hekomo Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Økende effekt på lading går vel ut over både levetid på batteriet,og ikke minst, ladehastighet over tid. https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/ Så det er 2 sider ved økt ladehastighet... Det kommer an på hvordan batteriet er satt sammen, hvordan det gjøres, osv. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Når man kikker på El-biler, hybrid, bensin og diesel kjem hybrid best ut av 0-3 år gamle biler. Forskjellen mellom alle desse er dog så liten at den ikkje er signifikant. Fra 4 år og eldre ser man ein økning i bilbrannane blant EL-bilane.Dette er vel et resulatet av Kangoo med NiCad batterier som trekker opp statistikken. Stort sett alle elbilbrannene i Norge har vært Kangoo. Moderne elbiler med li-ion batterier brenner svært sjeldent. Når det kommer til Tesla og di problema som kan dukke opp pga auka ladehastighet er det basert på TMS som synast å stå i brann stadig oftare.En del av grunnen til at det oftere høres om branner i Tesla enn i andre elbiler er at Tesla er den største produsenten av elbiler. Med flere biler i omløp blir det naturlig nok flere branner. Samtidig virker det som Tesla kanskje er noe mer utsatt for brann enn noen andre elbiler, f.eks Leaf. Noe av dette går nok på at Tesla alltid går for batterier med høyest mulig energitetthet, som da er noe mindre stabile termisk sett. Men Tesla er fortsatt mye bedre enn fossilbil, når det gjelder brannfare. Mitt inntrykk er at batteri og elektronikk er hoved grunnen for at biler byrjar å brenne om man fjerner påsatte branner.Tesla og de fleste andre elbiler har 12V-batteri og medhørende elektronikk, så her er det så klart en mulig kilde til brann. Men det er jo slik at vi ser i statistikken at elbiler er betydelig mindre utsatt for brann en fossilbiler. Noen mulige grunner følger: - Elbilene bygges med større kunnskap om elektriske kretser. - Elbilselskapene vet at det blir støy rundt branner, og jobber ekstra hardt med å gjøre sine biler brannsikre. - Elbilene bygges annerledes. De bygges kanskje tettere, slik at det kommer inn mindre salt o.l. - 12V-systemet fungerer kanskje gjerne som en tennkilde, men uten olje/bensin/diesel-rester tar det kanskje ikke like gjerne fyr. Det vil nok gå en del år før vi ser akkurat hvordan elbilene havner i forhold til fossilbilene når det gjelder sannsynlighet for brann. Men ingenting hittil er avskrekkende. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 Økende effekt på lading går vel ut over både levetid på batteriet,og ikke minst, ladehastighet over tid. https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/ Så det er 2 sider ved økt ladehastighet... Men denne artikkelen omhandler en annen hardware. Det er ingen som vet hvordan logikken for de nye batteriene med ny ladehastighet fungerer. For oss "normale" som lader lite på hurtiglader betyr det bare økt hastighet de gangene en trenger det. For de som lader mye på hurtigladerene kan det bety noe helt annet. Lenke til kommentar
ryback Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Økende effekt på lading går vel ut over både levetid på batteriet,og ikke minst, ladehastighet over tid. https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/ Så det er 2 sider ved økt ladehastighet... Men denne artikkelen omhandler en annen hardware. Det er ingen som vet hvordan logikken for de nye batteriene med ny ladehastighet fungerer. For oss "normale" som lader lite på hurtiglader betyr det bare økt hastighet de gangene en trenger det. For de som lader mye på hurtigladerene kan det bety noe helt annet. Teslabjørn sin model X fikk vel nedsatt ladehastighet pga mye superlading. Tror den nå er på max 80-90kW. Men han er en ekstrembruker. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Teslabjørn sin model X fikk vel nedsatt ladehastighet pga mye superlading. Tror den nå er på max 80-90kW. Men han er en ekstrembruker. Ja stemmer, men det skal ekstremt mye til. husker ikke antallet i hodet, men det er mye. I tillegg er det ett annet batteri enn det saken omhandler. Sånn ellers ladet teslabjørn på ionity lader i går og fikk 193kW med model 3'en sin. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Ja stemmer, men det skal ekstremt mye til. husker ikke antallet i hodet, men det er mye. I tillegg er det ett annet batteri enn det saken omhandler. Sånn ellers ladet teslabjørn på ionity lader i går og fikk 193kW med model 3'en sin. Da fikk han fullt batteri på 20minutt? Eller var det kun en peak? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Da fikk han fullt batteri på 20minutt? Eller var det kun en peak? Det går sakte oppover(fra 180 ish) til litt over 50% før det drar av. Tror han sto 37 minutt fra 10 - 90% om jeg ikke husker feil. Tror en lader 50 ish på ett kvarter. Men, dette er jo bare tall ut i fra en lading da! Men mener det var det jeg så Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 (endret) Da fikk han fullt batteri på 20minutt? Eller var det kun en peak? Bremser ned ganske kraftig fra rundt 50%. Er halvert før man når 70%. https://www.youtube.com/watch?v=PPrVZtzAqX4 Det som er mest interessant er hastigheten på 1200 km/t i snitt opp til ca 50%. Du har ladet ca 20 mil på 10 minutt og kan da kjøre godt over 3 timer videre før du må lade igjen. Endret 11. juni 2019 av Nimrad Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 (endret) Blir vel og ein større sjans for at høgare effekt på ladinga kan gje følgeskader som medfører større fare for brann. Er jaffal det eg har måtta forholde meg til for batterier til rc. I EL-biler er det enda fleire punkt som kan ta skade, så håper di tester ut mest mulig før di drar på for mykje. Treng ikkje ei ny runde med svidde Tesla'er. Men RC batteriet ditt har 2 Celler? 3 Celler? Tesla sine biler har vel over 7 tusen celler. Blir ikke mye så mye strøm på hver celle da selv med denne hurtigladingen. Har opplevd heftig brann i en RC bil i bruk, men der var vel faktisk batteriet noe av det eneste som overlevde. men det er snakk om mye energi og slike 200 kroners kina 3S lipo batterier ville jeg alltid vært skeptisk til, men batterier i elbiler er av en annen kvalitet. Og folk knør jo 4-5A inn på en liten celle i telefonene sine daglig og det går jo overaskende bra. Endret 12. juni 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå