Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

javaw.exe spiser minne

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å la hovedmaskinen min stå påslått i uker av gangen. Men problemet er at det er visse prosesser som spiser minne slik at maskinen går tom for minne etter kanskje 5-6 dager. Jeg har mange faner åpen i firefox, og det ser ut som firefox ikke helt greier å frigjøre minnet når jeg lukker enkeltfaner. Det retter jeg med å restarte Firefox innimellom.

Men så er det en annen prosess, nemlig javaw.exe. Det er tre stk av den prosessen, og den ene øker i minnebruk kontinuerlig, f.eks ti eller noen titalls kB i minuttet eller deromkring. Resultatet er at etter noen dager så har den prosessen økt fra f.eks 100 MB til 1 GB eller mer. Og den bare fortsetter å øke. Til slutt må jeg restarte maskinen.

W7 64, 12GB minne. Kolossalt med programmer installert, men har begrenset noe i msconfig hva som skal starte opp automatisk.

Jeg har prøvd å finne ut hvorfor jeg har tre stk javaw.exe prosesser men har egentlig ikke kommet noen vei. Jeg har funnet referanser til Arduino, men det programmet starter ikke opp automatisk, bruker det heller ikke manuelt for tiden. Har ikke greid å finne ut hva som gjør at disse prosessene er der.

Jeg har prøvd å avinnstallere Java, men ingen forskjell. Jeg har slettet alle gamle versjoner av Java.

Er det noen som har forslag til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du avinstallert Oracle Java Runtime Environment (JRE) ?

Gjør det så finner du ut hvilket program som benytter JRE.

Men du kan også browse javaw prosessen med sysinternals prosess explorer.

Eller enda bedre i JRE katalogen bruke kommandolinje jps -lv for mere info.

Stien til runtime (jre) kan gi deg er spor til hvilket program som kan ha installert sin egen runtime.

post-35394-0-99223700-1560106637_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har avinstallert JRE.

Jeg hadde glemt Process Explorer, har jo de programmene på maskinen.

Har aktivert kommandolinje i Oppgavebehandling.

Ser at de to prosessene som oppfører seg tilhører en UPS jeg installerte i vinter. Den siste prosessen har jeg drept så må restarte maskinen for å se hvor den tilhører.

Takk så langt for gode forslag! Kommer tilbake med hvor det siste eksemplaret av prosessen tilhører.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått slått fast at alle tre javaw prosessene tilhører Monitor programvare til min Power Walker ups.

Ups-en er for tiden ikke tilkoblet da jeg ikke har fått til å slå av vifta på ups-en. Vifta går kontinuerlig uansett modus og lager alt for mye støy. Ups-en kostet jo flere tusen og jeg burde få den tatt i bruk. Må forske mer på det med støyen fra vifta. Og om den prosessen spiser like mye minne om ups-en hadde vært tilkoblet pc. I mellomtiden kan jeg deaktivere autostart av Monitor programvare.

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...