Gå til innhold

Forskere: Planteimport tar med insekter vi aldri før har sett i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noko eg ikkje forstår her. Som privatperson er det strenge reglar for kva du får lov å ta med inn frå utlandet. Men som kommersiell aktør ser det ut til å vere fritt fram. For eksempel er det umogleg å ha kontroll kva arter som følgjer med når det ein jordklump med ei plante. Alternativt kan det jo dyrkast fram her i landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noko eg ikkje forstår her. Som privatperson er det strenge reglar for kva du får lov å ta med inn frå utlandet. Men som kommersiell aktør ser det ut til å vere fritt fram. For eksempel er det umogleg å ha kontroll kva arter som følgjer med når det ein jordklump med ei plante. Alternativt kan det jo dyrkast fram her i landet.

Ja det er jo litt merkelig. Kanskje er det tryggere å importere frø fremfor en hel plante?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av denne handelen skyldes nok lave transportkostnader og at det er mulig. Orkideer er jo kjempeflotte sier damene og ikke særlig dyre heller. Uten å vite noe om de økologiske konsekvensene. I gamle dager brukte man lokalt dyrkede blomster og hadde ikke dette problemet. Derfor tenker jeg at det må gå fint å gå tilbake til gamle dagers bruk av pynteplanter som blomster. F.eks innføre høye importavgifter eller importforbud mot en del planter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...