nessuno Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Og enda verre kan det i verste fall bli! Hydrogen er ekstremt eksplosjonsfarlig. Hvis en lekkasje oppstår i helt eller delvis lukket rom kan alle i det volumet dø grunnet det ekstreme trykket som vil oppstå ved en ekplosjon. Av alle gasser er den også den "tynneste", det vil si den kan lekke steder da andre medier ikke klarer å komme gjennom. Hydrogen tillater også det bredeste blandingforholdet mellom mager og rik blanding. Dette har mange advart om i lang tid! 9 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Jeg lurer på hvor mange som vil ta den nye hydrogenfergen til Norled etter dette. Det virker ganske meningsløst å eksperimentere med hydrogendrift på et passasjerfartøy, og på et samband som lett kan dekkes med en batteriferge. Attpåtil skal en mengde trafikanter settes i fare ved at det flytende hydrogenet skal kjøres i tankbil fra Frankrike. https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005 6 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Med en så lett gass som hydrogen kan det bli litt av et show med en kollisjon og lekkasje i en tett tunnel. Er faktisk bare litt over en uke siden det var en eksplosjon på en hydrogen fabrikk i statene. www.sfchronicle.com/bayarea/amp/Reports-Firefighters-respond-to-explosion-at-13916428.php 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Eller "Hindenburgkrysset" som det heter fra nå av 3 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Jeg skulle likt å se den risikovurderingen som lå til grunn for byggesøknaden om hydrogenstasjon midt i krysset mellom E16 og E18... Et av landets mest trafikkerte kryss med over 80 000 passerende kjøretøy daglig. Et område på 785 000 kvadratmeter skal være evakuert Eksplosjonen skal ha slengt bygningsdeler 40 meter gjennom lufta og kollisjonsputene til forbipasserende biler skal ha blitt utløst av eksplosjonen. For øyeblikket finnes det ikke en eneste plass i hele landet å fylle hydrogen på personbilen sin. Husmødrene hos DSB har vurdert at dette er strålende. Industrien bestiller selv hvilke faktorer som skal analyseres og omfanget av hva analysen skal omhandle. Jeg har sett dette på nært hold tidligere og tar for gitt at all risiko er fjernet allerede på bestillerstadiet i analysen. DSB har ikke kompetanse til å avsløre tendensiøse analyser og tikker kun av bokser om at analysen er utført som per proforma krav. Mellom permene kunne det like godt vært vedlagt et Donald Duck blad. Det er slik norsk samfunnssikkerhet blir saksbehandlet i dagens NPM forvaltning. Igjen er det kun flaks at norske myndigheter ikke dreper sine egne innbyggere. Ja, det er sarkastisk skrevet. Men det er dessverre akkurat slik virkeligheten er og jeg har ca 2500 sider med dokumentasjon fra det offentlige om hvordan dårskapen fungerer i praksis. 3 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Norge er amatører på samfunnssikkerhet. Det er kun snakk om tid før inkompetansen i forvaltningen vil ta liv. https://www.nrk.no/ostfold/eksplosjon-ved-mills-i-fredrikstad-1.8095091 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Til alle dere som bare ville gitt opp. Elon Musk ville vært skuffet over dere; Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Har lagt merke til at utbygginga av nye stasjonar har stansa i det meste av Europa. Danmark har gått frå 10 til 8 og Tyskland ser ut til å ha stansa på 70. Dei skulle ha 100 "innan 2019". No når Uno-X har stengt sien stasjonar, og HyOp gjekk konk i fjor haust, er det vel berre Asko i Trondheim som kan levere hydrogen i Noreg? Som vanlig driver du med løgn og forandringer på fakta for å skape et billig poeng. Utbyggingen av hydrogenstasjoner går stadig fremover i Europa og på verdensbasis. Et lite midlertidig tilbakesteg i Norge endrer ikke på det. Nå du skriver at Tyskland har stoppet på 70 stasjoner, så er det ren og skjær løgn. De bygges fortsatt i Tyskland og til opplysning er det nesten et halvt år til utgangen av 2019, som er datoen på når ca. det skal være 100 stasjoner. Å manipulere på fakta setter bare deg i et veldig dårlig lys. Hydrogen har forøvrig vært brukt i årtier nå i industri uten store problemer. Den ene hendelsen endrer selvsagt ikke på det og man bør ikke trekke noen konklusjoner før man vet faktisk hva som har skjedd her. Det er fortsatt en lang vei til ulykkene som Tesla f.eks har hatt. Endret 10. juni 2019 av gamlefar 4 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Nå har jeg påstått i flere år at dette ville skje. Kan vi nå. Bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det livsfarlige og dyre blindsporet hydrogen?Eventuelt kan man slutte med følerier og få fakta på bordet før man konkluderer. Fakta er at en hydrogenstasjon har eksplodert. 4 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Nå har jeg påstått i flere år at dette ville skje. Kan vi nå. Bruke vett og slutte å kaste vekk tid og penger på det livsfarlige og dyre blindsporet hydrogen?Eventuelt kan man slutte med følerier og få fakta på bordet før man konkluderer. Fakta er at hudrogen = bombe 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Fakta er at en hydrogenstasjon har eksplodert.Jepp. Som forventet. Og det vil bli vanligere og vanligere ettersom antallet hydrogenfyllestasjoner øker. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Jepp. Som forventet. Og det vil bli vanligere og vanligere ettersom antallet hydrogenfyllestasjoner øker. Dere hopper litt raskt på populist-toget synes jeg. Det må være mulig å holde seg litt edruelig til fakta kommer på bordet. Det har lite kredibilitet å være selvutnevnte hydrogen-eksperter. Ifølge sintef-forsker er hendelsen svært uvanlig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zG9Bxw/eksplosjon-paa-hydrogenstasjon-i-sandvika-svaert-overrasket Skal bli interessant å se hva årsaken var. Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Dere hopper litt raskt på populist-toget synes jeg. Det må være mulig å holde seg litt edruelig til fakta kommer på bordet. Det har lite kredibilitet å være selvutnevnte hydrogen-eksperter. Ifølge sintef-forsker er hendelsen svært uvanlig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zG9Bxw/eksplosjon-paa-hydrogenstasjon-i-sandvika-svaert-overrasket Skal bli interessant å se hva årsaken var. Ja, kjempeuvanlig: https://www.sfchronicle.com/bayarea/amp/Reports-Firefighters-respond-to-explosion-at-13916428.php Hydrogen er ekstremt komplisert å behandle og å kontrollere. Det er bare å rave i statistikken så vil en se hvor lett og ofte hydrogenlager i forskjellige varianter går i luften. Edit: Det er jo både skremmende og pinlig at de som skal være fagfolk innen felt ikke har fått med seg dette. Kan det hende at de er religiøst blindet som de fleste hydrogentilhengerne er? Endret 10. juni 2019 av missi 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Den ene hendelsen endrer selvsagt ikke på det og man bør ikke trekke noen konklusjoner før man vet faktisk hva som har skjedd her.Nå er det ikke snakk om en enkelt hendelse. Fyllestasjonen i Emeryville eksploderte. Fyllestasjonen ved Rochester International Airport eksploderte. Det er ingen grunn til å tro at trenden ikke vil fortsette, selv om dette er første hydrogenfyllestasjon som går i lufta i Norge. Når det gjelder årsak så er det vel en av de vanlige. Komponenter med feil egenskaper, feilmontasje, feildimensjonering, vedlikehold, osv. Endret 10. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Det er jo bare å søke på Hydro herøya så finner man flere store eksplosjoner. 5 kilo gikk av i 1985. To mennesker omkom. Store skader på bygningsmasse. Tilsvarte sprengkraften i flere hundre kilo tnt. Håper ikke det kommer hydrogen lastebiler med kilovis av dette stoffet uten kjettinger og førere fra Øst-Europa. Ser for med en av tankbilene som skal fylle Norled ferjene krasje i en undersjøisk tunnel. Det kan bli heftig 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Har lagt merke til at utbygginga av nye stasjonar har stansa i det meste av Europa. Danmark har gått frå 10 til 8 og Tyskland ser ut til å ha stansa på 70. Dei skulle ha 100 "innan 2019". No når Uno-X har stengt sien stasjonar, og HyOp gjekk konk i fjor haust, er det vel berre Asko i Trondheim som kan levere hydrogen i Noreg?Som vanlig driver du med løgn og forandringer på fakta for å skape et billig poeng. Utbyggingen av hydrogenstasjoner går stadig fremover i Europa og på verdensbasis. Et lite midlertidig tilbakesteg i Norge endrer ikke på det. Nå du skriver at Tyskland har stoppet på 70 stasjoner, så er det ren og skjær løgn. De bygges fortsatt i Tyskland og til opplysning er det nesten et halvt år til utgangen av 2019, som er datoen på når ca. det skal være 100 stasjoner. Å manipulere på fakta setter bare deg i et veldig dårlig lys. Nett no er det 96 operative hydrogenstasjonar i Europa. Kor mange var det sist vi diskuterte dette? Trur det var rett under 100 då òg. Enkeelte stader byggjer dei. Andre, som i Danmark, vert dei fjerna. Somme land, som Finland, har like godt lagt ned alle. Kan godt hende dei byggjer fleire stasjonar i Tyskland, men det har ste på 70 sidan VW, BMW og Daimler annonserte at dei har lagt vekk planane om hydrogenbilar og satsar 100% på batteri i staden. Hydrogen har forøvrig vært brukt i årtier nå i industri uten store problemer. Den ene hendelsen endrer selvsagt ikke på det og man bør ikke trekke noen konklusjoner før man vet faktisk hva som har skjedd her.Akkurat denne typen bagatellisering frå hydrogenspirrevippane skremmer meg. Hydrogen er ein ekstremt farleg gass, men hydrogenfolket prøver å late som om alt er heilt trygt. Hydrogen kjem aldri til å vere trygt før bransjen sjølv innser at hydrogen er farleg og må handterast på den måten. Denne hydrogeneksplosjonen er på ingen måte eineståande. Hydrogenstasjonar har eksplodert i andre land tildegare. Det er fortsatt en lang vei til ulykkene som Tesla f.eks har hatt.Vil du verkeleg samanlikne den statistikkene? Kor mange ulukker pr 1000 Tesla-bilar eller superladarar mot ulukker pr 1000 hydrogenstasjonar? 8 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Ifølge sintef-forsker er hendelsen svært uvanlig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zG9Bxw/eksplosjon-paa-hydrogenstasjon-i-sandvika-svaert-overrasket Skal bli interessant å se hva årsaken var. Lurer på kva hole Sintef-"forskaren" og Zero-rådgjevaren har gøymd seg i, som ikkje har høyrt om alle dei andre hydrogenstasjonane som har eksplodert. Dette er jo ikkje ei spesielt uvanleg hending. Fyrste gong her i landet, men vi har heller ikkje mange hydrogenstasjonar. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Det er fortsatt en lang vei til ulykkene som Tesla f.eks har hatt. Hvilke ulykker? 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Hvilke ulykker? Sikkert en trafo som gikk tok fyr og forgiftet en tilfeldig fugl som fløy over Hydrogen er skummelt som fanken. Vi tok røntgen av alle rør par ganger i året, spesial stål. Men fortsatt så skjer lekkasjer. Vi har heldigvis sperret av et stort område der ingen mobil telefoner, ingen lighter el fyrstikker er lov. Verktøy som skal brukes er mykt stål som ikke lager gnist. Fortsatt så er bare 1 av 2 fabrikker fortsatt der. Den andre gikk i lufta. Våknet for noen år siden til et enormt smell, da hadde hydrogen lekket inn i CO2 røret. Dette var et enormt rør. Med isolasjon så var det sikkert 1.5meter i diameter. Røret tok rett og slett og sluttet og eksistere. Det bare forsvant. Og det lå bare skrap igjen. 6 Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Uansett hva årsaken er: jeg håper at de bytter fra ren hydrogen til ammoniakk som drivstoff. da kan man komme ned på ca 9barg i stedet for hydrogen som oppbevares på 700+barg http://www.brannmannen.no/fagstoff/ammoniakk/ Da kan vi snakke om volum og muligheter for fornybar drivstoff 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå