Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jeg skjønner ikke skattekort

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vet ikke hvem jeg skal spørre om dette. Jeg skal fylle inn skattekort og har AAP og skal ha sommerjobb. Jeg leser beskrivelsene til skatteetatene men jeg forstår ikke grunnleggende ord og begrep og hvordan jeg skal finne ting. 

2.1.1 Lønnsinntekter hele året

Er det det man tror man kommer til å tjene hele året? Eller har tjent?

Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme frem til hvor mye jeg skal tjene. Har ikke fått info om hvor mye lønn jeg skal få og vet ikke hvordan man beregner aap for hele året. 

Under står det "legg til", må man gjøre det? 

Bankinnskudd, er det alt man har i banken med BSU og sånt?

Hvordan vet jeg hvor mye renter jeg får av dette? 

Og så var det lån og lånsrente.. må vel inn på lånekassen 

Hjelp? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnsinntekter hele året er hva du har tjent hittil og hva du regner med å tjene resten av året. 

For å finne ut hvor mye AAP du blir å få, så tar du dagsatsen og ganger den med 230, da vil du få inntekten for hele året.

De andre tingene du nevner har ikke jeg så mye peiling på, men hos meg kommer det opp automatisk hvor mye lån jeg har samt hvor mye jeg har til sparing, så den biten har jeg aldri rørt.

Edit: Er enkelt å justere opp skattetrekk etter du har fått deg jobb å vet litt mere om hva du kommer til å tjene.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Hei,

jeg vet ikke hvem jeg skal spørre om dette. Jeg skal fylle inn skattekort og har AAP og skal ha sommerjobb. Jeg leser beskrivelsene til skatteetatene men jeg forstår ikke grunnleggende ord og begrep og hvordan jeg skal finne ting. 

2.1.1 Lønnsinntekter hele året

Er det det man tror man kommer til å tjene hele året? Eller har tjent?

Det du ventar å tene heile året. Om du leverer nytt skattekort i løpet av året vil du få eit felt der du skal oppgje kor mykje du har tent hittil i år, samt kor mykje du eventuelt har skatta hittil i år.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme frem til hvor mye jeg skal tjene. Har ikke fått info om hvor mye lønn jeg skal få og vet ikke hvordan man beregner aap for hele året.

Det er ikkje alle veit heilt nøyaktig kor mykje dei kjem til å tene i løpet av året, så det vil ofte bli ein antatt sum. Set opp eit rekneark og fyll inn kva du ventar å tene kvar månad og summer. Eventuelle avvik vil uansett bli korrigert på skattemeldinga neste år, men det er ein fordel å få det så nøyaktig som mogleg for å unngå restskatt eller skatt til gode. Alt skal med der, inkludert sommarjobb og AAP-pengar. Om det blir større endringar i løpet av året og det er store avvik på kortet du har levert inn kan du bestille nytt skattekort og korrigere det.

AAP skal under 2.1.1:

2.1.1 Lønn mv.

Denne posten viser hva du har fått i lønn og eventuelt andre ytelser som for eksempel honorarer, arbeidsavklaringspenger og sykepenger fra NAV. Summen er normalt fylt ut med det som har blitt rapportert inn, så sjekk at alt er riktig.

Under står det "legg til", må man gjøre det?

Det er vel for å legge til ein ny post. Manglar ein post så må du gjere det. Summane du fyller inn vil fortløpande oppdatere seg nederst på sida.

Bankinnskudd, er det alt man har i banken med BSU og sånt?

Riktig. Dette plar koma av seg sjølv basert på det du hadde ved årsskifte, men om det er større avvik så kan du fylle ut. Akkurat innskot betyr ikkje så veldig mykje så lenge du ikkje har formue på over 1.4 millionar eller noko sånt, men fyll ut etter beste evne.

Hvordan vet jeg hvor mye renter jeg får av dette?

Kva rente du har på BSU og andre konti med innskot på står i nettbanken din. For BSU er det gjerne rundt 3.5%, mens sparekonto kanskje har 1.1%. Det står som sagt i nettbanken. Dette er altså renter på pengar du har ståande på konto. Beløpet må du rekne ut sjølv om du ikkje har noko tidlegare å gå etter. Har du 100 000 kr på konto med 3.5% rente i eitt år så får du 100 000*0.035 = 3500 kroner i renteinntekter. Det skal førast opp på ein eigen post som renteinntekter på skattekortet sidan det er er skattepliktig.

Og så var det lån og lånsrente.. må vel inn på lånekassen

Sånt kjem ofte av seg sjølv på skattekortet, men om det ikkje står eller det er nytt av året så må du fylle ut sjølv ja. Renter på lån står i nettbanken og på studielån står på nettsidene til Skatteetaten. Dette er viktig at du fyller ut sidan du får 22% skattefrådrag på alle gjeldsrenter.

Lenke til kommentar

Disse kan du forandre når du vil, hver mnd eller ved større avvik :)

Veldig viktig å melde fra om inntekter til NAV siden du går på AAP. Dette kan du gjøre på dine/mine sider hos NAV, helst fra mnd til mnd hvis ikke du vet hvor mye du kommer til tjene i løpet av dette år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...