Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Det er nesten umulig å få godkjent en ombygd elbil i Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger."

 

Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer.

Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet.

Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger."

 

Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer.

Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet.

Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading.

 

Som du sier må det være godkjente systemer, altså at man enten bruker donorbil eller kjøper et ladesystem som er godkjent.

 

300 kW er ikke her helt enda, da snakker vi også 800V. Dagens 200-400V biler lader høyest på 250 kW (Model 3 på superlader V3). De fleste elbilene i dag klarer nok rundt 50-70 kW.

 

Jeg personlig kunne likt å bygge om en bil til eldrift, men innser jo det er nesten umulig å få godkjent i Norge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

At hobbyelektrikere ikke fikler sammen potensielle brannbomber som så settes til lading på en lukket ferge eller i garasjen under en boligblokk er kanskje like greit. Think'enes flate batterier kan jo bare byttes ut med normale "gammeldags" bilbatterier, for de er jo allerede per definisjon godkjent for bruk i bil.

Det sies heller ikke noe om at det er bilens egen orpprinneligee produsent som må godkjenne. Tar man batteriene og lade- og kontrollsystemet som brukes i, eller fra en krasjet, Tesla eller annen fabrikkprodusert elbil og installerer det i en annen bil er jo den delen allerede godkjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så skal kompetansen på trafikkstasjonene heves (ikke gratis) for å så kunne godkjenne en liten håndfull med biler som folk selv skrur på og kan umulig teste til den fulle graden slik en bilprodusent gjør med nye biler? Høres ikke rimelig ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Elsker at folk blir så gjerrige at de skal bygge om biler til batteridrift, ingen bygget da om en bensin/dieselbil hver gang det kom en ny motor med bedre euro klassifisering, kjøp deg en Nissan Leaf eller noe, da sparer du deg selv for så mye, men jeg skjønner jo at når man bygger om en Audi A2 så er man spesielt interessert.

Haha, jesus christ, folk altså.

 

Og det er jo ikke delene som nødvendigvis må være godkjente, hele bygget skal være godkjent så det spiller ingen rolle om man bruker en vraket Tesla eller ikke.

Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få godkjent en ombygd bensin/diesel bil heller.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

"– Forbrenningsmotorer kan vi håndtere, men ikke ledninger."

 

Med hurtigladere over 300 kW og vannkjøling for å hindre overoppheting, så blir dette kompliserte styringssystemer.

Lett å forstå at det må være sertifiserte kompetansemiljøer som lager ladesystemet.

Store effekter er farlig, og kanskje regelverket blir enda strengere når elbilene blir mange og vi får flere ulykker med elbiler og lading.

Det er trivielt å finne problemer. Oppgaven må da heller være å vinne løsninger. En god del av leserne her bør være kompetente til det.

 

Du skuffer meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tror nok ikke det blir noe lettelse på disse reglene med det første. Løsningen for de som er både bilentusiaster og interessert i el.drift blir nok å bygge seg en elbil etter de nye amatørbyggereglene. Enten fra grunnen av, eller med utgangspunkt i en kit-car.

Lenke til kommentar

Om du hadde bygd om en gammel Volvo med en real V8 kunne trafikkstasjonen hjulpet deg, riktignok den stasjonen der de faktisk driver på med ombygde kjøretøy men det er altså mulig å få til uten TÜV godkjenning i Tyskland. Ønsker du derimot elmotor i nevnte Volvo så blir ting helt umulig. Selv om du ikke bygger batteripakke selv, ikke lodder en kontroller fra grunnen men heller bruker komponenter fra en elbil som alt er godkjent vil du per idag ikke ha mulighet til å få norske skilter på kjøretøyet uten en kostbar tur til Tyskland for testing først.

 

Dette regelverket må endres!

Verdens dårligste eksempel siden blant annet Volvo 240 (gammel Volvo) har godkjenning for V8 innenfor gitte rammer.

Lenke til kommentar

Elsker at folk blir så gjerrige at de skal bygge om biler til batteridrift, ingen bygget da om en bensin/dieselbil hver gang det kom en ny motor med bedre euro klassifisering, kjøp deg en Nissan Leaf eller noe, da sparer du deg selv for så mye, men jeg skjønner jo at når man bygger om en Audi A2 så er man spesielt interessert.

Haha, jesus christ, folk altså.

 

Og det er jo ikke delene som nødvendigvis må være godkjente, hele bygget skal være godkjent så det spiller ingen rolle om man bruker en vraket Tesla eller ikke.

Det er ikke nødvendigvis like enkelt å få godkjent en ombygd bensin/diesel bil heller.

 

Ja det er utrolig merkelig at noen foretrekker moderne teknologi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja det er utrolig merkelig at noen foretrekker moderne teknologi.

Nå er det vel ingen hemmelighet at el biler hadde sin storhetstid for 100 år siden, før forbrenningsmotoren var utviklet.

Om den globalt kommer tilbake er vel ikke helt sikkert.

 

Mennesker er glupe. Hva bruker vi mest fossilt brennstoff til? Å lage strøm.

 

Hvordan løser vi det? Elektrifisering av alt mulig.

 

Hvilken metoder bruker vi? Vi drar fram flere hundre år gammel teknikk og kaller det ny teknologi.

 

Vi klarer ikke engang å dekke økningen i etterspørselen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

800Volt? Da er det fare for liv og helse om ledningsnett kommer i kontakt med bilens karroseri.

 

Dette vil jo gjøre at om man må hjelpe noen langs veien bør man ha med voltmeter for å sjekke om bilen er spenningssatt etter en kollisjon.

Hvorfor skulle dette være farlig? Hva mener du vil skje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...