Gå til innhold

Den «nye» skattemeldingen gir tidligere utbetaling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Over flere prøvde jeg å finne ut hvordan et skattefradrag ble beregnet (7000 kr i 2015), uten å lykkes ved hjelp av brev og direkte oppmøte. I gamle dager kunne en selv regne ut resultatet ved at alt var forklart (skjema og veileder for hvert punkt i selvangivelsen). Dersom det nå blir en endring slik at det redegjøres for beregningene av hvert tall som oppgis, så vil det være et stort framskritt.

Fordelen med det gamle systemet var også at en fikk en totaloversikt over hvordan skattesystemet virket, skatt på inntekt, progresjon, kapitalskatt, formueskatt, syketrygd etc. Nå er prinsippet det at vi vet best (staten) og du er dum og behøver ikke å vite særlig mer enn fasiten.

Så langt har den nye ordningen gjort meg fremmedgjort over for skatteberegningen og jeg er blitt mer og mer sløv mht å kontrollere. Det er med ulyst jeg har gått inn på altinn for jeg har visst at jeg ikke kan kontrollere (slik jeg kunne før) at alle tallene der er riktig.

Også de senere år har jeg påpekt feil og fått nye og bedre tall uten at jeg har visst om de nye tall var riktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...