Gjest mrpc Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Ja blir sikkert god butikk det, Oslo så er det jo vanlig å bo i kollektivt hvor man kun har et eget rom på 10kvm til dispensasjon og da kan fort bli vanskelig å stue alt inn der. Edit, kjøttboller uten kjøtt... Hva er poenget? Endret 9. juni 2019 av mrpc Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Kjøttfrie kjøttboller er ikkje kjøtt, hvorfor i fanden skal veganere kamuflere mat som kjøtt. Eter dem ikkje kjøtt så kan dem ete kuber med pressa kålhuer og kalle mat for mat. Kan de ikke få bestemme det selv, da? Hvorfor skal kjøttetere bestemme at veganere og vegetarianere ikke skal få spise fake kjøtt hvis de ønsker det? Edit: Sent inn i en tråd og hiver meg på uten å lese alle innleggene. Ser at mange har tatt til motmæle mot dette før meg. Ignore me. Endret 9. juni 2019 av kvakse 1 Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Ja blir sikkert god butikk det, Oslo så er det jo vanlig å bo i kollektivt hvor man kun har et eget rom på 10kvm til dispensasjon og da kan fort bli vanskelig å stue alt inn der. Edit, kjøttboller uten kjøtt... Hva er poenget? https://www.matoppskrift.no/images/oppskrifter/12756.jpg bruk rosiner istedet Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Ja blir sikkert god butikk det, Oslo så er det jo vanlig å bo i kollektivt hvor man kun har et eget rom på 10kvm til dispensasjon og da kan fort bli vanskelig å stue alt inn der. Edit, kjøttboller uten kjøtt... Hva er poenget? Huh..., hvor er moderator i dag ? Kjøttbyllar fra Sverige er da ikke noe som hører heime I TU.no 1 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Det er faktisk ganske annerledes. Om en veganer blir satt til å spise kjøtt kan personen faktisk bli syk, matforgiftning. Det skjer ikke om du spiser vegansk mat. For ikke å nevne hele poenget med at du forlanger at noen skal drepe et dyr. Ingen her tvinger en Veganer til å spise kjøtt. Ingen her har laget en ren kjøtt rett uten vegitar tilbehør De aller fleste veganer spiser ikke kjøtt fordi de velger å ikke gjør det. De får ingen alergiske reaksjoner eller blir syke slik du beskriver. Men mange veganer krever å få ren veganer mat hos folk det er det som er problemet. De fleste kjøttretter kommer med mye tilbehør som en veganer kan spise, da er det vel ikke store utfordringen å la vær å spise kjøttet og heller mer av potet og annent tilbehør. Jeg er kjøtteter men har vært på besøk hos veganer mange ganger, spiser det jeg liker og blir ikke grinete fordi at de ikke har laget en biff/kjøtt rett til meg. 1 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Respekt må gå begge veier, men nei du kan ikke vente å få servert kjøtt hjemme hos en veganer. Med mindre de gjør et unntak og lager en kjøtt-rett kun for deg. Tror nok ikke en veganer vil forlange at du spiser fatet tomt...... Og da kan ikke samme veganer forvente å få servet en ren veganer rett med mindre du gjør et unntak og lager en ren veganer rett for de. Det du gjorde aller først var sammenliknbart med å servere svinekjøtt til en du vet er troende jøde, eller andre som ser på svinekjøtt som urent. Det i seg selv vil nok både mange jøder og muslimer sette på kontoen for "uforstand" og helt greit akseptere - noe dine gjester også gjorde når de spiste tilbehøret. Du sammenligner vel ikke veganer med en muslim/jøde? Veganer er så vidt jeg vet ikke et religion. Men du eskalerte fra å "ha vært ubetenksom" til å bli frekk, nedlatende og virkelig latterliggjøre gjestenes livsstil og valg når du ble så ufin at du nærmest forlangte at de skulle spise opp biffen før de fikk forlate bordet. Som om gjestene dine var noen trassige dritt-unger. Var ikke jeg som laget biff til de veganerne. Det var en annen bruker, men som du selv skriver så skal jo respekten gå begge veier. Du snakker jo mot deg selv her, er det slik at kjøttetere skal alltid ha en ren vegar rett å tilby men veganer skal aldri tilby en kjøttrett? 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Og da kan ikke samme veganer forvente å få servet en ren veganer rett med mindre du gjør et unntak og lager en ren veganer rett for de. Du sammenligner vel ikke veganer med en muslim/jøde? Veganer er så vidt jeg vet ikke et religion. Var ikke jeg som laget biff til de veganerne. Det var en annen bruker, men som du selv skriver så skal jo respekten gå begge veier. Du snakker jo mot deg selv her, er det slik at kjøttetere skal alltid ha en ren vegar rett å tilby men veganer skal aldri tilby en kjøttrett? Edit: Beklager, gikk i surr for meg. Jeg trodde det var du som var biffmannen og det ble derfor svarene mine til deg ble som de ble. Beklager det. Måtte sjekke opp når jeg så du kommenterte det nå. Min feil, gikk litt raskt når eg kommenterte. Da kan du se bort fra alle kommentarene som egentlig skulle vært til biffmannen. *flau og beskjemmet* Problemet ditt var jo ikke primært at du serverte biff til veganere, du ble først skikkelig drittsekk nå du tok den nedlatende tonen og sa de måtte spise opp maten sin. Det er selvsagt ingen som plikter å servere noe som helst. Men skal jeg invitere folk på middag så spør jeg alltid om det er noe spesielt gjestene ikke tåler, ikke takler eller ikke spiser. Også lager jeg middag basert på det. Det gjør jeg både av respekt og fordi jeg ikke liker å kaste mat. Og kan alle spise den maten jeg serverer så blir det jo også et langt hyggeligere selskap. Om du blir bedt hjem til en veganer så er det jo ikke utenkelig at de spør deg om dine matvaner på forhånd? Men igjen ingen plikter noe som helst. Men alle klarer seg jo fint uten rasshøl oppførsel, og det var det jeg reagerte på hos deg. For det var det du var mot dem, og derfor har du aldri mer hørt fra dem. Aldri påstått at veganere har en religiøs overbevisning som gjør at de ikke spiser kjøtt, jeg sammenliknet med jøder for å vise hvor dypt slikt gjerne ligger hos den enkelte. Hva som gjør at standpunktet blir så godt forankret er jo ikke viktig for diskusjonen, og du får ingen poeng for å forsøke å gjøre det til diskusjon om religion heller. Endret 9. juni 2019 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Det er faktisk ganske annerledes. Om en veganer blir satt til å spise kjøtt kan personen faktisk bli syk, matforgiftning. Det skjer ikke om du spiser vegansk mat. For ikke å nevne hele poenget med at du forlanger at noen skal drepe et dyr. Ingen her tvinger en Veganer til å spise kjøtt. Ingen her har laget en ren kjøtt rett uten vegitar tilbehør De aller fleste veganer spiser ikke kjøtt fordi de velger å ikke gjør det. De får ingen alergiske reaksjoner eller blir syke slik du beskriver. Men mange veganer krever å få ren veganer mat hos folk det er det som er problemet. De fleste kjøttretter kommer med mye tilbehør som en veganer kan spise, da er det vel ikke store utfordringen å la vær å spise kjøttet og heller mer av potet og annent tilbehør. Jeg er kjøtteter men har vært på besøk hos veganer mange ganger, spiser det jeg liker og blir ikke grinete fordi at de ikke har laget en biff/kjøtt rett til meg. Om du bare spiser vegansk mat i en lengre periode vil du bli syk av å spise kjøtt senere. Igjen er det en forskjell. De dreper ikke noe. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) Dreper ikke noe? Om jeg lager en biff og den havner i søppla fordi at de ikke ville spise den så har jo ikke det bidrat til å redde noen liv? Sier det igjen, om du velger å ikke spise kjøtt ( produkter) så er jo det helt greit. Jeg kommer ikke til å gjøre noe styr av det. Men da KREVER jeg også at du ikke prøver å konvitere meg til å spise kun grønt... Problemet blir jo når folk krever at andre skal spise som de. om det er kjøtt eller ikke kjøtt. Også finnes det jo mange tåpelige påfunn som vegan mat til katter og hunder osv osv. De fleste blir veganer fordi de vil redde dyrene/planten eller andre grunner. De ferreste velger dette fordi de ikke kan spise kjøtt lengre. Det finnes også mange som er uenige om dette er det beste valget med tanke på dyr osv uten at jeg skal ta noen standpunkt på det. Dr Christian Dunn, environment and agriculture scientist, says that if you care about biodiversity and the environment, being vegan is not necessarily the best way forward. Edit: Det at du tar hensyn til dine gjester og lager mat de kan nyte er jo bare bra og gjør deg til en god vert. Sier ikke noe imot det. Men om du skal måtte lage egen vegan rett for hver gang jeg kom på besøk og jeg aldri laget en kjøtt rett til deg når du kommer så blir jo det feil ikke sant? Eller mener du at det bør gies et spesielt hensyn til veganer? Endret 10. juni 2019 av MysticoN 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Problemet blir jo når folk krever at andre skal spise som de. om det er kjøtt eller ikke kjøtt. Det er oftere kjøtt-etere som presser maten sin på veganere. Jeg kjenner mange veganere og vegeterianere og jeg har ikke en eneste gang blitt bedt om å ikke spis kjøtt eller spise kjøtt-erstatning. De har tilbydd meg mat akkurat som jeg har tilbydd de mat, men ingenting ut over det. Om noe så blir vegerianere (og veganere) herset mye mer med enn oss som spiser kjøtt. "Det finnes også mange som er uenige om dette er det beste valget med tanke på dyr osv uten at jeg skal ta noen standpunkt på det." Det finnes også mange som er uenige i at jorden er rundt, betyr ikke at man skal la de meningene få noen mening. 1 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Flott sammenligning med om jorden er rund eller ikke. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i ditt syn. Både privat og jobb har jeg blitt prøvd å konvitert til reint planteføde. Men om du ikke er villig til å diskutere om veganer er bra for miljø eller ikke så trenger vi ikke det. Jeg sa selv at jeg ikke ville ta et standpunkt på dette da jeg ikke har sotte meg inn i saken sikkerlig, men jeg har sett at det er mange "fagfolk" som mener dette ikke treng å være det beste for miljø/natur og at du velger å dra en sammenligning med at jorden er flat får du stå for. Men om du måtte lure så er jeg enig at jorden faktisk er rund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå