Gå til innhold

Studentbolig i Bergen

Anbefalte innlegg

Skal studere ved høyskolen i Bergen, og ser det er rimelig mye å velge i av private boliger og studentboliger. 

Lurer bare på om noen har noen tips til det å finne bolig, f. eks hvor i Bergen er det fint å bo, om jeg burde leie privat eller studentboliger etc. Jeg tror f eks at skolen ligger nære bybanen, så et sted nærme bybanen kunne vært praktisk for å ta den til skolen? Har noen erfaringer med både privat utleie og det å bo på studentboliger, og kan si noe om hva som er fordelene med hver av de?

Lurer også veldig på hvilket område studentboliger er å anbefale, vet at et sted som heter Fantoft visstnok er nytt, og ligger nære bybanen. Det er jo flere forskjellige områder det ligger studentboliger, noen grunn til at noen av disse stedene er mer attraktive enn andre?

Takk for svar!

Endret av Kaneltryne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få tak i studentbolig i Bergen etter hovedtildelinga i april, er nesten som å vinne i lotto. Alle boligene er nå i utgangspunktet leid ut, så man er avhengig av at det kommer kanselleringer for å få bolig. Ca. 12 % av studentene i Bergen får studentbolig, hvorav mange er utenlandske studenter (de har boliggaranti). Men det skader selvfølgelig ikke å sette seg på venteliste - du kan være heldig! Hvis du kommer rett fra videregående og bor langt unna, er sjansen større.

Jeg var heldig som fikk bolig på Fantoft (i den nye blokka) nå nylig, men jeg søkte i februar. Får imidlertid ikke boligen før 01.09 :/

Før jeg fikk tildelt studentbolig, forsøkte jeg å finne noe privat. Opplevde at svært få utleiere ville ha en 18-årig mannlig leietaker...

Men fortvil ikke, det løser seg nok! Du bør i hvert fall starte jakta nå umiddelbart, og det er også en stor økonomisk fordel å finne noen medstudenter å leie sammen med.

Endret av Speideren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du burde absolutt søke på de nye studentboligene på Brann stadion, eller privat leilighet i nærheten av Brann stadion/Kronstad da Høyskolen ligger i gangavstand herfra. Om ikke er det bybanestopp rett utenfor høyskolen, så du kan i teorien bo overalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...