Gå til innhold

Tesla åpner for raskere lading i Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det blir enda mer overlegent når man bruker km/t i stedet for kW. Med ca 75 kWh, 200 kW og 560 km er det ca 1493 km/t for Model 3. Mens e-tron, med ca 84 kWh, 150 kW og 415 km er på ca 741 km/t.

 

Model 3 lader altså dobbelt så fort som e-tron!

 

Men gjelder dette for hele syklusen eller kun de første 30%?

Spennende om bilene begynner å få skikkelig trøkk på strømmen nå. 

Lenke til kommentar

 

Og det blir enda mer overlegent når man bruker km/t i stedet for kW. Med ca 75 kWh, 200 kW og 560 km er det ca 1493 km/t for Model 3. Mens e-tron, med ca 84 kWh, 150 kW og 415 km er på ca 741 km/t.

 

Model 3 lader altså dobbelt så fort som e-tron!

 

Men gjelder dette for hele syklusen eller kun de første 30%?

Spennende om bilene begynner å få skikkelig trøkk på strømmen nå. 

Blir nok over veldig kort spenn i starten, og om batteriene takler dette bra så økes nok dette etterhvert.

Lenke til kommentar

Blir vel og ein større sjans for at høgare effekt på ladinga kan gje følgeskader som medfører større fare for brann. Er jaffal det eg har måtta forholde meg til for batterier til rc. I EL-biler er det enda fleire punkt som kan ta skade, så håper di tester ut mest mulig før di drar på for mykje. Treng ikkje ei ny runde med svidde Tesla'er.

Lenke til kommentar

På ett eller annet tidspunkt kommer selv "bensinstasjoner" til å tilby et bedre tilbud for mengden elbiler som kan lade.

 

Hva er tilsvarende effekt i Watt for fylling av bensin, E85 og diesel?

Tja, det tar vel kanskje 5 minutter (0,083time) for meg å fylle dieseltanken med 70 liter? Rekkevidde på 120 mil (1200km) med full tank. Da blir regnestykket:

 

1200km / 0,083t = 14500km/t.

 

Man kan dermed si at et vanlig fossilbil "lader" 10 ganger hurtigere enn Tesla 3.

 

Regnestykket har kun akademisk interesse. De fleste med elbil kan vel lade hjemme i ro og mak, og slippe å besøke disse  ladestasjonene. Tenk om vi fossileiere kunne gjøre det samme!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir vel og ein større sjans for at høgare effekt på ladinga kan gje følgeskader som medfører større fare for brann. Er jaffal det eg har måtta forholde meg til for batterier til rc. I EL-biler er det enda fleire punkt som kan ta skade, så håper di tester ut mest mulig før di drar på for mykje. Treng ikkje ei ny runde med svidde Tesla'er.

 

En ny runde? Teslaer har tatt fyr ja, men det er ikke på langt nær så vanlig som en bensin/diesel-bil. Ikke i nærheten en gang. Faktisk, om alle kjørte elbiler, så ville brann-statestikken gått ned - dramatisk. Så hvorfor legger du vekt på dette, hvorfor kommer du med dette mølet her? 

Lenke til kommentar

En ny runde? Teslaer har tatt fyr ja, men det er ikke på langt nær så vanlig som en bensin/diesel-bil. Ikke i nærheten en gang. Faktisk, om alle kjørte elbiler, så ville brann-statestikken gått ned - dramatisk. Så hvorfor legger du vekt på dette, hvorfor kommer du med dette mølet her? 

 

Ja jeg kan bare huske en situasjon der en Tesla har brent ned under hurtiglading her hjemme, ikke akkurat ett stort problem. 

 

Så lenge utstyret er laget for effekten bør det ikke utgjøre en større fare enn dagens system, og det er de jo.

Lenke til kommentar

Blir vel og ein større sjans for at høgare effekt på ladinga kan gje følgeskader som medfører større fare for brann. Er jaffal det eg har måtta forholde meg til for batterier til rc. I EL-biler er det enda fleire punkt som kan ta skade, så håper di tester ut mest mulig før di drar på for mykje. Treng ikkje ei ny runde med svidde Tesla'er.

 

Det er såpass mange biler med bensin- eller dieseldrift som tar fyr at hos oss er det forbudt å parkere sånne brannbomber i garasjen. Forsikringsselskapene opererer med ti branner per dag. Og det er nesten utelukkende fossilbiler. Blir aldri aktuelt å parkere sånt nært huset mitt.

Lenke til kommentar

Det er såpass mange biler med bensin- eller dieseldrift som tar fyr at hos oss er det forbudt å parkere sånne brannbomber i garasjen. Forsikringsselskapene opererer med ti branner per dag. Og det er nesten utelukkende fossilbiler. Blir aldri aktuelt å parkere sånt nært huset mitt.

Det er bare å koble fra batteriet når du parkerer bilen så forsvinner brannfaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kobler du fra batteriet hver gang du parkerer en bensin/diesel-bil? :huh:

Jeg er ikke redd for brann men vil du unngå det så sier statistikken at det er i el system det starter.

 

På bilene jeg har blir batterikabel sprengt av om jeg krasjer.

 

I fritidsbåter er det helt vanlig med hovedstrømbryter.

Lenke til kommentar

 

Blir vel og ein større sjans for at høgare effekt på ladinga kan gje følgeskader som medfører større fare for brann. Er jaffal det eg har måtta forholde meg til for batterier til rc. I EL-biler er det enda fleire punkt som kan ta skade, så håper di tester ut mest mulig før di drar på for mykje. Treng ikkje ei ny runde med svidde Tesla'er.

 

En ny runde? Teslaer har tatt fyr ja, men det er ikke på langt nær så vanlig som en bensin/diesel-bil. Ikke i nærheten en gang. Faktisk, om alle kjørte elbiler, så ville brann-statestikken gått ned - dramatisk. Så hvorfor legger du vekt på dette, hvorfor kommer du med dette mølet her? 

Ganske tvilsomt at bilbranner vil gå ned om alle hadde EL-bil. Biler som brenner er i seg sjølv eit spesiellt tema. Svært mange av bilbrannane er påtent og burde difor være i ein egen statestikk. Bilbranner burde så delast opp i ytre påvirkning, kollisjon, lading, annet samt eventuelle indre påvirkning(brannårsak) viss den er mulig å påvise.

 

Når man kikker på El-biler, hybrid, bensin og diesel kjem hybrid best ut av 0-3 år gamle biler. Forskjellen mellom alle desse er dog så liten at den ikkje er signifikant. Fra 4 år og eldre ser man ein økning i bilbrannane blant EL-bilane.

 

Når det kommer til Tesla og di problema som kan dukke opp pga auka ladehastighet er det basert på TMS som synast å stå i brann stadig oftare. For Tesla sin del ville det være ein alvorlig nedtur om TM3 byrjar å få problem med brann pga auka ladehastighet.

 

Etter over 30 år på veien med alskens bensin/diesel biler har eg enda til gode å oppleve brann i ein bil eller noko som helst som har brukt bensin eller diesel. Derimot har venner av meg opplevd at batteri har satt fyr på bilen samt at eletriske komponenter har byrja å brenne i biler og båter. Mitt inntrykk er at batteri og elektronikk er hoved grunnen for at biler byrjar å brenne om man fjerner påsatte branner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...