Gå til innhold

Hydrogenstasjon i brann etter eksplosjon i Sandvika

Anbefalte innlegg

Kan vell anslå at den ikke ble kastet 40 meter, men at den landet på asfalten og slo seg til ro der. 

Så den ble kastet 40 meter eller ikke? 

Eller blåste trykkluftet den forsikt, så la den seg rolig og forsiktig, som et papir som sakte glider ned til bakken og la seg til ro der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så den ble kastet 40 meter eller ikke? 

Eller blåste trykkluftet den forsikt, så la den seg rolig og forsiktig, som et papir som sakte glider ned til bakken og la seg til ro der?

Hvordan oppfører ting seg i den virkelige verdenen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan oppfører ting seg i den virkelige verdenen? 

​Har med direkte sitat hvor du sier at den IKKE ble kastet 40m. Så spørsmålet kan vel snus til deg, eller ignorer det du selv skrev om at den IKKE ble kastet bort 40 meter. 

Kan vell anslå at den ikke ble kastet 40 meter, men at den landet på asfalten og slo seg til ro der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

​Har med direkte sitat hvor du sier at den IKKE ble kastet 40m. Så spørsmålet kan vel snus til deg, eller ignorer det du selv skrev om at den IKKE ble kastet bort 40 meter. 

Kan vell anslå at den ikke ble kastet 40 meter, men at den landet på asfalten og slo seg til ro der.

Jeg aner ikke hvordan du oppfatter tekst og tolkningen av det jeg sa. Men det handlet om prosjektilet til objektet der den havnet. Fløy den direkte rett opp og landet ved 40 meter, eller er det mer sannsynlig at den ble dyttet av trykket og sklei dit der den endte opp? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan du oppfatter tekst og tolkningen av det jeg sa. Men det handlet om prosjektilet til objektet der den havnet. Fløy den direkte rett opp og landet ved 40 meter, eller er det mer sannsynlig at den ble dyttet av trykket og sklei dit der den endte opp? 

Å kaste er ikkje retningsdefinert, og kan like gjerne (og ofte vanlegast) forstå som at ein gjenstand blir kasta bortover og ikkje rett opp og ned.

Å kaste blir i ordbøkene definert som:

hive, slynge fra seg, kvitte seg med eller sende noko ut i lufta.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Å kaste er ikkje retningsdefinert, og kan like gjerne (og ofte vanlegast) forstå som at ein gjenstand blir kasta bortover og ikkje rett opp og ned.

Å kaste blir i ordbøkene definert som:

hive, slynge fra seg, kvitte seg med eller sende noko ut i lufta.

Du forstod ikke konteksten siden ordet "kaste" ble brukt? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstod ikke konteksten siden ordet "kaste" ble brukt? :)

Nei, det er du som misforstår.

For berre 20 minutt sidan skreiv du:

Det er du som nekter for at plata blei kasta 40 meter, og at "den landet på asfalten og slo seg til ro der".

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, det er du som misforstår.

For berre 20 minutt sidan skreiv du:

Det er du som nekter for at plata blei kasta 40 meter, og at "den landet på asfalten og slo seg til ro der".

Nei, det er du som troller. 

Jeg har aldri nektet for at bilde er korrekt, og at platen havnet der den havnet. Om du leser diskusjonen på forhånd, noe som ofte er lurt før du kaster deg inn en samtale du ikke har forstått konteksten til, så ser du at det omhandler hvor stor eksplosjonen var. 

Det krever mer energi for å få platen til å lande ved 40 meter direkte, enn det gjør om den sklir dit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du? Ordet "anslå" betyr jo ikke at det er en fasit eller en bombastisk mening. Det er slik jeg tolker bildet. 

Anslå betyr å gi en omtrentlig vurdering. Det jeg lurte på var hvordan du kom frem til den vurderingen basert på det bildet. Altså at platene har sklidd langs bakken og ikke blitt kastet gjennom luften.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Anslå betyr å gi en omtrentlig vurdering. Det jeg lurte på var hvordan du kom frem til den vurderingen basert på det bildet. Altså at platene har sklidd langs bakken og ikke blitt kastet gjennom luften.

På et tidspunkt så er det jo naturlig at den har vært i luften? Jeg sier bare at jeg er skeptisk til at den fløy 40 meter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

På et tidspunkt så er det jo naturlig at den har vært i luften? Jeg sier bare at jeg er skeptisk til at den fløy 40 meter. 

Oppmålingen viser 47,5m men er antagelig litt unøyaktig, derfor slo jeg av noen meter ned til 40. Men hva er din teori på hvordan den flyttet seg resten av veien? Rullet på klinkekuler? Løftet og bært?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Oppmålingen viser 47,5m men er antagelig litt unøyaktig, derfor slo jeg av noen meter ned til 40. Men hva er din teori på hvordan den flyttet seg resten av veien? Rullet på klinkekuler? Løftet og bært?

Ta en hvilken som helst objekt og kast den bortover gulvet. Sånn endte den opp der. Den fløy noen meter, og sklei på asfalten de resterende meterne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, for stålgitter+glava mot asfalt er nesten som zalo på curling-banen. Den trenger bare et lite puff og så sklir den et titalls meter bortover... :roll:

Gi oss nå heller en plausibel forklaring på hvordan veggen kom seg bort dit. Del deg gjerne inn i antall meter med de ulike transportmåtene. Og til slutt: spiller det egentlig noen rolle hvordan den kom seg dit, så lenge det skjedde fort og kunne truffet noen eller noe? Hva om den gikk mot gangveien eller mot fyllestasjonen i det en bil sto og fylte?

En annen vinkel, annet tidspunkt, andre personer eller objekter som kunne vært truffet kunne endret utfallet på mange måter. Til det verre eller bedre. Alt i alt tror jeg man skal se hellet i uhellet her. Kun to lettere skadede, ganske begrensede materielle skader og selvsagt kostnadene av trafikkstans. Det kunne gått langt værre.

• Liker 8
Lenke til kommentar

spiller det egentlig noen rolle hvordan den kom seg dit, så lenge det skjedde fort og kunne truffet noen eller noe? Hva om den gikk mot gangveien eller mot fyllestasjonen i det en bil sto og fylte?

Nei? Jeg har på ingen måte sagt at det ikke spiller noen rolle heller. Selvfølgelig er det farlig at den har forflyttet seg 40 meter, uavhengig om den var i luften hele veien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...