bobloblaw Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Etter å ha fått ny sagemcom router av get har jeg til tider problemer med at mobilen ikke mottar varslinger over wifi mens den er i "standby". Når jeg bytter til 4G starter mottak av varslene som har ligget og ventet. Google-søk har pekt meg i retning av å bytte til ipv4, som jeg ikke har funnet noen måte å ordne. Statisk IP var et annet alternativ, og dette hjalp litt, men likevel kommer problemet til tider. Vanlig bruk av alle mobilens apper er helt uproblematisk. Den funket også helt fint med gamle routeren, og på andre trådløse nett. Get har feilsøkt og foreslått reboot, som heller ikke hjalp. Noen som har vært borti dette, eventuelt har forslag til fiks? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Kan det være at telefonen din er i stamina-mode eller noe lignende (dvs at WiFi deaktiveres under standby for å bruke mindre batteri) eller er dette noe som skjedde nøyaktig samtidig med routerbytte uten at du eller oppdateringer har endret noe på telefonen ? Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 9. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2019 Kan det være at telefonen din er i stamina-mode eller noe lignende (dvs at WiFi deaktiveres under standby for å bruke mindre batteri) eller er dette noe som skjedde nøyaktig samtidig med routerbytte uten at du eller oppdateringer har endret noe på telefonen ? Det er ingenting galt med innstillingene på tlf, og feilen kom som du skriver ved routerbyttet. Har ikke vært noen problemer før Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Eneste jeg kan komme på som kan ha en sammenheng er at routeren lukker åpne koblinger som står ubrukte over tid, men skal du debugge noe sånt må du ha oversikt over åpne TCP-porter på routeren og sammenligne med den gamle. Blir neppe trivielt. Evt så er routeren muligens satt opp med strengere sikkerhetsregime slik at du manuelt må åpne for noe. Vet ikke nøyaktig hvordan dette er implementert og hvordan det initieres så de blir bare et trouble-shooting tips. Vil anta at telefonen kobler seg opp mot en klient-server siden få hjemmenett har en enkel vei inn gjennom en åpen port. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Har du aktivert UPNP på Routeren? Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 9. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2019 Har du aktivert UPNP på Routeren? Jepp, aktivert som default. Deaktiverte den nå, og ingenting endret seg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Har du prøvd denne.https://www.quora.com/Why-am-I-not-getting-notifications-on-my-Android-when-Im-connected-to-Wi-Fi Du kan jo velge om DNS skal settes på Routern eller telefonen. Du kan jo sette 8.8.8.8 (google sin dns) eller 1.1.1.1 (Cloudflare sin dns) Endret 9. juni 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 9. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2019 Har du prøvd denne. https://www.quora.com/Why-am-I-not-getting-notifications-on-my-Android-when-Im-connected-to-Wi-Fi Du kan jo velge om DNS skal settes på Routern eller telefonen. Du kan jo sette 8.8.8.8 (google sin dns) eller 1.1.1.1 (Cloudflare sin dns) Jeg har gjort det som står der for noen dager siden. Statisk IP hjalp litt. Det jeg ikke fikk til var det siste som står der: "I had also opened the port 5228 on my wifi router through it's configuration menu." Finner ikke noe slikt i config på routeren Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Jeg har gjort det som står der for noen dager siden. Statisk IP hjalp litt. Det jeg ikke fikk til var det siste som står der: "I had also opened the port 5228 on my wifi router through it's configuration menu." Finner ikke noe slikt i config på routeren Det er dns settingen som er viktig. Kommer du deg på nettet med telefonen? Browsing og slikt? Hvilken telefon er dette? Prøv å slett WiFi profilen og legg den til igjen. Endret 9. juni 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 9. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Det er dns settingen som er viktig. Kommer du deg på nettet med telefonen? Browsing og slikt? Hvilken telefon er dette? Prøv å slett WiFi profilen og legg den til igjen. Ok. DNS er endret til 8.8.8.8 alternativt 8.8.4.4 på mobil og router. Nett har alltid funket, og etter statisk IP kommer noen varslinger. Virker som desto lenger mobilen er i standby, desto mer sannsynlig at varslingene uteblir. Eksempelvis gjennom natten. På morgenen er det ingen varslinger, så slår jeg over på 4G og så ramler de inn. Har slettet og resatt og fandens oldemor utallige ganger nå Moto G6plus Endret 9. juni 2019 av bobloblaw Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Styrker bare teorien om timeout på connection i routeren. Enten må denne forlenges/slås av ellers må reconnect settes opp på telefon. Aner ikke om det er mulig på en brukervennlig måte på Android. Har vært borti at en del brannmurer oppfører seg sånn symptomet ditt virker, så mulig du kan slå av noe sånt i routeren ? Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 long shot: sjekk om du beacon intervall er satt for høyt på routeren din. default 100 ms Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 10. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2019 long shot: sjekk om du beacon intervall er satt for høyt på routeren din. default 100 ms Finner ingen opplysninger om dette i routeren... Styrker bare teorien om timeout på connection i routeren. Enten må denne forlenges/slås av ellers må reconnect settes opp på telefon. Aner ikke om det er mulig på en brukervennlig måte på Android. Har vært borti at en del brannmurer oppfører seg sånn symptomet ditt virker, så mulig du kan slå av noe sånt i routeren ? Timeout på DHCP? Den er default 30 dager, men ved statisk IP er det ingen timeout. Brannmur er deaktivert i routeren Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Timeout på DHCP? Den er default 30 dager, men ved statisk IP er det ingen timeout. Brannmur er deaktivert i routeren Tenkte på selve TCP-connection som jeg tipper er det som brukes. Mulig dette er løst på en annen måte siden det er uhorvelig mange klienter mot Google sine servere, selv om de har mange av dem. Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 10. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2019 Tenkte på selve TCP-connection som jeg tipper er det som brukes. Mulig dette er løst på en annen måte siden det er uhorvelig mange klienter mot Google sine servere, selv om de har mange av dem. Finner ikke noe TCP i innstillingene, så om det er noe der får jeg nok ikke gjort noe med det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå