Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir filter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen produsenter hevder at det aldri bør byttes olje og filter, blant annet ZF, men dette er bare vås, generelt er 80 000 kilometer et bra utgangspunkt, men sjekk manualen for din bil og girkasse, det kan være foreskrevet hyppigere skifte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen produsenter hevder at det aldri bør byttes olje og filter, blant annet ZF, men dette er bare vås, generelt er 80 000 kilometer et bra utgangspunkt, men sjekk manualen for din bil og girkasse, det kan være foreskrevet hyppigere skifte.

Ikke helt sant, ZF sier at det skal byttes olje sine gearkasser, men noen bilprodusenter som bruker ZF-kasser i sine modeller, sier at det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Ikke helt sant, ZF sier at det skal byttes olje sine gearkasser, men noen bilprodusenter som bruker ZF-kasser i sine modeller, sier at det ikke er nødvendig.

Fordi de har kjøpt girkassene av ZF, som har oppgitt at de ikke trenger oljeskift.

Det er jo ikke noe bilprodusenten har funnet på dersom girkasseprodusenten har oppgitt noe annet.

Jeg vet det sto "lifetime" i dokumentasjon fra ZF tidligere, blant annet på 5HP24, som sitter i BMW, Audi, Jaguar og Land Rover, men etter en del havarier har ZF nå endret sin offisielle politikk til at alle ZF-girkasser bør ha et oljeskift "før 100k km eller 8 år".

Lenke til kommentar

Ok, jeg hadde en 5-trinns ZF i en bil jeg hadde tidligere og merkeverksted hevdet hardnakket at de ikke var behov for oljeskift på disse, men fikk de til å gjøre det likevel. Dokumentasjonen på ZF sine nettsider sa den gang at det skulle være oljeskift på den (om den er blitt endret under veis vet jeg ikke). Når jeg skulle på service med samme bil noen år senere fikk jeg beskjed om at det var lagt inn intervall på oljeskift på gearkassen, og de ble ikke overrasket over at det var allerede gjort etter min oppfordring noen år tidligere.

Skal for ordens skyld på verksted å skifte olje på min ZF-kasse neste uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...