Gå til innhold

Hvordan sette opp nettverk (coax)?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Gamlingene har flyttet inn i et nytt hus, der de av en eller annen grunn har lagt opp coax istedenfor RJ45.. 

Hvordan er det man egentlig gjør det hvis man vil koble opp med kablet nettverk i de rommene der det er coax kontakt? 

Jeg har forstått det slik at de har en boks fra Get (trådløs), som man kobler opp med coax, men kan man f.eks få kablet tilkobling til en PC i et annet rom? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare å koble på et kabelmodem og ta ut internett via RJ45 ?

Har ikke testet det i praksis å bruke mer enn ett modem da jeg har ett uttak for coax.

Ellers kan en trekke kablet ethernet fra Get boksen til uttak i rom eller bare bruke trådløs.

Lenke til kommentar

Coax er ikke switchet, trolig er punktene du der bare alternativer for inntak, ikke noe du kan 'lage et nettverk' ut av. Coax nett er lineære med t-plugger pr maskin og terminatorer på endepunktene.

Du kan få til noe, men ikke tenk tp (rj45 er forøvrig pluggene, med coax jobber du med BNC)

Endret av process
Lenke til kommentar

Vil det si at jeg ikke kan få til en kablet tp overgang i stue og på kontor der det er coax kontaktpunkter? 

I det gamle huset deres hadde jeg satt opp Ubiquiti router fra modem, videre til switch som fordelte seg til to tp kontaktpunkt (?). Derfra kjørte jeg ett trådløst aksesspunkt i 1.etg og 1 switch der TV, aksesspunkt osv var koblet til i 2 etg. 

Er det mulig å få til noe tilsvarende opplegg med nevnte utganger i det nye huset? Syns dette oppsettet var veldig kjekt, synd hvis de må kvitte seg med det...  

Lenke til kommentar

Dette er et nytt hus så tenker at det er coax utenom den eldre standarden som brukte BNC og terminatorer.

Tror nok som nevnt dette er spredenett designet for å gi fleksibilitet hvor man plasserer kabelmodem.

Har ikke fått testet hvordan slike nett fungerer som erstatning for et TP-spredenett. Der må du nok søke litt på hva som er mulig.

Lenke til kommentar

Har du aldri vært borti kabelmodem før?

Nope, alltid hatt utgang for cat kabel i veggen..

Hvis det er fra en Get installasjon, er det GARANTERT ikke nettverks-coax, men TV-coax, altså vanlig antennekabel.

Med andre ord må det fysisk gå en cat kabel fra router (hvis jeg vil bruke utstyret de hadde fra før) til andre rom, om de vil ha kablet nett andre steder enn der modem står? Gitt at modem blir satt i bromodus selvfølgelig.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Det finnes løsninger for å kjøre nettverk via kabel-tv-koaksen som er lagt opp i hus. I USA er dette ganske vanlig, mens på det norske markedet er det ikke så enkelt å få tak i MOCA-adaptere.

Eksempel: https://www.zyxel.com/us/en/products_services/hla4205/

Spec her er vel 1,4 Gbps, men i praksis kan man trolig forvente 7-800 Mbps, med mindre man ikke har noe som lager mye støy på kabelnettet i huset.

At det er lagt opp koaks i nytt hus handler vel om at det er kabel-tv i området. Men det pussige er jo at det ikke i tillegg er lagt TP-kabel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ethernet over coax brings back memories. T-ledd, terminatorer og stående bølger!

Du har neppe dette, men et spredenett for TV over coax. Jeg ville røsket ut alt og kablet med cat 6.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ser for meg siden det er nytt hus, at det er et svakstrømsskap i leiligheten hvor fordeling skjer. Ser også for meg at det er en droppkabel (hovedkabel) inn i dette skapet, hvor det så går inn i en splitter og er fordelt ut (coax).

Det beste du kan gjøre er nok å trekke om alle kablede kontakter til cat6 (2stk hvis mulig, gir litt mer fleksibilitet) istedenfor coax, sett inn modem i svakstrømsskap og koble til med coax inn til modem og fordel nett/tv ut til kontakter via cat6. Du vil ofte få dårlig wifi signal ut av svakstrømsskap, så tenk på å sette en egen router i et av uttakene sentralt i huset for å forbedre dekningen hvis det trengs.

Du kan også supplementere med en eventuell switch i svakstrømsskap hvis det er veldig mange kontakter det er snakk om.

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Det finnes løsninger for å kjøre nettverk via kabel-tv-koaksen som er lagt opp i hus.

Coax har jo veldig mye kapasitet, så det som er greia er vel hvordan den blir brukt og hvordan intern-nett blir implementert sammen med de eksisterende signalene både opp- og nedstrøms. Det er vel vanskelig å filtrere særlig inne i huset så en er jo avhengig av bånd som er filtrert i sentral slik at det bare ligger på en branch

(et hus). Så kommer jo spørsmålet om dette er en felles standard som også er kompatible med slik det fungerer i Norge.

Lenke til kommentar

Coax har jo veldig mye kapasitet, så det som er greia er vel hvordan den blir brukt og hvordan intern-nett blir implementert sammen med de eksisterende signalene både opp- og nedstrøms. Det er vel vanskelig å filtrere særlig inne i huset så en er jo avhengig av bånd som er filtrert i sentral slik at det bare ligger på en branch

(et hus). Så kommer jo spørsmålet om dette er en felles standard som også er kompatible med slik det fungerer i Norge.

MoCA kan brukes på norske kabelnett. Det er muligheter for å velge frekvenser som skal brukes, og det benyttes frekvenser høyere enn det TV og Docsis - inkl. 3.1 - bruker.

Lenke til kommentar

Coax'en er vel både tykk og stiv, så det burde da være mulig å trekke om dette til cat5/6 eller no?

Spørsmålet er jo om den brukes til TV. Å trekke om burde gå, så lenge ingen har lagt det slik at det er brå vinkler på røret. Å bruke koaksen til å trekke inn den nye kabelen kan da være en fordel, så lenge man får festet de godt sammen slik at det ikke løsner et sted på veien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Å trekke ut kabel som har vært i ro i rør i noen år er ikke alltid enkelt. Den kan sitte så fast at man enten sliter av kabelen eller trekker løs selve røret slik at det krøller seg inni veggen.

Lenke til kommentar

Coax'en er vel både tykk og stiv, så det burde da være mulig å trekke om dette til cat5/6 eller no?

Coax bør behandles rimelig pent. Det skal ikke så mye til for å skade den slik at den får problemer med enkelte frekvenser. Det å tråkke på den eller bøye den for mye kan forårsake dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...