Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Er 33år, har generell angst syndrom, og fikk på fredag betablokker for å dempe noe av det fysiske ved mine panikkanfall. (Pranolol 20mg, som skulle tas 3ganger om dagen) Fra før har jeg startet på cipralex, og er på foreløpig på 5mg om dagen.

Har fra før smartklokke med pulsvisning, og merket at jeg nå var nede i rundt 47 i puls når jeg sov. Ble bekymret over dette og ville derfor ikke ta disse pillene noe mer før jeg også hadde sjekket blodtrykk. 

Jeg er ikke i spesielt god form, trener lite/ikke og jobber på kontor. Så lav puls hvilepuls er vel ikke bra?

Kjøpte blodtrykksmåler og har målt noen ganger i går og i dag, får som regel veldig høye målinger. 

Det siste nå i formiddag var 190/129 med 69 i puls.

Det laveste jeg har målt i går kveld var 120/78-65 i puls.

Kan jo selvsagt være denne måleren som er noe unøyaktig, men dette høres jo ikke bra ut??

Anonymous poster hash: 8f2d6...44b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

47 i sovepuls for en 33-åring er ikke nødvendigvis unormalt, spesielt ikke hvis du er middels til godt trent. Hvis du er det, kan du legge den angsten på hylla.

Hvis ikke, ta en prat med legen om å halvere dosen inntil kroppen har blitt vant. Deretter kan du øke dosen.

Lenke til kommentar

Blodtrykket svinger hele dagen, og enkelte høye målinger kan ikke betraktes som et gjennomsnitt av hva blodtrykket ditt ligger på. For å få mer eksakte værdier skal de helst måles en gang i timen i minst ett døgn, 24-timers blodtrykksmåling er derfor ideelt. Jeg ville snakket med legen om du er bekymret for dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...