Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye sommerdekk


Anbefalte innlegg

Jeg vet ingeting om dekk og dette blir første gangen jeg faktisk kjøper dekk.

 

Har per nå 4 stk sommerdekk til bilen av typen "Michelin primacy 3 [235/45R17 (97W)]"

 

2 av de må byttes ut. Tenkte at det er jo bare å kjøpe samme dekk, det er naturlig nok ikke alle som har de dekkene (jeg vil helst kjøpe dekk lokalt slik at dekkbytte og eventuell garanti bare går mot en butikk).

 

Jeg ser at mekonomen hadde de samme dekkene men der står det XL i tillegg. Dekkene er også ganske dyre så om jeg ikke må kunne jeg gjerne likt å ha noen tilsvarende billige dekk.

 

Har det noe å si om det er XL på de 2 fremmerste dekkene og ikke XL på de bakerste?

 

Gjelder en Volvo V60 D6 Plugin hybrid (2014)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XL betyr extra load. De dekkene tillaterer høyere lufftrykk før høyere laste evne.

Ikke noe problem med XL av samme type produsent/dekk. Faktisk er mesteparten av dekk i de dimensjonene XL.

Man må ha samme type dekk på samme aksling. Er ikke noe lov i mot å blande merker foran og bak. Men biler med firehjulstrekk bør man ha samme dekk.

 

Er bilen under nybilgaranti (awd) bør man benytte det produsenten anbefaler. Også mtp kjøreegenskaper og komfort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...