Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Coax bør behandles rimelig pent. Det skal ikke så mye til for å skade den slik at den får problemer med enkelte frekvenser. Det å tråkke på den eller bøye den for mye kan forårsake dette. Hvis man skal bruke gammel coax som trekkesnor for ny cat6, spiller det ingen rolle om den skades :-) Lenke til kommentar
Roberthawkins Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Viss du skal trekke om til cat6 gå til innkjøp av trekkesnor og smøremiddel. Coax kan sitte utrolig godt fast i korrigert rør Avmantle til senterleder og tvinn den i øyet på trekkesnor, prøv fra begge ender viss den sitter fast Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2019 Ble tilfeldigvis huskjøp på oss i det samme området som det opprinnelige innlegget handlet om.. ser ut som at det er Get som har stått for installasjonen i området her, da vi også har fire coax kontaktpunkter fordelt rundt omkring. Vi har avtale med Get gjennom felleskostnadene. Men i vårt skap, så ligger det totalt 8 cat6 kabler. https://imgur.com/gallery/l3CLwQ4 Tror dere det kan ligge cat6 fram til hvert av kontaktpunktene? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Det er vel bare å skru opp et av coax-uttakene og se forsiktig inni. Så mange UTP-kabler minner om et internt spredenett. Aner ikke hvorfor noen av dem er grønne though. RF-nettet ditt er i alle fall på egen forsterker med separate uttak. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 30. juni 2019 Del Skrevet 30. juni 2019 Noen av kablene er grønne slik at du skal kunne se forskjell på kabler i samme rør. Det er trukket 1 hvit og 1 grønn i hvert rør mest sannsynligvis. Ser for meg at de går til samme kontaktene som coax-kablene, hvis det ikke er noen andre kontakter du ser i huset, eventuelt veggbokser med dekklokk på hvor det ikke er installert noe. 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) Får skru opp i morgen og titte. Hvis det er tilfellet at de har lagt cat ut til alle punktene, hvordan burde jeg legge det opp da? Det er egentlig bare 2-3 av 4 rom jeg kunne tenke meg å utgang til cat kabel. Finnes det et modem e.l. som har coax inn og cat ut, som jeg kan ha i skapet, sammen med en switch? Bilde av dagens oppsett, skulle gjerne fortsatt med det, hvis det lar seg gjøre. Endret 30. juni 2019 av Hotel Papa Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 1. juli 2019 Del Skrevet 1. juli 2019 (endret) Kan jo egentlig bare kaste opp noen SLIKE der du har lyst på utgang, bare bytt ut antennekontakt med disse. Cat-6 termineres verktøyfritt etter fargekode, mens på coax-siden må du inn med en F-konnektor (helst med kompresjonsplugg/tang, men hvermannsen har nok ikke det liggende ). Endret 1. juli 2019 av Konkulf 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) Kan jo egentlig bare kaste opp noen SLIKE der du har lyst på utgang, bare bytt ut antennekontakt med disse. Cat-6 termineres verktøyfritt etter fargekode, mens på coax-siden må du inn med en F-konnektor (helst med kompresjonsplugg/tang, men hvermannsen har nok ikke det liggende ). Den kontakten der var ikke dum! Det er egentlig bare to steder jeg trenger utgang til nettverkskabel, stue og kontor. Jeg titta bak ett av kontaktpunktene i dag, og jaggu lå det ikke to cat6 kabler og venta på meg der. Spørsmålet blir litt hvordan jeg legger det opp, da internett og tv kommer inn i huset via samme antennekabel (?). Er det mulig å splitte tv- og internettsignal ved sikringsskapet? Alternativet blir kanskje at jeg får tak i et modem fra Get, som jeg setter i bromodus ved sikringsskapet. Så kjører jeg router fra den videre inn i en switch, som jeg bruker til å fordele nettverket videre ut i huset. Forutsetter at Get har en TV boks som kan ta signaler via cat6 og ikke coax. Eller kan jeg som nevnt splitte signalet, så jeg kan bruke coax på TV-boksen og kjøre internett via modem/router/switch? Edit: Setter opp en SÅNN i sikringsskapet. Coax inn, coax ut til tv og coax ut til modem. Dette lar seg åpenbart ikke gjøre i følge Get, skjønner ikke helt hvorfor, men.. Noen som kan forestille seg hvorfor? Men man kan splitte signalet ved vegguttaket i følge kundeservice Endret 3. juli 2019 av Hotel Papa Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2019 Det er vel bare å skru opp et av coax-uttakene og se forsiktig inni. Så mange UTP-kabler minner om et internt spredenett. Aner ikke hvorfor noen av dem er grønne though. RF-nettet ditt er i alle fall på egen forsterker med separate uttak. Når jeg ser på bildet jeg postet her: https://imgur.com/gallery/l3CLwQ4 Det ser ikke ut som at forsterker er koblet til, eller? Det går 3 kabler ut, men ingen inn? Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) Ingenting går via den forsterkeren nå nei, du har en inngang til strøm oppe til venstre (PWR IN eller noe slikt), hvor coax kabel fra den strømadapteren skal inn. Så har du en inngang som heter RF IN hvor signal INN skal kobles til. Deretter har du alle de andre som utganger. Det er ikke sikkert du trenger en husforsterker siden den ikke er koblet til, men det kan du eventuelt sjekke når alt er koblet opp om du har hastigheten du skal ha på nett, samt ingen flimring eller noe slikt på TV. Du kan også ringe kundeservice og sjekke om alt ser greit ut.Til resten av tingene, så er dette slik jeg ville gjort det:- Sett opp SPLITTER i skap og fordel coax ut til rommene. Hvis du har for dårlig signal inn via splitteren (sjekk hastighet/hør med kundeservice) så kan du koble via forsterkeren istedenfor.- Sett opp DISSE i de rommene hvor du skal ha TV og nett, resten kan du bare la antennekontakt stå som i dag.- Sett opp DENNE på for eksempel kontor (ser ikke for meg du skal ha TV her?). Her kobler du inn modem, og tar en nettverkskabel ut fra modemet og inn i en av punktene i kontakten. Nå har du da nettverkssignal i en av kablene som ender opp i skapet, og kan bruke denne til å fordele nettverkssignaler ut i leiligheten via utstyret du vil bruke.Skulle hatt 75ohm endemotstand i kontaktene, men finner ikke kontakter som har både dette og nettverkspunkter .. Hadde noen fine kontakter som hadde dette den tid jeg jobbet for Canal Digital, men finner ikke disse lengre Uansett så bør det ikke være noen særlig issue. Endret 3. juli 2019 av Konkulf 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) Lurer litt på hvorfor det er tilkoblet tre kabler til drop amplifieren uten at den får inn noe signal. Virker ganske halvferdig. Regner med at det står en drop amplifier der p.g.a flere planlagte uttak og at det bedrer signalkvalitet framfor å kjøre felles transmisjon på den samme interne distribusjons-kabelen til alle uttakene ala gamle Coax-baserte 10BASE2. Vil ikke forsterkeren isolere de ulike grenene slik en slipper reflektert støy som sprer seg til andre grener ? Endret 3. juli 2019 av vidor Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) Ja skjønner heller ikke hvorfor det er gjort slik, ser også ut som kabel fra strømadapter går inn i en power-inserter og kombineres med RF-inn og går ut til et-eller-annet. Ser vel egentlig bare for meg at forsterkeren er der for å unngå mye tap som du ville fått via 4-veis splitt og antennekontakt. Det er også en ingress-gate på forsterkeren som skal forhindre støy ja. Endret 3. juli 2019 av Konkulf Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2019 Ingenting går via den forsterkeren nå nei, du har en inngang til strøm oppe til venstre (PWR IN eller noe slikt), hvor coax kabel fra den strømadapteren skal inn. Så har du en inngang som heter RF IN hvor signal INN skal kobles til. Deretter har du alle de andre som utganger. Det er ikke sikkert du trenger en husforsterker siden den ikke er koblet til, men det kan du eventuelt sjekke når alt er koblet opp om du har hastigheten du skal ha på nett, samt ingen flimring eller noe slikt på TV. Du kan også ringe kundeservice og sjekke om alt ser greit ut. Til resten av tingene, så er dette slik jeg ville gjort det: - Sett opp SPLITTER i skap og fordel coax ut til rommene. Hvis du har for dårlig signal inn via splitteren (sjekk hastighet/hør med kundeservice) så kan du koble via forsterkeren istedenfor. - Sett opp DISSE i de rommene hvor du skal ha TV og nett, resten kan du bare la antennekontakt stå som i dag. - Sett opp DENNE på for eksempel kontor (ser ikke for meg du skal ha TV her?). Her kobler du inn modem, og tar en nettverkskabel ut fra modemet og inn i en av punktene i kontakten. Nå har du da nettverkssignal i en av kablene som ender opp i skapet, og kan bruke denne til å fordele nettverkssignaler ut i leiligheten via utstyret du vil bruke. Skulle hatt 75ohm endemotstand i kontaktene, men finner ikke kontakter som har både dette og nettverkspunkter .. Hadde noen fine kontakter som hadde dette den tid jeg jobbet for Canal Digital, men finner ikke disse lengre Uansett så bør det ikke være noen særlig issue. Takk for svar! Er det noen hensikt eller fordel i å bruke splitteren du linker til, framfor forsterkeren? I og med at forsterkeren/fordeleren allerede er montert.. Hva er egentlig forskjellen på "Disse" og "Denne" du linker til? Ser ut som at det bare er antenneutgangen som er forskjellig? Er det en utgang som bare brukes til modem? Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Takk for svar! Er det noen hensikt eller fordel i å bruke splitteren du linker til, framfor forsterkeren? I og med at forsterkeren/fordeleren allerede er montert.. Hva er egentlig forskjellen på "Disse" og "Denne" du linker til? Ser ut som at det bare er antenneutgangen som er forskjellig? Er det en utgang som bare brukes til modem? Det kommer helt an på hvor sterkt signalet er, det er faktisk noe som heter for sterkt signal i coax verdenen, men vil ikke tro det er noe særlig problem her. Du kan egentlig bare prøve å bruke forsterken, og eventuelt ta en telefon til support for å se at ting ser greit ut, og ta noen egne målinger av hastighet og stabilitet. Det er bare pluggen som er forskjellig ja. På modem så kommer det som regel med kabel med F-konnektor i begge ender (den du skrur inn), mens på dekodere så kommer det som regel kabel med F-konnektor inn til dekoder, og IEC til kontakt i veggen, så det er bare for å gjøre det litt ryddigere, slik at du ikke trenger adaptere osv. 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2019 Trengs det noe spesielt verktøy for å koble antennekabel og cat6 til disse uttakene du linket til? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. juli 2019 Del Skrevet 15. juli 2019 Du trenger vel muligens et krone-verktøy (setter kabelen inn i knivkontakten og kutter overskuddskabel) og en RJ-45 tang som lager kontakt og ferdiggjør RJ-45 pluggen. Det enkleste er vel bare å finlese på siden og evt fyre av en mail til dem om det ikke er åpenbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå