Redaksjonen. Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Det er nesten umulig å få godkjent en ombygd elbil i Norge Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 "– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger." Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer. Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet. Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg AL123 Skrevet 10. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2019 "– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger." Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer. Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet. Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading. Hvem har sagt at de skal godkjenne vannkjølte systemer og ladeeffekter opp til 300kw? Det er jo en smal sak å sette en begrensning på hvor kompliserte systemer man får lov å bygge. Uansett, med et BMS system som kopler ut motor og lader ved over/underspenning og ved gitte temperaturer, samt releer som kopler ut batteriet ved strømlekkasje, så er risikoen minimal. 10 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 "– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger." Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer. Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet. Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading. Som du sier må det være godkjente systemer, altså at man enten bruker donorbil eller kjøper et ladesystem som er godkjent. 300 kW er ikke her helt enda, da snakker vi også 800V. Dagens 200-400V biler lader høyest på 250 kW (Model 3 på superlader V3). De fleste elbilene i dag klarer nok rundt 50-70 kW. Jeg personlig kunne likt å bygge om en bil til eldrift, men innser jo det er nesten umulig å få godkjent i Norge. 8 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Det er jo ikke bare drivverket som endres. Man påvirker tyngdepunkt, deformeringssoner og annet som er viktig for trafikksikkerheten. 1 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 At hobbyelektrikere ikke fikler sammen potensielle brannbomber som så settes til lading på en lukket ferge eller i garasjen under en boligblokk er kanskje like greit. Think'enes flate batterier kan jo bare byttes ut med normale "gammeldags" bilbatterier, for de er jo allerede per definisjon godkjent for bruk i bil. Det sies heller ikke noe om at det er bilens egen orpprinneligee produsent som må godkjenne. Tar man batteriene og lade- og kontrollsystemet som brukes i, eller fra en krasjet, Tesla eller annen fabrikkprodusert elbil og installerer det i en annen bil er jo den delen allerede godkjent. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 800Volt? Da er det fare for liv og helse om ledningsnett kommer i kontakt med bilens karroseri. Dette vil jo gjøre at om man må hjelpe noen langs veien bør man ha med voltmeter for å sjekke om bilen er spenningssatt etter en kollisjon. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Så skal kompetansen på trafikkstasjonene heves (ikke gratis) for å så kunne godkjenne en liten håndfull med biler som folk selv skrur på og kan umulig teste til den fulle graden slik en bilprodusent gjør med nye biler? Høres ikke rimelig ut i det hele tatt. Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 10. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Det kan jo ikke være uoverkommelig for vegdirektoratet å benytte den kompetansen de allerede har og eventuelt supplere med litt mer som de uansett trenger for å skjønne hvilke fabrikklagde biler de godkjenner. Kommer det en tulling og setter inn et tonn med batterier i baksetet til en 68 boble med 300 kW hurtiglading så er det jo en smal sak å avvise søknaden med saklige faglige grunner for hvorfor det ikke lar seg gjøre på en sånn bil uten svært omfattende ombygging. På den andre siden bør det være en like smal sak for vegdirektoratet å godkjenne at man bytter 50 kg blybatteri i en Think med 50 kg Li-ion-batteri, på samme sted og med tilsvarende innfesting, branncellevegg, en anerkjent BMS og 10A lading.. Såpass med kompetanse bør man kunne forvente at de har. Unnskyldningene fra vegdirektoratet høres mest ut som bortforklaringer og ansvarsfraskrivelse fordi de ikke gidder å ta direktoratets ansvar på alvor. "Kan vi slippe å ta jobben/ansvaret vårt med slett avvisende holdninger og noen tynne bortforklaringer - Check og ned i skuffa" Endret 10. juni 2019 av Simen1 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 10. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Det sies heller ikke noe om at det er bilens egen orpprinneligee produsent som må godkjenne. Tar man batteriene og lade- og kontrollsystemet som brukes i, eller fra en krasjet, Tesla eller annen fabrikkprodusert elbil og installerer det i en annen bil er jo den delen allerede godkjent. At donorbilen alt er godkjent hjelper ikke deg og den bilen du ønsker å bygge om. Dessverre. Jada du kan plukke ut drivlinje, elektronikk og batterier fra en Tesla/Leaf/etc men når du flytter det over på bilen du driver å bygger om så har du endret den bilen - vekk fra den originale typegodkjenningen. Siden du lager deg el-bil nekter biltilsynet å godkjenne prosjektet, og du får strengere krav å forholde deg til en bilprodusenter. Om du hadde bygd om en gammel Volvo med en real V8 så kunne trafikkstasjonen hjulpet deg, riktignok den stasjonen der de faktisk driver på med ombygde kjøretøy men det er altså mulig å få til uten TÜV godkjenning i Tyskland. Ønsker du derimot elmotor i nevnte Volvo så blir ting helt umulig. Selv om du ikke bygger batteripakke selv, ikke lodder en kontroller fra grunnen men heller bruker komponenter fra en elbil som alt er godkjent vil du per idag ikke ha mulighet til å få norske skilter på kjøretøyet uten en kostbar tur til Tyskland for testing først. Dette regelverket må endres! Endret 10. juni 2019 av bojangles 10 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Elsker at folk blir så gjerrige at de skal bygge om biler til batteridrift, ingen bygget da om en bensin/dieselbil hver gang det kom en ny motor med bedre euro klassifisering, kjøp deg en Nissan Leaf eller noe, da sparer du deg selv for så mye, men jeg skjønner jo at når man bygger om en Audi A2 så er man spesielt interessert. Haha, jesus christ, folk altså. Og det er jo ikke delene som nødvendigvis må være godkjente, hele bygget skal være godkjent så det spiller ingen rolle om man bruker en vraket Tesla eller ikke. Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få godkjent en ombygd bensin/diesel bil heller. Endret 10. juni 2019 av meg0709 Lenke til kommentar
Populært innlegg Robort Kristensen Skrevet 10. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2019 Stor honnør til Caspar, Niderehes og TU som setter dette på dagsorden både med ord og ikke minst handling. Ombygging av biler har skapt mye sosialt samvær, kompetanse og sikkert ført til bedrifter av ymse slag. Dette trenger vi også nå. I byene finnes folk som knapt nok kan bytte et pollenfilter uten å levere bilen fra seg. Mange klassikere kunne fått nytt liv med en elmotor under panseret. Mange glemmer at alle biler har dette, men dessverre kun til å starte eksosmotoren. Har selv eksportert 30 talls Think classic til ombygging og videre bruk i Tyskland. I skrivende stund er jeg på vei hjem etter eksport av en Fiat Micro vett som nå får et nytt liv. Har flere Think A206 som trenger et e-Up lignende batteri for nytt liv, og en Fiat X1/9 som jeg skulle ønske jeg kunne bygget om i Norge, men som nok må innom Tyskland grunnet ansvarsfraskrivelsen til SVV. Godt å høre at Elbilforeningen er på saken, men når alle sier dette ikke er prioritert ser jeg ikke lyset i enden av tunnellen. 13 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 "– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger." Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer. Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet. Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading. Det er trivielt å finne problemer. Oppgaven må da heller være å vinne løsninger. En god del av leserne her bør være kompetente til det. Du skuffer meg. 8 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Tror nok ikke det blir noe lettelse på disse reglene med det første. Løsningen for de som er både bilentusiaster og interessert i el.drift blir nok å bygge seg en elbil etter de nye amatørbyggereglene. Enten fra grunnen av, eller med utgangspunkt i en kit-car. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Om du hadde bygd om en gammel Volvo med en real V8 så kunne trafikkstasjonen hjulpet deg, riktignok den stasjonen der de faktisk driver på med ombygde kjøretøy men det er altså mulig å få til uten TÜV godkjenning i Tyskland. Ønsker du derimot elmotor i nevnte Volvo så blir ting helt umulig. Selv om du ikke bygger batteripakke selv, ikke lodder en kontroller fra grunnen men heller bruker komponenter fra en elbil som alt er godkjent vil du per idag ikke ha mulighet til å få norske skilter på kjøretøyet uten en kostbar tur til Tyskland for testing først. Dette regelverket må endres! Verdens dårligste eksempel siden blant annet Volvo 240 (gammel Volvo) har godkjenning for V8 innenfor gitte rammer. Lenke til kommentar
bharald Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Svært pussig at det kreves mer dokumentasjon for å få godkjent ombygging enn en serieprodusert typegodkjent bil. Det lukker døren for elektrisk stasjonsvogn og andre etterlengtede biler. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lodium Skrevet 10. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2019 Elsker at folk blir så gjerrige at de skal bygge om biler til batteridrift, ingen bygget da om en bensin/dieselbil hver gang det kom en ny motor med bedre euro klassifisering, kjøp deg en Nissan Leaf eller noe, da sparer du deg selv for så mye, men jeg skjønner jo at når man bygger om en Audi A2 så er man spesielt interessert. Haha, jesus christ, folk altså. Og det er jo ikke delene som nødvendigvis må være godkjente, hele bygget skal være godkjent så det spiller ingen rolle om man bruker en vraket Tesla eller ikke. Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få godkjent en ombygd bensin/diesel bil heller. Øh, du vet at enkelte folk ombygger ikke bare for å spare penger? Noen folk gjør det rett og slett for å bevare estestikken. Det er ikke slik at alle Vetaranbiler er billige og noen ganger må man fornye ting og det er ikke sikkert du får tak i alt orginalt og da kan ombygging være løsningen foreksempel Ny motor men ikke samme som sto i fra før. 11 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Elsker at folk blir så gjerrige at de skal bygge om biler til batteridrift, ingen bygget da om en bensin/dieselbil hver gang det kom en ny motor med bedre euro klassifisering, kjøp deg en Nissan Leaf eller noe, da sparer du deg selv for så mye, men jeg skjønner jo at når man bygger om en Audi A2 så er man spesielt interessert. Haha, jesus christ, folk altså. Og det er jo ikke delene som nødvendigvis må være godkjente, hele bygget skal være godkjent så det spiller ingen rolle om man bruker en vraket Tesla eller ikke. Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få godkjent en ombygd bensin/diesel bil heller. Ja det er utrolig merkelig at noen foretrekker moderne teknologi. 7 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Ja det er utrolig merkelig at noen foretrekker moderne teknologi. Nå er det vel ingen hemmelighet at el biler hadde sin storhetstid for 100 år siden, før forbrenningsmotoren var utviklet. Om den globalt kommer tilbake er vel ikke helt sikkert. Mennesker er glupe. Hva bruker vi mest fossilt brennstoff til? Å lage strøm. Hvordan løser vi det? Elektrifisering av alt mulig. Hvilken metoder bruker vi? Vi drar fram flere hundre år gammel teknikk og kaller det ny teknologi. Vi klarer ikke engang å dekke økningen i etterspørselen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 800Volt? Da er det fare for liv og helse om ledningsnett kommer i kontakt med bilens karroseri. Dette vil jo gjøre at om man må hjelpe noen langs veien bør man ha med voltmeter for å sjekke om bilen er spenningssatt etter en kollisjon. Hvorfor skulle dette være farlig? Hva mener du vil skje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå