Dennise Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Sannsynlighet og modeller. Hvordan lager jeg grafer/beregninger på denne oppgaven. Du har nettopp utført en spørreundersøkelse i Oslo by for Oslo City angående parkering og bruk av senteret. 100 personer deltok i undersøkelsen. Av de spurte svarte 60 at de bruker parkeringsplassen, 50 svarte at de handler på senteret, og 20 stykker svarte at de hverken handler eller parker på Oslo City. Antall biler som parkerer på Oslo City er nå 1000 biler pr.dag De regner med en økning i bruken av parkeringshuset med 0,5% flere biler pr.dag Kan noen hjelpe meg?? ??? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Det er ingen oppgave gitt der? Har du prøvd selv? Hvor stopper det? 1 Lenke til kommentar
Dennise Skrevet 11. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2019 Helt ærlig, jeg forstår heller ikke selv oppgaven. Vi må bare tenke selv, bruke talla som står der sa læreren. ???? Lenke til kommentar
Dennise Skrevet 11. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2019 Det er ingen oppgave gitt der? Har du prøvd selv? Hvor stopper det? Lenke til kommentar
Dennise Skrevet 11. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2019 Man skal lage oppgaven selv. ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 (endret) Man skal lage oppgaven selv. Høres ut som en oppgave gitt for å vurdere vippekarakterer. Da bør målet ditt være å vise mest mulig kompetanse. Kan du finne ut: Hvor mange biler som parkerer om en uke? Hva med et halvt år frem i tid? Hvor mange av de som handler på senteret bruker parkering, og hvor mange bruker ikke parkering? Litt avhengig av hvilket klassetrinn du går i: hvor nøyaktige data kan du få av å spørre 100 stykker? Kan du presentere dette visuelt? Hvor mye tid har du på å presentere dette? Eller skal det innleveres skriftlig? Endret 11. juni 2019 av N o r e n g Lenke til kommentar
Dennise Skrevet 11. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2019 Jeg har 24 timer på meg. Dette er videregående matte- Muntlig.... Takk for at du prøver å hjelpe! ?? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 (endret) Jeg vil anbefale deg å finne ut av, og sette opp sannsynligheten for at en person: Parkerer Handler Parkerer og handler Hvis personen handler, bruker h*n parkering eller ikke? Hvis personen parkerer, handler h*n eller ikke ikke? Det vil også ha noe å si om personen bruker senteret i det hele tatt, jeg ville nok personlig sløyfet vekk de som ikke bruker senteret inntil videre. Vet ikke hvor lang tid presentasjonen din skal være på, men hvis du har 15 minutter er dette i hvert fall 5 minutter. Vær obs på at du mest sannsynlig må anta at tallene fra spørreundersøkelsen representerer alle som besøker senteret. Med denne informasjonen kan du nok finne ut hvor mange som handler på senteret i dag ut fra antall parkeringer, hvor mange vil da handle på senteret om et år? Du kan kanskje også gi deg selv flere opplysninger, som for eksempel:Spørreundersøkelsen fant ut at de som parkerer og handler handler i gjennomsnitt for 1500 kr på senteret, mens de som ikke parkerer handler i gjennomsnitt for 500 kr.Hvor mye penger vil du forvente det omsettes for på senteret i dag?Hvor mye penger vil du forvente det omsettes for på senteret om et halvt år?Vil dette være et rimelig estimat? (Hva skjer med handel om et halvt år?) Endret 11. juni 2019 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå