne mer på ett skrapelodd enn en investering. Og jeg kan ikke fatte hvem som ville finne på å kjøpe noe slikt uten å være sikker på at man faktisk får lov til å leie ut. Det er vel alltid noen som er dumme nok, men de kan få seg en kjip overraskelse. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kjøpe burettslagsleiligheit er ikkje eit investeringsobjekt, og typisk vil burettslagets styre stille seg negativt til spekulasjon då dei ikkje ynksjer kortvarige buforhold som medfører mindre forutsigbarheit, meir slitasje og dårlegare tilhøyrlegheit som igjen betyr mindre engasjement for å bidra i styrearbeid eller på dugnadane.

Tiltak som bidrar til stor prisaukning er heller ikkje særleg populært, sidan dette ikkje er i henhold til formålet til eit burettslag.

Burettslag har som formål å gi folk moglegheit til å kjøpe ein burett i ein felleseigendom, og på den måten kome seg inn på bustadsmarkedet på ein rimelegare måte enn ved å kjøpe sjølveigarleiligheit.

I tillegg vil du i eit burettslag i stor grad være underlagt styret, og du vil i mykje mindre grad kunne bestemme ting sjølv.

F.eks. vil du ikkje få bytte lås i leiligheitsdøra, så dersom ein utleigar mister nøkkelen så må du melde frå til styret for å få laga ny systemnøkkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enda et moment som virkelig kan sette en strek regninga for denne leiligheten. Det er en andelsleilighet i et borettslag. Altså kan man maks leie ut i 3 år før man eventuelt må søke om å få leie ut videre. Jeg ringte akkurat megler og spurte hvordan hun stilte deg med tanke på dette. Hun sa da at nåværende eier har leid ut siden han kjøpte, jeg lurte da på hvor lenge siden det var. Det var visst i 2016, med andre ord er man først nå i ferd med å nå denne grensen. Jeg spurte da om hun kunne fremskaffe noe dokumentasjon fra styret på om videre utleie ville bli godkjent. Ble nettopp oppringt og fortalt at man bare måtte forholde seg til reglene for borettslag. Denne leiligheten begynner egentlig å ligne mer på ett skrapelodd enn en investering. Og jeg kan ikke fatte hvem som ville finne på å kjøpe noe slikt uten å være sikker på at man faktisk får lov til å leie ut. Det er vel alltid noen som er dumme nok, men de kan få seg en kjip overraskelse. 

I ditt tilfelle er vil dette handle om utleie av rom i egen bolig, ikke om å leie ut hele enheten. Det er verdt å sjekke om vedtektene i borettslaget inneholder bestemmelser mot dette.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle er vil dette handle om utleie av rom i egen bolig, ikke om å leie ut hele enheten. Det er verdt å sjekke om vedtektene i borettslaget inneholder bestemmelser mot dette.

Så faktisk akkurat dette selv, fant dette:

Etter burettslagslova § 5-4 kan en andelseier som selv bor i boligen overlate bruken av deler av boligen til andre. Denne regelen er absolutt og krever ingen godkjenning fra borettslaget. For at denne regelen skal komme til anvendelse må to vilkår være oppfylt.

For det første må andelseieren selv bo i boligen. Hva som ligger i å bo i boligen må bero på en tolkning, men andelseieren må i det minste ha anledning til å være på ferie uten at det krever samtykke fra styret. For det andre må utleie knyttes til deler av boligen. Det kan dermed ikke dreie seg om hele boligen. Loven oppstiller ikke noe krav om at andelseieren må ha den dominerende andel av boligen. Det kan f.eks. være praktisk i tilfeller der en student ønsker å leie ut rom i leiligheten til andre.

https://osloadvokatene.no/eiendom/utleiebolig/kan-du-leie-ut-en-borettslagsleilighet/

Med andre ord forstår jeg det slik at vedtektene ikke kan forby delvis utleie i egen bolig. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Å kjøpe burettslagsleiligheit er ikkje eit investeringsobjekt, og typisk vil burettslagets styre stille seg negativt til spekulasjon då dei ikkje ynksjer kortvarige buforhold som medfører mindre forutsigbarheit, meir slitasje og dårlegare tilhøyrlegheit som igjen betyr mindre engasjement for å bidra i styrearbeid eller på dugnadane.

Tiltak som bidrar til stor prisaukning er heller ikkje særleg populært, sidan dette ikkje er i henhold til formålet til eit burettslag.

Burettslag har som formål å gi folk moglegheit til å kjøpe ein burett i ein felleseigendom, og på den måten kome seg inn på bustadsmarkedet på ein rimelegare måte enn ved å kjøpe sjølveigarleiligheit.

I tillegg vil du i eit burettslag i stor grad være underlagt styret, og du vil i mykje mindre grad kunne bestemme ting sjølv.

F.eks. vil du ikkje få bytte lås i leiligheitsdøra, så dersom ein utleigar mister nøkkelen så må du melde frå til styret for å få laga ny systemnøkkel.

Jeg ser egentlig ikke problemet med dette all den tid det allerede åpenbart må ha blitt gitt godkjennelse for å bygge to hybler. Jeg skal selvfølgelig få bekreftet at det faktisk er godkjent, og at badene er bygget forskriftsmessig. Om det er populært eller ikke er egentlig uvesentlig all den tid borettslaget uansett må forholde seg til gjeldene regler. Slik jeg ser det er det for lengst slutt på at borettslag er en rimeligere måte å komme seg inn på boligmarkedet enn selveier. Planen er uansett å bo der selv, så dette er ikke ren spekulasjon. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Har du referanser på dette med møblert/umøblert? Og hvordan kan du si så bastant at utleieverdien av bodene ikke kan medregnes? Det er jo tross alt en del av boligen, men utleieverdien av disse kan selvfølgelig diskuteres. Jeg ønsker ikke synsing, som dere fremstiller som den eneste sannhet.

Det ligger under:

Med utleieverdi menes en normal utleieverdi for vedkommende leilighet/boligdel på det frie marked til det formålet arealene skal brukes til.

(snip)

Vanligvis kan en regne med at boder i kjeller eller på loft ikke påvirker utleieverdien i vesentlig grad.

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/bolig--utleie-fritaksbehandling/B-13.031/B-13.048/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...