Gå til innhold

Hvilken Speedtest viser rett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som er rett kan jeg ikke si noe om. Speedtest har i alle fall vist sånn ca riktig her på kabel, trådløs også forsåvidt men der kan en jo nesten ikke kreve full pupp til enhver tid. For meg spiller det forsåvidt ingen rolle hva de testene viser så lenge jeg laster ned på 60 MB/s på en 500 mbps linje, uten unntak, da jeg bruker usenet.

Lenke til kommentar

Var litt rare ting som har skjedd. Etter at jeg kom tilbake fra en tur, var ip localiseringen endret fra den byen nærme her, til en by lenger borte. Har alltid vist den byen nærme, fram til nå.
Snakket med Get, som sa at IP og alt var hvertfall som det skulle, men de kunne ikke svare hvorfor den endringen av by var skjedd. De skulle undersøke sa han, og sende meg en mail. Har ikke hørt noe etter en uke.

Så ser det ut som de speedgreiene har endret seg samtidig. Vet ikke om de sier noe om hva som er skjedd? Men når du får den hastigheten du skal ha på noen, så kan vel ikke de vise for høyt, eller? :hmm: Har 500mbps ned, 25mbps linje. slik som Nettfart og Telenor også viser. 

Forskjellene:

Speednet:

post-12139-0-06882200-1559897659_thumb.jpg

Nettfart:

post-12139-0-44057800-1559897680_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opplever for mange begrensninger og variasjoner i nettlesere og plugins til at jeg stoler på browser-baserte tester. Ekstra ille ble det når jeg fikk en gigabit-aksess for noen år siden, da varierer det jaggu kraftig. Så da bruker jeg som regel "native" apps for å teste faktisk linjehastighet for rett resultat på høye hastigheter.

Skal du måle at linja yter det den skal, er det jo om å gjøre å måle mot en server som er nærmest mulig, gjerne plassert lokalt i tilbyderens nett, ikke en tilfeldig server et eller annet sted i verden.

Android, iOS, macOS, tvOS:  Bredbandskollen (min favoritt), Speedtest.net

Windows: Speedtest.net

Gobalconnect (morselskap til min ISP Homenet) hoster både en Bredbandskollen-server og en Ookla-server i Oslo så en av dem gjør som regel jobben.

Aller helst liker jeg kjøre iperf på to maskiner jeg selv har kontroll på, og måle mellom disse. Til hverdags er det jo ofte ikke er så lett å få til dette, man har kanskje ikke tilgang på et sted å hoste serveren, og det er begrenset med public iPerf-servere rundt om. Men det er ofte en ledig port på ping.online.net: https://iperf.fr/iperf-servers.php

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bredandskollen viser nesten rett nå, viste lavt for noen dager siden, nå viser den

Nedladdning 442,29 Mbit/s

Uppladdning 26,00 Mbit/s

Svarstid 15,94 ms

Litt under på ned, men det har den alltid gjort normalt. Har brukt den mye også.

Speedtest viser lite fremdeles. 170 ned, men Nettfart viser riktig. 500 ned.

Samme gjør telenor sin, 500 ned. Begge de er jo egentlig speedtest også, men de viser altså riktig, mens speedtest.net egen side konsekvent viser for lite, samme hva slags server jeg velger.

fast.com viser konsekvent 240 ned . På nullen hver gang.
Er tilbøyelig til å slå meg til ro med at både nettfart og telenors speednet viser eksakt riktig, eller kan de jukse for høyt?
Bredbåndskullen viser også nær riktig, så.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...