Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen oppdager ikke skjermene

Anbefalte innlegg

Hei!

Her om dagen støtte jeg på et problem som jeg ikke klarer å fikse selv. Jeg skulle game fortnite på pcen, den startet som normalt som den alltid gjør. Først måtte jeg oppdatere epic games spillklienten, det gikk fint. Etterpå måtte jeg oppdatere fortnite, skjønte at det kom til å ta en stund så jeg bestemte meg for å game litt CS imellomtiden. Når jeg dobbeltklikket på steamikonet så ville ikke steam åpne seg, så jeg klikket igjen..og igjen... etter 3. dobbeltklikk så fryser pcen og jeg må slå den av ved å holde startknappen inne.

Når jeg da starter pcen igjen så starter den helt fint, men den vil ikke oppdage skjermene mine (jeg har to) eller musa mi...hva kan problemet være? Lite sannsynlig at det er kablene kanskje? De fungerte 5 min før problemet oppstod. Jeg har forsøkt å ta ut kablene og putte de inn igjen, jeg har tatt ut skjermkortet og satt det på plass igjen...jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre...noen her som kan hjelpe?

Specs:

Asus prime z270-p hovedkort

intel core i5 -7400 kaby lake prosessor

asus geforce gtx 1050ti 4gb rog strix skjermkort

ballistix sport lt ddr4 16gb ram

microsoft windows 10 home

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å koble en av skjermene direkte inn i hovedkortet for å se om du får bilde via den integrerte GPUen?

Nei det har jeg ikke forsøkt, skal prøve når jeg kommer hjem fra jobb! Om det fortsatt skulle være "no signal detected" er det vel å regne hovedkortet som defekt og at jeg må skaffe et nytt?

Lenke til kommentar

Nei det har jeg ikke forsøkt, skal prøve når jeg kommer hjem fra jobb! Om det fortsatt skulle være "no signal detected" er det vel å regne hovedkortet som defekt og at jeg må skaffe et nytt?

Er vel en god sjanse for det, ja.

Er alle deler kjøpt hos samme butikk og er delene under 5 år gamle?

Viss ja, ville jeg ha sendt den inn hele PCen til butikken der den ble kjøpt og sagt at de skal ta en titt på hovedkortet,

er du heldig får du nytt hovedkort / pengene tilbake og kan kjøpe nytt.

Er f.eks hovedkortet kjøpt separat,

ville jeg sendt inn kun hovedkortet der det er kjøpt og bedt om det samme.

Lenke til kommentar

Tja

Så lenge skjermkortet står montert så er det ikke sikker hovedkortet vil gi skjermsignal da standard gjerne er at intern grafikk er deaktivert så lenge det står et skjermkort i PCIe sporet.

Siden det er et hovedkort fra ASUS så kan det også tenkes at det har en serie på 4 LED-lys under oppstart som viser hvor POST stopper (CPU, minne, skjermkort eller boot-device) som kan være en grei indikator.

Lenke til kommentar

Tja

Så lenge skjermkortet står montert så er det ikke sikker hovedkortet vil gi skjermsignal da standard gjerne er at intern grafikk er deaktivert så lenge det står et skjermkort i PCIe sporet.

Siden det er et hovedkort fra ASUS så kan det også tenkes at det har en serie på 4 LED-lys under oppstart som viser hvor POST stopper (CPU, minne, skjermkort eller boot-device) som kan være en grei indikator.

Så du foreslår to feilsøkingsmetoder her? Disse LED-lysene har jeg jo hørt om og alt det der..men ikke veldig trygg på hvordan det fungerer. Det andre ville være å koble ut skjermkortet for så å teste hovedkortets innebygde GPU?

Lenke til kommentar

Løsningen som ble foreslått ang. testing av skjermutgang på hovedkortet er en av de enklere for å konkludere med om det er et defekt skjermkort eller f.eks. strøm til skjermkort som skaper problemer ja.

Eneste du som sagt må være obs på er at man ofte må ut med skjermkortet før den interne grafikken aktiveres.

Sjekket litt nærmere på det kortet og det ser ut som LED lysene er noe de har spart inn kostnader for på den modellen.

For å være helt sikker så se gjerne etter om det lyser opp og slukker forskjellige lys på hovedkortet når du starter den, da de kan være en indikator på hvor ting feiler.

De har brukt 2 forskjellige oppsett på lysene i det siste, hvor den ene versjonen har lys i nærheten av komponenten som sjekkes og den andre har alle 4 lys etter hverandre, gjerne oppe i området rundt 24-pin kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...