Prognatus Skrevet 22. juni 2019 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Det der er et typisk bransjeønske. Forby egenarbeid så folk blir tvunget til å bruke bransjen mer. Vi har sett den trenden lenge i bilbransjen allerede. Gamle biler kunne man bytte ut rubbel og bit selv hjemme i garasjen. Nå må man på verksted for å få byttet selv en lyspære eller kupefilter. Tenk om vi skulle få sånne tilstander på datamaskinene? Jeg liker ikke forelaget om å forby egenarbeid. Det som bør settes krav til er resultatet. F.eks at bilen må innom biltilsynet for en teknisk godkjenning før man får skilter på den. Nåvel, jeg representerer ikke bransjen og har ingen tilknytning til den heller. Etter min mening blir dette med selvbygging av bil litt som når folk lager baderom selv - man vet aldri hva som skjuler seg under overflaten. Hvis hvermannsen skulle få lov å sette sammen biler hjemme før man dro til trafikksentralen for godkjenning, ville det kanskje bli kaos og enda større køer der enn det allerede er. Da er det bedre at et autorisert verksted utsteder en attest på at bilen er ombygget etter forskriftene og er ansvarlig for dette ved en evt. kontroll senere, på samme måte som i andre håndtverk. Endret 22. juni 2019 av Prognatus Lenke til kommentar
Trym Hammerstrøm Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hadde tenkt å konvertere en bil med ødelagt motor til elektrisk men tror jeg bare kjøper en vanlig forbrenningsmotor istedet Lenke til kommentar
XMen Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 (endret) Slettet av bruker Endret 24. november 2019 av XMen Lenke til kommentar
XMen Skrevet 24. november 2019 Del Skrevet 24. november 2019 Prognatus skrev (På 22.6.2019 den 21.43): Nåvel, jeg representerer ikke bransjen og har ingen tilknytning til den heller. Etter min mening blir dette med selvbygging av bil litt som når folk lager baderom selv - man vet aldri hva som skjuler seg under overflaten. Hvis hvermannsen skulle få lov å sette sammen biler hjemme før man dro til trafikksentralen for godkjenning, ville det kanskje bli kaos og enda større køer der enn det allerede er. Da er det bedre at et autorisert verksted utsteder en attest på at bilen er ombygget etter forskriftene og er ansvarlig for dette ved en evt. kontroll senere, på samme måte som i andre håndtverk. "man vet aldri hva som skjuler seg under overflaten" Det vet man heller ikke når man setter i gang å restaurere en gammel bil. Resultatet kan jo bli bedre enn det var før? "Hvis hvermannsen skulle få lov å sette sammen biler hjemme før man dro til trafikksentralen for godkjenning, ville det kanskje bli kaos og enda større køer der enn det allerede er." Nå er det vel ikke 'så' mange som ville bygge om, heller ikke så mange som drar til "trafikksentralen" siden EU godkjenning hovedsakelig skjer på merkeverksted. Selv om jeg ikke har tenkt til å bygge om en bil med forbrenningsmotor til elbil, ser jeg ikke noe problem med det hvis de som bygger om har eller skaffer seg kunnskap om dette. Jeg sitter selv på kunnskap om emnet, å mener jeg det er ganske grei "planke kjøring" med alle de ferdig utviklede moduler som er å få kjøpt idag. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå