sedsberg Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Bra noen er heldige mens andre som er gjeldsfie og med fast jobb og fast inntekt knapt får en krone i boliglån. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2019 Del Skrevet 27. juli 2019 Bra noen er heldige mens andre som er gjeldsfie og med fast jobb og fast inntekt knapt får en krone i boliglån. De får vell innenfor de normale retningslinjer de også? Bankene kan jo gjøre unntak, noe som er gjort her regner jeg med. Men de kan jo ikke gjøre dette for alle. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Bra noen er heldige mens andre som er gjeldsfie og med fast jobb og fast inntekt knapt får en krone i boliglån. Har du forsøkt da? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Problemet er vell at ved å ta opp lån rett før banken kredittvurderer deg så får du innvilga lån fordi banken ikkje har fått oppdaterte opplysningar og derfor rekner alt som eigenkapital. Slik som reglane er no så må du ha 15% eigenkapital eller kausjonist, samt høg nok inntekt for å at banken skal kunne gi deg lån med bustaden som sikkerheit. Da skal du være rask, gjeldsregisteret oppdateres hver eneste dag. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Har du forsøkt da? Ja. Ble nermest kastet på huet og ræva ut med svar om at jeg ikke får lån punktum. Hadde med lønsslipper og ansettelseskontrakt men de ville ikke se på det engang. Men dette var i en av Norges mest sossete banker. De vil helst bare ha kunder som Ugland og Einar Aas (før han gikk konk). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Ja. Ble nermest kastet på huet og ræva ut med svar om at jeg ikke får lån punktum. Hadde med lønsslipper og ansettelseskontrakt men de ville ikke se på det engang. Men dette var i en av Norges mest sossete banker. De vil helst bare ha kunder som Ugland og Einar Aas (før han gikk konk). Kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen. Ikke hørt om andre med tilsvarende opplevelser heller.. må bare sørge for at forventinger til banken er rasjonelt, og innafor lovverket Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Ja. Ble nermest kastet på huet og ræva ut med svar om at jeg ikke får lån punktum. Hadde med lønsslipper og ansettelseskontrakt men de ville ikke se på det engang. Men dette var i en av Norges mest sossete banker. De vil helst bare ha kunder som Ugland og Einar Aas (før han gikk konk). Så du har forsøkt kun én bank? Du virker noe negativ. Trådstarter har forsøkt med mange banker slik jeg forstod det. Kjenner selv til folk som har forsøkt gjentatte ganger med ulike banker før de endelig fikk napp. Har selv nettopp byttet bank fordi jeg fikk langt bedre behandling og betingelser enn hos min daværende bank. Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Ja. Ble nermest kastet på huet og ræva ut med svar om at jeg ikke får lån punktum. Hadde med lønsslipper og ansettelseskontrakt men de ville ikke se på det engang. Men dette var i en av Norges mest sossete banker. De vil helst bare ha kunder som Ugland og Einar Aas (før han gikk konk). Hvilken bank var dette? Hvis du vil ha lån bør du gå i flere banker.. Selv skrev jeg ut lønnsslipper, nyeste skatteoppgjør og annet du mener er relevant for å dokumentere din økonomiske situasjon. Stift sammen papirene og ha dem i en plastmappe. Husk bankbrikke og pass. Møt forberedt og med realistiske forventninger. Det er utrolig mange som møter opp i banken, uten en tanke annet enn "jeg vil ha lån". Hver enkelt selger forstår fort om folk er seriøse, eller økonomisk inkompetente. Det jeg gjorde var å bestille time i flere banker, på en hverdag jeg hadde fri. Gikk gjennom mange banker på en dag. Det skader heller ikke å fortelle hver enkelt at du bruker dagen på å gå gjennom banker i forsøk på å få lån. Fikk tilbud om finansiering fra to av dem. I ettertid tror jeg kanskje dette prosjektet mitt er for ambisiøst, og angrer kanskje litt. Bra noen er heldige mens andre som er gjeldsfie og med fast jobb og fast inntekt knapt får en krone i boliglån. Det er ikke til å legge skjul på at det er mye trynefaktor med i bildet når man snakker med selgere i banken. Men så lenge du oppfyller basiskravene for lån, så får du. Endret 31. juli 2019 av amor patriae Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Man trenger ikke gå til bankene lengre. De aller fleste har online-kalkulator som beregner hvor mye du kan låne. På lånekalkulatoren kunne jeg låne svimlende 400k mens fysisk i banken fikk jeg 0,- Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Man trenger ikke gå til bankene lengre. De aller fleste har online-kalkulator som beregner hvor mye du kan låne. Lånekalkulator gir deg en bra pekepinn på hva du kan låne, ja. Men jeg snakker om når du vil ha lån, ikke bare sjekke hva du kan få. Da er det lurt å møte opp i banken(e). På lånekalkulatoren kunne jeg låne svimlende 400k Regner med du da ikke har egenkapital, siden det er det tråden handler om? Jeg tror de fleste banker ikke opererer med å bruke opp unntaks-kvoten sin på "normale" folk som vil låne et par millioner for en liten leilighet. Da tror jeg du ville ha best sjanse i en bank du har hatt kundeforhold i lenge, og som kjenner deg som kunde. Bankene vil ha mye mer fortjeneste av å bruke unntaks-kvoten på folk som vil låne mye mer penger. Det er bare å begynne sparingen. Eller få frem et politisk parti som ikke er enig med de skadeskutte lånereglene i dette landet. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Skadeskutt? Det handler om finansiell stabilitet. Dersom bankene har større sikkerhet på panteobjektene sine tåler de større nedturer dersom det blir nedgangstider Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Regner med du da ikke har egenkapital, siden det er det tråden handler om? Jeg tror de fleste banker ikke opererer med å bruke opp unntaks-kvoten sin på "normale" folk som vil låne et par millioner for en liten leilighet. Da tror jeg du ville ha best sjanse i en bank du har hatt kundeforhold i lenge, og som kjenner deg som kunde. Bankene vil ha mye mer fortjeneste av å bruke unntaks-kvoten på folk som vil låne mye mer penger. Det er bare å begynne sparingen. Eller få frem et politisk parti som ikke er enig med de skadeskutte lånereglene i dette landet. Får 400k uansett hvor mye jeg skriver på egenkapital. Men dette var som sagt en sossebank. De vil ikke ha "fattige" kunder. Skal høre med flere banker men må uansett spare opp ganske mye egenkapital siden jeg er alene og har en ekstremt lav inntekt. Tipper jeg må ha minst 500k egenandel. Men sparer jeg 10-15k i måneden burde det ikke ta så alt for lang tid. Endret 1. august 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Får 400k uansett hvor mye jeg skriver på egenkapital. Men dette var som sagt en sossebank. De vil ikke ha "fattige" kunder. Skal høre med flere banker men må uansett spare opp ganske mye egenkapital siden jeg er alene og har en ekstremt lav inntekt. Tipper jeg må ha minst 500k egenandel. Men sparer jeg 10-15k i måneden burde det ikke ta så alt for lang tid. Hvor mye en får i lån har ikke noe med egenkaptial å gjøre, så lenge en har mer en 15% av låneverdien i egenkaptial. Enten har du "for lav lønn", for mye gjeld eller for lite egenkapital. Bankene skal forholde seg til 5x inntekt i maks lån hvor 15% skal være egenkapital. De kan gjøre unntak på noen få prosent av lånetakerene. 2 Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 500k egenandel er vel ganske normalt? Jeg maatte ha naermere 1 million for leilighet til 3.6m fordi jeg jobber for meg selv. Det er mange faktorer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Nettopp. Og har man da for lav inntekt så må man ha mer egenkapital for å få råd til bolig. Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Skadeskutt? Det handler om finansiell stabilitet. Dersom bankene har større sikkerhet på panteobjektene sine tåler de større nedturer dersom det blir nedgangstider Ja, men hvis vi får en ny finanskrise vil det spille veldig liten rolle for veldig mange her i Norge, om de har 15% egenkapital, eller 0%. Krasjer markedet, og renten stiger med 5-10% så er mange stilt i en vanskelig situasjon. Blir du oppå dette tvunget til å selge til en pris signifikant lavere enn det du kjøpte for, sitter du å betaler et lån på hundretusenvis selv etter salg. Den eneste effekten boliglånsforskriften har, er å dempe veksten i lånemarkedet/boligprisene. Samtidig gjør det vanskelig for folk med liten spareevne/inntekt og i det hele tatt komme inn på boligmarkedet. Dette øker forskjellene i Norge, noe jeg trodde de fleste på stortinget ikke ønsker. Jeg skulle til å si at bankene burde klare å balansere risiko selv, uten noen lov som styrer dem. Men etter finanskrisen som startet med banker i USA som var ekstremt uansvarlige, så kan jeg nesten ikke si det. Men i teorien mener jeg folk og bankene, selv burde kunne finne ut hva som er lurt eller ikke. Jeg personlig mener at det er skadeskutt å ha lover som gjør det praktisk umulig for folk som ikke tjener en million brutto å komme inn på boligmarkedet i de stedene hvor markedet er presset (les: Oslo). Og man må ofte være to for i det hele tatt å ha råd til bolig. Selvfølgelig finnes det flere løsninger på et problem, og ikke alle "har rett" til å bo sentralt i Oslo. Oss arbeidere får nøye oss med Oslo øst, med alle de fordeler og ulemper som følger med å bo i dette geografiske området. Til slutt, Ja, jeg forstår at hvis vi hadde eliminert all regulering av boliglån ville prisene i de pressede områdene eksplodert. Og de med lav inntekt ville fortsatt hatt liten mulighet til å komme inn der. Men de ville ha kommet inn på boligmarkedet andre steder lettere, hvis de kunne fått 100% finansiering. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 (endret) Det jeg synes er litt absurd er at jeg fint kan spare opp til 15.000,- i måneden, eller leie en bolig til 10-12k i måneden mens bankene (eller politikerne) mener at jeg ikke har råd til å betale 5000,- i måneden på et boliglån. Dette har også vært i avisene tidligere. Edit: "Nei du har ikke råd til et lån på 8000,- i måneden så du må fortsette å leie bolig til 12.000,- i måneden". Endret 1. august 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Det jeg synes er litt absurd er at jeg fint kan spare opp til 15.000,- i måneden, eller leie en bolig til 10-12k i måneden mens bankene (eller politikerne) mener at jeg ikke har råd til å betale 5000,- i måneden på et boliglån. Dette har også vært i avisene tidligere. Edit: "Nei du har ikke råd til et lån på 8000,- i måneden så du må fortsette å leie bolig til 12.000,- i måneden". Som er et eksempel på at jeg kaller boliglånsforskriften "skadeskutt". Men du har jo ikke ekstremt lav inntekt hvis du kan spare 10-15k i måneden, mann. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Eneste grunnen til at jeg kan spare så mye er fordet jeg bor så og si gratis nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Bankene vill ha sikkerhet for pengene sine og godt er det. Siden det i teorien er befolkningen sine penger. Da må en sette noen krav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå